Jak vyzrát na menopauzu

žena

Menopauza. Období, které mnohé ženy prožívají velmi intenzivně. Některé ženy přijímají menopauzu jako přirozený proces, pro jiné ženy menopauza znamená jakousi „ztrátu ženskosti“. Ať už ženy období klimakteria berou jakkoliv, je nutné se smířit nejen s menopauzou samotnou, ale také s jejími nepříjemnými projevy. Projevy menopauzy jsou u každé ženy trochu odlišné a nastávají v odlišnou dobu. Symptomy se mohou objevit i léta před samotnou menopauzou a někdy se naopak neobjeví vůbec, nebo jen velmi mírně, že je žena téměř nepocítí.

Mezi nejobvyklejší příznaky menopauzy patří:

  1. Snížení produkce pohlavních hormonů s sebou přináší poruchy menstruace. Ta může být buď nepravidelná, může mít různé trvání nebo různou sílu. Postupem času se však úplně zastaví – tehdy dochází k menopauze.
  2. Která žena by neznala návaly? Návaly se objevují téměř vždy. Trpí jimi 85% žen v klimakteriu, z toho 80% žen mívá návaly déle než rok. Tyto návaly se obvykle projeví jako pocity horka, napětí a slabosti. Obvykle jsou doprovázeny kolísáním krevního tlaku, bolestmi hlavy, malátností a únavou. Někdy se objevují také v noci. Tyhle návaly jsou známy jako „noční pocení“ a bývají příčinou poruch spánku.
  3. Nedostatek pohlavních hormonů ovlivňuje i zdravotní stav pohlavních orgánů. Projevy jsou obvykle projevují jako inkontinence, bolesti při sexu nebo bakteriální infekce.
  4. Společně s estrogeny v těle ubývá i kolagen – bílkovina, která je základní stavební hmotou pojivových tkání. Tento úbytek má vliv na kvalitu kůže, vlasů a nehtů, které trpí suchostí, jsou tenčí a snadněji se lámou.
  5. Nejobávanější změnou je však časté přibývání na váze. V těle dochází ke změnám procesů ukládání tuků, který se začíná hromadit i mimo své typické lokalizace. Mnoho žen s tímto „vedlejším efektem menopauzy“ vůbec nepočítá a přibývá tak velmi rychle na váze. V této souvislosti se však také často objevuje zvýšená hladina rizikového cholesterolu.
  6. Pohlavní hormony hrají důležitou roli v ochraně cév. V období menopauzy znamená snížení hladiny hormonů a tím zvýšené riziko vzniku srdečních onemocnění. Ženy se tak v tomto období musí vyrovnávat s rizikem kardiovaskulárních onemocnění.
  7. V důsledku hormonálních změn se objevuje další závažný problém – úbytkem kostní hmoty. Odvápnění se může vyvinout až v řídnutí kostí neboli osteoporózu. Důležité je podchytit toto onemocnění včas a zabránit tak vzniku patologických zlomenin, které vznikají i při naprosto běžných činnostech a minimálním tlaku na kosti.
Mohlo by vás zajímat:  Omega 3 mastné kyseliny – jak ovlivňují naše zdraví?

Důležitou roli hraje také psychika

Nedostatek hormonů se začne dříve nebo později projevovat také na vašem psychickém rozpoložení, které je ještě umocněno samotným vědomím, že se blíží menopauza. Často se objevují změny nálad, pocity nepotřebnosti, podrážděnost vedoucí ke ztrátě sebedůvěry, úzkost a nejistota. Vedlejším efektem je pak časté přejídání, což má poté za následek přibývání na váze. Žena se tak dostává do začarovaného kruhu. V důsledku těchto změn se deprese dále prohlubuje. V této situaci je důležité své pocity neskrývat a nepotlačovat a to především před svými nejbližším, kteří vám mohou být v tomto těžkém období oporou. Přechod není důvod k panice. Je to přirozený proces, který potká dříve nebo později každou ženu. Proto je nutné nelitovat se a vzít klimakterium jako další etapu života na kterou se můžete včas připravit a nebýt tak zaskočena.

Co můžu sama pro sebe udělat?

První věc, na které můžete zapracovat, je vaše životospráva. Měla byste si zvýšit příjem zeleniny a ovoce (500g denně), vyvarovat se příliš ostrého nebo tučného jídla. Množství tekutin, které vypijete za den, by nikdy nemělo být nižší než dva až tři litry. Měla byste se vyhnout pití sladkých a alkoholických nápojů a také kávy. Upřednostňujte čistou pitnou vodu. Sladkým dobrůtkám se však nemusíte striktně vyhýbat. Mnohem důležitější je kontrolovat se a když už si přece jen nějakou tu sladkost dopřejete, mělo by to být něco kvalitního, co obsahuje minimum škodlivých tuků. Lidové léčitelství doporučuje stravu obohatit o přírodní fytoestrogeny, což jsou hormony ve své přírodní rostlinné formě, které mají podobné účinky jako lidské. Přírodním zdrojem fytoestrogenů je například andělika čínská, která napomáhá upravit hormonální nerovnováhu. Fytoestrogeny obsahuje také lékořice. Kozinec blanitý zase podporuje vitalitu a šalvěj lékařská snižuje nadměrné pocení. Třezalka tečkovaná pomáhá při depresích, změnách nálady, neklidu, úzkosti, pocitu napětí a při poruchách spánku. Rozmarýn lékařský působí antidepresivně a omezuje pocit vyčerpanosti. Zvláště při depresích jsou vhodné včelí produkty.

Mohlo by vás zajímat:  Menstruační kalíšek jako ekologická varianta vložek a tamponů

Látky, které by tedy ve vašem jídelníčku neměly určitě chybět:

  • Fytoestrogeny – jsou obsaženy v sojovém mase
  • Vícenenasycené mastné kyseliny – pomáhají udržovat cévní systém v dobré kondici. Doporučeny jsou rostlinné tuky a oleje, ryby a mořské plody
  • Rostlinné steroly – je-li vaše hladina cholesterolu vyšší než 5 mmol/l zařaďte rostlinné steroly. Bylo klinicky prokázáno, že jejich pravidelná konzumace snižuje hladinu cholesterolu LDL
  • Bílkoviny – jsou důležité pro zachování svaloviny. Dobrým zdrojem jsou mléčné produkty, různé semínka (slunečnicové, dýňové) nebo vejce
  • Vláknina – pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, podporuje správnou funkci trávicího systému
  • Vápník – jeho pravidelný přísun je dobrou prevencí proti osteoporóze
  • Vitamin D – zlepšuje vstřebatelnost vápníku. Dobrým zdrojem jsou ryby a také rozumné vystavování se sluníčku
  • Vitaminy skupiny B – snižují výkyvy nálad, podporují nervový systém. Denní příjem zajistí pestrá vyvážená strava
Štítky:

Podobné články

od
Zdravá strava, pohyb a odpočinek. To vše potřebujete k tomu, abyste se cítili lépe. Mám ráda přírodu, bylinky a čerstvý vzduch. Snažím se poznávat své tělo a zjišťovat, co na něj funguje. Preferuji alternativní medicínu. A o tom všem s chutí píši.
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • Dagmar
    • 24.4.2014
    Odpovědět

    Já užívám přírodní doplněk stravy Elli meno osteo, který obsahuje potřebné izoflavony. Pomáhá mi na příznaky jako je nespavost, pocení a návaly horka. Je cenově dostupný a opravdu pomáhá.

    • Daniela
    • 29.7.2014
    Odpovědět

    Já kupuji nať kotvičníku a dělám z ní vývar. Pomáhá mi překonat obtíže.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jak vyzrát na menopauzu
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení