Kombucha: Je to skutečně houba? + 5 účinků na zdraví

pexels-tima-miroshnichenko-6545437
Aktualizováno

Pokud se zajímáte o nejnovější trendy ve zdravé výživě, určitě jste se setkali s kombucha nápojem. Opravdu je ale takovým zázrakem, jak se o něm povídá? Nebo je to jen marketingový trik, který se z vás snaží pod rouškou zdraví vymámit peníze? Na to se podíváme níže. 

Kombucha čaj se aktuálně nachází v celé řadě obchodů. Některé podniky ho mají dokonce i na nápojovém lístku. Případně se s ním setkáte na sociálních sítích. Málokdo se ale zajímá o to, co kombucha vlastně je. Ne každý navíc tuší, že má její pití i nějaké vedlejší účinky, před kterými je nutné mít se na pozoru.

Z toho důvodu jsme se pro vás rozhodli sepsat tohoto podrobného průvodce pitím kombuchy, který se vám pokusí předat maximum informací, které byste o ní měli vědět.

pexels-pixabay-39347

Pokud jste připraveni, tak můžeme začít.

Co je to kombucha

Kombucha je fermentovaný nápoj, který se obvykle vyrábí z černého, nebo ze zeleného čaje. K procesu fermentace se používá kolonie bakterií a kvasinek, pro kterou se vžilo označení SCOBY. Tyto mikroorganismy spolu žijí v symbióze. Což znamená, že se navzájem podporují.

Barva kombuchy se může lišit v závislosti na použitém čaji a na dalších specifikách výroby. Obvykle se ale pohybuje od medové po tmavě červenou. V návaznosti na délce fermentace se odlišuje i chuť jednotlivých druhů kombuchy. Tradičně se ale popisuje jako částečně sladká a částečně kyselá.

Zajímavostí je, že kombucha se začala u nás pěstovat ke konci 1. světové války. Jak se do naší země dostala není úplně jasné. V pramenech se informace dost různí. Trend pití kombuchy upadl před dosažením roku 1930. Lidé totiž věřili, že kombucha po pozření roste i v lidském těle. 

Kombucha a její účinky na zdraví

Kombuche se připisuje široké spektrum pozitivních účinků na lidské zdraví. Některé z nich jsou dokonce dost zásadní.

O kombuche se říká, že:

  • Může nabídnout pozitivní účinky zeleného čaje, který se často pije kvůli hubnutí, či antioxidačním účinkům (musí být ale vyrobená ze zeleného čaje, pochopitelně)
  • Může zabíjet potenciálně škodlivé mikroorganismy
  • Může snižovat riziko kardiovaskulárních chorob
  • Může být prospěšná pro pacienty, kteří trpí cukrovkou 2. typu (samozřejmě je ale nejprve důležité poradit se s lékařem)
  • Může zvýšit příjem probiotik

Samozřejmě, hodně záleží na tom, jak je přijímaná kombucha kvalitní. Také vám žádná kombucha na světě nepomůže, když se k sobě budete chovat v jiných oblastech špatně. Nezapomínejte, že pro zdravý životní styl je důležitý i spánek, nebo zdravý jídelníček. Bez toho to nejde.

Mohlo by vás zajímat:  Tipy na 4 skvělé recepty z květáku

Může mít nějaké negativní účinky?

pexels-mali-maeder-141815

Budete možná překvapení. Ale nadměrné pití kombuchy může mít i nějaké ty negativní účinky. O kterých vám pravděpodobně nikdo neřekl.

V první řadě, kombucha může být kaloricky velmi vydatná. Takže její nadměrný přísun může vést k nepozorovanému nárůstu hmotnosti. Také se můžete setkat s nadýmáním a s nepohodlím ve střevech. Kromě jiného, kombucha často obsahuje cukry, které mohou při jejím nadměrném pití přispívat k rozvoji průjmů.

Z toho důvodu se vyplatí si na etiketě přečíst, zda kombucha obsahuje i nějaký přidaný cukr. Pokud ano, rozhodně je lepší to s ní nepřehánět.

Kombucha pak není vhodná pro:

  • Pacienty s HIV
  • Pacienty s rakovinou
  • Pacienty s onemocněním ledvin

U některých lidí se dokonce ve vzácných případech projevila alergie na kombuchu. Zaznamenané byly i případy acidózy a problémy s játry. Pokud si tedy nejste stoprocentně jistí, před zařazením kombuchy do nápojového lístku se nejprve poraďte se svým ošetřujícím lékařem.

Kombucha v těhotenství

pexels-garon-piceli-2100341

Názory na pití kombuchy v těhotenství a v období kojení se různí. V první řadě, kombucha obsahuje malé množství alkoholu. Z toho důvodu se v těchto dvou stádiích života jeví její pití jako zcela nevhodné. Navíc, kombucha není pasterizovaná. To znamená, že se v ní mohou vyskytovat i potenciálně škodlivé bakterie, které by mohly ublížit plodu. Problematický je i obsah kofeinu.

Z toho plyne jediné. Během těhotenství a kojení je vhodnější pití kombuchy odsunout na dobu, kdy nebude ovlivňovat nenarozené, nebo zatím na vás plně závislé dítě.

Jak si připravit nápoj s kombuchy

Většina lidí si kupuje kombuchu už hotovou. Kromě toho, že je to méně pracné si můžete vybrat z široké palety jejích výrobců. Někteří ji dokonce dávají i příchutě. Takže to pro vás bude atraktivnější i z tohoto konkrétního důvodu.

Mohlo by vás zajímat:  Bachova květinová terapie

Kombucha nápoj si ale můžete vyrobit i doma. Budete potřebovat 2 litry vroucí vody, 150 g cukru a 8 g hodně kvalitního zeleného, nebo černého čaje. V neposlední řadě byste měli mít při ruce i kombucha kulturu, která se dá sehnat bez problému od známých, nebo po internetu.

Do velké skleněné nádoby nalijte vroucí vodu a rozmíchejte v ní cukr. Pak do vody přidejte 8 g vybraného kvalitního čaje a nechte 10 minut louhovat. Poté čaj vyndejte nekovovým předmětem a nechte tekutinu vychladnout na pokojovou teplotu. Pak čaj přelijte do velké zavařovací sklenice a dejte do něj kulturu. Hrdlo sklenice zakryjte čistým plátnem, které zabrání vniknutí mušek. Sklenici dejte na světlé místo, na které nedopadá přímé slunce. Průměrná doba fermentace pak trvá zhruba 5-7 dní. Kombucha nikdy nesmí přijít do kontaktu s kovovými předměty.

Kefír, nebo kombucha? Co je lepší?

Mléčná kombucha neexistuje. Základem je vždycky čaj. Což nemusí milovníkům mléčných výrobků vyhovovat. Proto bychom jim spíše doporučili kefír. Jak je to ale po stránce účinků? Jsou srovnatelné?

Kombucha bývá kaloricky méně náročná než kefír. Na druhou stranu, kefír obsahuje oproti kombuche proteiny, tuky a vlákninu. V kefíru je navíc malé množství vitamínu D. (Spolu s vitamínem A, vápníkem a sodíkem.) V kombuche je kromě vitamínu A i vitamín B, vitamín C, zinek, měď, železo a mangan.

Kefír není vhodný pro lidi, kteří mají nesnášenlivost, nebo alergii na laktózu. Také může způsobit změny ve vyprazdňování a může zvýšit hladinu inzulinu v krvi. Kombucha ale může způsobovat nadýmání, obsahuje kofein a malé množství alkoholu. A také může obsahovat potenciálně škodlivé mikroorganismy.

Hodně tedy záleží na vašem zdravotním stavu, či na právě panující životní situaci. Rozdíl je i v chuťových a výživových preferencích. Je to tedy čistě na vašem uvážení, čemu se rozhodnete dát přednost.

Zkoušeli jste někdy pití kombuchy? Pokud ano, jaký na ni máte názor?

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kombucha – Kombucha (česky)

https://www.healthline.com/nutrition/kombucha-scoby – SCOBY (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/8-benefits-of-kombucha-tea – Pozitivní účinky kombuchy (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/kombucha-side-effects – Vedlejší účinky kombuchy (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/kombucha-while-pregnant – Kombucha v těhotenství a v období kojení (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/kefir-vs-kombucha – Kombucha vs. Kefír (anglicky)

Štítky: , , , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení