a

Někdo se nachladí, jen když se projde chvilku venku a jiný chodí celý den v dešti, plískanicích a mrazech bez úhony. Jak být otužilejší a neonemocnět ani v sychravém podzimním počasí nebo v zimě?

Nachlazení neboli zánět horních cest dýchacích znamená kašel, rýmu, pálení sliznice a mírně zvýšenou teplotu. Zánět neboli infekce způsobují bakterie a viry. Svetr, bunda, šála a čepice viry a bakterie nezastaví. Proč jsme náchylnější k onemocnění, když prochladneme a jak to změnit?

Hlavně neprochladnout

Pokud se sníží teplota okolního prostředí a nejsme dostatečně oblečeni, organismus se automaticky snaží snížit tepelné ztráty. Krevní vlásečnice v pokožce se stáhnou a krevní oběh se sníží. Společně s krví se stáhnou i obranné buňky. Tělo nevyzařuje teplo, pokožka je studená, rty a nehty promodralé, zebou nás nohy a ruce. Onemocnění nezpůsobuje chlad, ale neschopnost našeho těla se bránit.

a

Teplotní šok

Na podzim a v zimě nastoupíme v bundě do vyhřáté tramvaje, vejdeme na úřad, do banky, na poštu či do obchodu, po chvíli nám po zádech stékají potůčky potu a vlhká pokožka tělo ochlazuje. Pak si sundáme bundu, ofoukne nás v průvanu nebo u chladicích boxů. Pokud budete zvyklý na častý pohyb v chladném období venku, budete méně nemocní.

Otužování

Otužování je nejpřirozenější způsob zvyšování imunity. Dříve se topilo jen v kuchyni. Pokaždé, kdy šel člověk do spíže nebo na toaletu byl vystaven chladu. Ve studené ložnici se spalo a do zimy se ráno vstávalo. Lidé byli mnohem otužilejší a méně nemocní. Je třeba dodat, že se také hodně chodilo bosky a lidé byli rádi, když měli obuv alespoň na zimu. Funkční oblečení nebylo. Během otužování tělo nižším teplotám přivykne a stává se odolnějším. Ve vyhřívaných prostorách náš termoregulační systém zleniví a snadno onemocní.

Mohlo by vás zajímat:  Podzimní očista organismu: Proč se do ní pustit a jaké má účinky?

Jak začít s otužováním

  • Stáhněte doma topení, ať teplota nepřekročí 21 °C, na chodbě a v ložnici si nechte ještě méně. Ubírejte postupně o stupeň týdně a změnu ani nepocítíte.
  • Pokud v práci sedíte, v kanceláři si nedávejte vyšší teplotu. Chladno je vám proto, že se nehýbete. Každou půlhodinu udělejte pár dřepů a promněte ruce. Rozproudíte metabolismus, podpoříte spalování, hubnutí i krevní oběh.
  • Každé ráno si dejte studenou sprchu, začněte teplou, pak vlažnou a nakonec studenou. Po pár sekundách přijde příliv energie a tepla. Vytrénujete termoregulaci, srdce a cévy. Podobnou službu udělá i sauna s ochlazením.
  • Péřovou bundu si nechte jen na hory a do velkého mrazu. Vyměňte ji za funkční tričko a tenkou bundu. Při teplotách nad nulou je zbytečná. Vezměte si rukavice, šálu a čepici, ať zabráníte úniku tepla. Uvnitř si je snadno sundáte.

a

Centrum imunity je ve střevech

Střeva jsou základem imunity a mají svojí nervovou soustavu, oddělenou od zbytku nervového systému. Zajišťují vstřebávání a přísun výživných látek, stejně jako vylučování, kdy tělo zbavují toxického odpadu. Detoxikace a posílení střev je vynikající pro posílení imunitního systému. Stravování nesmí tělo zatěžovat a současně musí tělo vyživovat. Stejně jako s otužováním, po měsíci zaznamenáte rozdíl. Zkuste vydržet ale raději dva.

Jak začít s detoxikací

  • Denně pijte hodně čisté, neperlivé vody, popřípadě neslazené zelené čaje.
  • Vynechte konzervované, zpracované a upravované potraviny a polotovary. Jídlo vždy připravujte pouze z čerstvých surovin.
  • Kvalitní maso si dejte jen jednou týdně.
  • Vynechte mléčné výrobky, pečivo a ostatní výrobky z bílé mouky. Měsíc bez mouky se dá vydržet.
  • Vyhněte se rafinovanému cukru. Pokud musíte, slaďte stévií. Ráno si můžete dát o kvalitní med či javorový sirup, ale jen zlehka.
  • Vynechte alkohol, omezte kávu, a pokud musíte, pijte jen černou kvalitní kávu bez mléka a cukru.
  • Vsaďte na rostlinnou stravu, polovinu vařenou a polovinu syrovou. Ráno si dejte jednu porci ovoce, přes den a večer zeleninu.
  • Přidejte hrst oříšků a semínek.
  • Zapojte všechny druhy luštěnin, brambory, pohanku i quinou.
  • Pijte čerstvé šťávy, hlavně zeleninové a doplňte vitamín C, který podpoří bílé krvinky, které účinně zlikvidují viry a bakterie. Vitamín C podpoří i produkci látky zvané interferon, která stimuluje obranyschopnost organismu.
Mohlo by vás zajímat:  Jablečný ocet část 1. — Výroba, účinky a užívání

Pokračujte ve stravování ve stejném duchu. Dbejte na dostatek proteinů, zdravých tuků i kvalitních sacharidů. Jezte pravidelně a střídmě.

Štítky: , , , , , , , , ,

Podobné články

od
Mám ráda život se vším, co přináší. Zajímá mě zdravý životní styl, nutričně hodnotná strava, všechny způsoby cvičení a druhy sportů, aktivní způsob života, témata kolem rodiny, vztahů, módy i krásy. Stejně jako vy mám ráda kvalitní pomocníky usnadňující práci, potraviny, bylinky, produkty, zboží i služby. Sleduji novinky v mnoha odvětvích a snažím se je vnášet v podobě návodů a informací i na Jak být fit.cz.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vyzbrojte se, abyste nenastydli
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení