Sedmero bylinek proti stresu a úzkosti

elisa-ventur-bmJAXAz6ads-unsplash
Zveřejněno: 13.10.2022

Stres je přítomen v životě každého z nás a nezdá se, že by se mu chtělo jen tak odejít. Jelikož z dlouhodobého hlediska přispívá ke vzniku nejrůznějších civilizačních chorob, podíváme se na to, jestli by vám od něj mohly trochu ulevit některé snadno dostupné bylinky.

O stresu se říká, že je metlou lidstva. (Podobně, jako se to říká o alkoholu.) A něco na tom bude. Kromě toho, že může zvyšovat náš krevní tlak (což nedělá dobře srdci), může snižovat chuť na sex, způsobovat nervozitu a úzkosti a vést k celkovému napětí a častým změnám nálad.

Zvýšená hladina stresu u mnoha lidí vyvolává dokonce i nespavost, což se pak negativně odráží na jejich schopnosti se učit, na jejich rozhodování a snížené pozornosti, která může vést i k hodně vážným nehodám.

Kromě změny prostředí a meditace vám může pomoci i několik bylinek. Které to jsou? Na to se zaměříme níže.

Ašvaganda

První bylinkou, o které byste měli začít přemýšlet, je withanie snodárná, které se také říká ašvaganda. Tato bylinka se používá při redukci stresu a úzkostí a také má dobrý vliv na podporu spánku. To potvrzuje i několik pokusů z roku 2014. Uvádí se, že během čtyř z pěti pokusů na lidech došlo při testování účinků ašvagandy k významné redukci stresu a úzkosti účastníků.

Heřmánek

Heřmánek je vám jistě dobře znám, protože heřmánkový čaj na uklidnění nervů pily ve velkém už naše babičky. Pokud tedy chcete docílit pohody a relaxace, jeden šálek heřmánkového čaje by vám neměl nijak ublížit. Tento účinek taktéž potvrzují vědecké studie, takže věříme, že za nějakou dobu pocítíte tolik žádanou úlevu.

Chmel

Nejspíš potěšíme všechny milovníky piva, protože i o chmelu se ví, že dovede snadno ulevit od stresu a dalších negativních pocitů, které vám brání v relaxaci. Zajímavostí je, že během studie jedna skupina dostávala nějakou dobu chmel a druhá placebo. Po uplynutí časové lhůty se skupiny vyměnily a ta, která dostávala chmel, začala dostávat placebo a naopak. Pokus ukázal, že chmel měl výrazně lepší účinky na uklidnění než placebo.

Mohlo by vás zajímat:  3 fáze stresu v praxi – poplašná, odporu a vyčerpání

Pepřovník opojný

Pepřovník opojný možná budete znát pod jménem kava kava. I když se má za to, že tato bylinka napomáhá docílit zklidnění, studie měly nejednoznačné výsledky, takže mechanismus jejího působení se bude muset nejspíš ještě zkoumat.

Levandule

Vůně levandule se spojuje s podporou spánku a s redukcí stresu. Málokdo ale ví, že levandule se dá v některých případech konzumovat i vnitřně. Pak bude mít na lidské tělo dokonce lepší účinek, než kdybyste se ji rozhodli používat jenom v rámci aromaterapie.

Třezalka tečkovaná

Třezalku tečkovanou buď milujete, nebo se jí důsledně vyhýbáte. Do jaké skupiny budete patřit záleží především na tom, jestli dlouhodobě užíváte nějaké léky, u nichž by mohla její konzumace snížit účinnost.

Co však víme s jistotou je to, že dlouhodobé užívání třezalky tečkované má pozitivní vliv na lidskou náladu. Dokonce se může používat při redukci méně vážných depresí.

Kozlík lékařský

Náš výčet bylinek proti stresu a úzkostem by nebyl kompletní, pokud by v něm chyběl nám všem dobře známý kozlík lékařský. Kozlík lékařský navozuje klid a podporuje normální spánek. Celkem často se kombinuje s dalšími bylinkami na uklidnění/spaní.

Co si z toho vzít? Že můžete vyzkoušet doplňky stravy s ašvagandou, které jsou v poslední době velice populární. Nejde ale o to, co je v módě ale o to, co vám může pomoci. Takže vyzkoušením něčeho nového si významně rozšíříte obzory.

Zdroje informací

https://konecdepky.cz/bylinky-na-nervy/ – Bylinky na nervy a stres (česky)

https://www.healthline.com/health/anxiety/herbs-for-anxiety – 8 bylinek na úzkost a stres (anglicky)

https://www.healthline.com/health/mental-health/herbs-for-stress-recipe – Jak používat bylinky na úzkost a stres (anglicky)

Štítky: , , , , , , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení