Proč jíst pravidelně vejce a jejich role v našem jídelníčku

Eggs

Slepičí vejce, ať už chceme nebo ne, lze v dnešní době zařadit mezi super potraviny, jejichž měřítka se zaměřují na to, co daná potravina obsahuje. Ač se to nezdá, slepičí vejce jsou pod svojí žlutohnědou, nebo třeba bílou skořápkou velmi bohatá na mnoho různých látek.

Vejce jsou výživná

Jedním z důvodů, proč lze vejce označit jako super potravinu je fakt, že jsou neuvěřitelný výživná a vyvážená a do vaší stravy doplní vše, co tělo potřebujete. Překvapit vás může fakt, že obsahují vitamíny A, B5, B12, B2, B6, D, E a K (jejich zastoupení je dokonce více, než třetinové ze všech ostatních látek). Obsahují ale také zinek důležitý pro imunitu, selenium, fosfor podporující kosti nebo kalcium. Tyto látky jsou téměř všechny, které naše tělo potřebuje, aby fungovalo správně! Mnoho z těchto látek se nachází ve žloutku, proto nestačí jíst jen bílek, jak si ukážeme i níže.

Jak je to s cholesterolem?

Mnoho lidí dělá tu chybu, hlavně potom sportovci, že oddělují bílky a žloutky a vaří si jen bílky. Žloutky, jakožto část obsahující cholesterol, potom vyhodí. Zbytečně! Ano, vejce jsou bohatá na cholesterol, obsahují ho cca 212 mg, přičemž denní dávka dospělého člověka by měla být 300 mg. Nicméně je potřeba zvážit fakt, že tento cholesterol neovlivňuje tuky v krvi. Je dokázáno, že cholesterol ve vašem těle, ve vaší krvi nemá nic do činění s tím, kolik sníte vajec.

Vejce působí příznivě na naše oči

Další fakt, o které ví jen málo kdo, je to, že látky obsažené ve vejci příznivě působí na naše oči, na náš zrak. Tím známějším prvkem je lutein, mocný antioxidant. Tím druhým, méně známějším, je zeaxanthin. Co víc, právě tyto látky jsou v samotném žloutku, srdci vejce.

Protein ve vejcích

Důvodem, proč chtějí sportovci jinak vejce jíst (bez žloutku), je fakt, že dodávají tělu proteiny a tím pomáhají při budování svalů. Kromě toho dokáže dostatečný příjem proteinů pomoci i při snižování tělesné hmotnosti. To zejména proto, že počet kalorií ve vejci je opravdu malý, ale přitom se z vejce pohodlně nají kdokoliv. Princip je tedy v tom, že sníte spoustu vajec, nemáte dlouho hlad, ale v těle se zbytečně neukládají jeho zbytky. Hlavně se neuloží tuky, protože ty ve vejcích prostě nenajdete.

Jak jíst vejce?

Každý určitě zná míchaná vejce, která samotná mají mnoho variací – někdo je dělá na oleji, jiný na másle, další do nich dává mléko, jiný je dělá na cibulce, pórku, salámu, s rajčátky, … Jenomže i kdybyste střídaly tyto variace, míchaná vejce se vám zkrátka přejí.

Přitom lze z vajec dělat výborné omelety, lze je jíst naměkko vařená, ztracená, vařená natvrdo, nahniličku… Velmi oblíbené je i volské oko, pod které když přidáte kousek šunky, vytvoříte hemenex (z anglického ham and eggs, tedy šunka a vejce). Nemyslete si, že všechny tyto variace by se vám jen tak přejedly!

 

Štítky:

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení