Jak na nízkosacharidovou dietu

pexels-photo-141815

Chtěli byste zhubnout, ale stále se vám to nedaří? V tom případě děláte nejspíš něco špatně. Nemusí to hned znamenat, že se nesnažíte dost, ale především to, že jste si vybrali nevhodný styl snižování hmotnosti. Než abyste se zbytečně trápili, vyzkoušejte nízkosacharidovou dietu. Nevíte, co vše tato dieta obnáší a s čím dalším vám může její dodržování pomoci? To se dozvíte v následujících několika odstavcích. 

Kdo se někdy pokoušel zhubnout, ten ví, že se nejedná o nic snadného. Mnoho lidí hledá příčiny přírůstku na váze především v nevhodně nastaveném životním stylu. Už ale zapomínají na to, že aby bylo hubnutí o něco jednodušší, je potřeba se zamyslet i nad vlastní psychickou pohodou. Pokud jste ve stresu z toho, že už jste několikátý týden o mrkvi, celeru a jablkách, shazování kil pro vás bude mnohem těžší než v situaci, kdy budete v naprostém klidu a pohodě.

pexels-photo-769290

Velkým protivníkem štíhlé linie je i stres, který člověka nutí utápět svůj vztek, zlost a frustraci v nezdravých potravinách. Hubnutí nijak nepomůžete ani tím, že budete tělo trýznit hladem. (Připravíte ho totiž o řadu potřebných živin a metabolismus se jednoduše zasekne.)

Místo podobných experimentů, které často nikam nevedou se zaměřte na nízkosacharidovou dietu. Její začátky nemusí být snadné, ale v dlouhodobém horizontu se jedná o jeden z nejlepších a nejzdravějších způsobů hubnutí.

Pojďme se na nízkosacharidovou dietu a její fungování podívat o něco blíže.  

Co je nízkosacharidová dieta?

Nízkosacharidová (nebo také Low-Carb) dieta, je způsob dlouhodobého životního stylu, který stojí na absenci příjmu sacharidů a škrobů. Ty nenajdete jen ve sladkostech, ale i v potravinách, do kterých byste to v životě neřekli.

Mohlo by vás zajímat:  Mochyně (Physalis) - víte, co to je?

tomatoes-eggs-dish-the-green-plate-51163

Protože jsou sacharidy a škroby bohaté na prázdné kalorie, stoupenci tohoto způsobu života je nahrazují nutričně bohatšími potravinami, které tělu dodají potřebné vitamíny a minerály a zároveň ho tak udržují v provozuschopném stavu.

Výhody nízkosacharidové diety

O nízkosacharidové dietě toho bylo řečeno hodně. Někteří lidé k ní přistupují poněkud nedůvěřivě a mají strach, že by tento typ stravování mohl mít negativní účinky na zdraví celého organismu.

Samozřejmě, tento typ diety není vhodný úplně pro každého. Pokud k ní ale přistupujete s rozumem, je velká šance, že její vliv na vaše tělo bude spíše pozitivní.

Nízkosacharidová dieta má vliv na: 

  • Křečové žíly
  • Hubnutí
  • Cukrovku
  • Krevní tlak
  • Zdraví srdce a cév

Některé studie zmiňují i vliv nízkosacharidové diety na hladinu cholesterolu v krvi.

Hlavním důvodem, proč je nízkosacharidová dieta tak oblíbená je právě snadnost snižování váhy. Zvlášť, pokud ji zkombinujete ještě s trochou aktivního pohybu. Někteří lidé věří i tomu, že se tak tělo očistí od veškerých tělu nepřirozených látek a zlepší se jeho funkce.

Nevýhody nízkosacharidové diety

Jak už bylo uvedeno výše, i když má nízkosacharidová dieta mnoho pozitivních účinků, neměli bychom zapomínat ani na ty, které až tak pozitivní nejsou.

Dodržováním nízkosacharidové diety riskujete: 

  • Bolesti hlavy
  • Slabost
  • Křeče ve svalech
  • Střevní obtíže
  • Únavu 

I když si myslíte, že se nejedná o žádné závažné příznaky (a že to zvládnete), jejich síla a nečekanost vás může negativně zaskočit. Je to ale docela pochopitelné. Lidské tělo si bere podstatnou část energie k fungování ze sacharidů, které mu běžně dodáváme stravou. Jakmile jejich hladina poklesne, mohou se dostavit krátkodobé abstinenční příznaky. Pokud se jimi nenecháte ovlivnit, po čase nakonec odezní.

Co během diety jíst?

Pomalu se dostáváme k praktické části tohoto článku. A tou je, co během nízkosacharidové diety můžete jíst.

Mohlo by vás zajímat:  Čeká nás období jahod. Nenechte si ho utéct

pexels-photo-1327838

Obecně se doporučuje konzumace: 

  • Vajec
  • Brokolice
  • Mrkve
  • Špenátu
  • Zelených salátů
  • Avokáda
  • Kvalitních sýrů
  • Rajčat
  • Květáku
  • Kokosové mouky
  • Mandlové mouky
  • Kvalitního masa
  • Hub
  • Manga
  • Celeru
  • Cibule a česneku
  • Bylinek a koření
  • Krevet
  • Kvalitních olejů

A mnoha dalších potravin.

Co se týče slazení, pro tyto účely se nejčastěji používají umělá sladidla, jakými jsou xylitol nebo erythritol.

Tomu se vyvarujte!

Když už teď víte, jaké potraviny si můžete dovolit sníst, zkusíme se podívat i na ty, jejichž konzumace se během nízkosacharidové diety silně nedoporučuje. Nejen proto, že jsou přímo v rozporu se zásadami tohoto životního stylu, ale také mají negativní dopady na vaše zdraví a siluetu.

pexels-photo-1028714

Na seznamu zakázaných potravin najdete: 

  • Chleba
  • Rohlíky, housky a další pečivo
  • Těstoviny
  • Sladkosti (dortíky, čokolády, sušenky…)
  • Slazené omáčky (zpravidla kečup a některé dresinky)
  • Zmrzlinu
  • Cereálie
  • Brambory
  • Řepu
  • Kukuřici
  • Pivo

A mnoho dalších potravin a nápojů, které jsou bohaté na cukry a škroby. Myslíte-li to s nízkosacharidovou dietou vážně a nejste si jistí, zda je některá z potravin povolená či zakázaná, mějte po ruce nutriční tabulky. V obchodě pak pečlivě čtěte složení.

Nízkosacharidová dieta a recepty

Může se zdát, že recepty nízkosacharidové diety budou jedna velká nuda. Ano, může to tak být, pokud nedisponujete potřebnou dávkou inspirace. V tom případě se vaše jídlo smrskne na několik tepelně upravených vajec, šunku a pořádnou porci zeleniny. (I když, ani to není vždycky úplně zlé.)

pexels-photo-364657

Vyzkoušet ale můžete třeba masem plněná rajčata se sýrem, zeleninové (cuketové) špagety s rajčatovou omáčkou a sýrem, zapečenou cuketu s masem, zeleninou a sýrem nebo třeba “falešné” lasagne, které místo těstovin připravíte z nakrájeného lilku. Jak můžete vidět, fantazii se meze nekladou.

Zkoušeli jste dodržovat nízkosacharidovou dietu? Napište nám své zkušenosti do komentářů. 

Mohlo by vás zajímat:  Goji – kustovnice čínská (nejen) na hubnutí

Štítky: , , , , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • Heela
    • 27.6.2019
    Odpovědět

    Dietu jsem zkoušela, je pravda, že hubnutí bylo celkem rychlé – hlavně špíčky na zádech šly dolů a ani žádné zvláštní negativní projevy jsem nepocítila… ale dlouho jsem to nevydržela, tady je ovšem na vině moje slabá vůle. … . Všichni kdo máte pevnou vůli a nejste líní si chystat jídlo doma a dopředu – DO TOHO.

    • ema.kucerova
    • 27.6.2019
    Odpovědět

    Zhubnout se dá,ale strašně to leze do peněz!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jak na nízkosacharidovou dietu
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení