3 fáze stresu v praxi – poplašná, odporu a vyčerpání

fáze stresu
Zveřejněno: 21.4.2022 , datum poslední aktualizace: 29.9.2022

Stres je běžnou součástí života. Především proto, že není v našich silách odstranit každý jeden stresor. Dlouhodobý stres nám ale ničím neprospívá, takže je v našem vlastním zájmu vědět, jak na něj naše tělo reaguje. Proto se podíváme na to, co je to adaptační syndrom.

Dlouhodobé působení stresu na organismus člověka může mít devastující účinky na jeho zdraví a psychiku. Kromě podráždění se může dostavovat i zvýšený krevní tlak, nevhodné společenské chování, agresivita a mnoho dalších nepříjemností, které ovlivňují jak život postiženého, tak i lidí v jeho okolí.

Stres jako takový tu ale není kvůli tomu, aby nás trestal. V dávných dobách nám stres umožnil přežít v nebezpečných podmínkách. Našim předkům dával sílu bojovat, nebo je donutil v život ohrožující situaci utéct. To, co nám dnes nedělá dobře, je příliš velké množství stresujících situací během krátkého časového období, očekávání společnosti (pravděpodobně nepřetáhnete protivného nadřízeného kyjem po hlavě) a naše vlastní reakce na něj (jsme rozčílení, což celou situaci ještě zhoršuje).

Pojďte se spolu s námi dozvědět o stresu ještě něco víc. Díky tomu pochopíte, jak u člověka funguje adaptační syndrom.

Co je to adaptační syndrom?

fáze stresu

Adaptační syndrom popisuje tři stádia, kterými procházíme poté, co jsme vystaveni stresu. Poprvé s tímto termínem přišel kanadský lékař, biolog a chemik, Hans Hugo Bruno Selye, který sledoval reakce myší na stres. Následně došel k závěru, že reakce myší nejsou ojedinělé a dají se aplikovat i na další živé bytosti. (Typická reakce na stres.) Mezi tyto fáze patří poplašná fáze, fáze odporu a fáze vyčerpání.

Poplašná fáze

Poplašná fáze přichází, když je tělo vystaveno stresu. V této chvíli se aktivuje reakce bojuj, nebo uteč. Tyto dvě protikladné aktivity vedou k tomu, že je člověk schopen utéct ze život ohrožující situace. Případně se člověk dokáže proti takovému nebezpečí chránit. V této chvíli dochází ke zvýšení srdečního tepu, dojde k uvolnění hormonu kortizolu a zvýší se vám hladina adrenalinu. Díky tomu najednou cítíte příval energie. Dále se tato fáze projevuje rychlejším tlukotem srdce, zpocenýma rukama a podobně.

Mohlo by vás zajímat:  Co stojí za záchvaty vzteku u malých dětí ve dne, či v noci?

Fáze odporu

fáze stresu

Jakmile pomine prvotní šok a fáze bojuj, nebo uteč, tělo se začne pomalu zotavovat. Začne kvůli tomu vyplavovat menší množství stresového hormonu kortizolu, normalizuje se krevní tlak a zpomalí se i srdeční tep. I tak ale tělo zůstává ve zvýšené pohotovosti.

Některé stresové situace trvají delší dobu, takže tělo po tuto dobu zůstává ve zvýšené pohotovosti. V takovém případě dochází k dlouhodobé stresové zátěži. Mezi příznaky stresu v tomto případě patří zhoršená schopnost koncentrace, podrážděnost a frustrace. Tyto jevy mohou způsobovat zvýšení krevního tlaku a zvýšení cholesterolu. Citlivější jedinci mohou mít i astmatický záchvat.

Fáze vyčerpání

Poslední fáze je výsledkem dlouhodobého, nebo chronického stresu. V takové chvíli se může člověk cítit bezmocný a necítí žádnou naději. Také může být unavený, může procházet syndromem vyhoření, může trpět depresemi a úzkostí a může mít menší toleranci vůči dalšímu stresu. Někteří lidé mohou na tuto situaci reagovat i chronickým únavovým syndromem.

Kdy se adaptační syndrom objevuje?

adaptační syndrom

Nejvýrazněji lze adaptační syndrom vnímat u vypjatých životních situací.

Patří mezi ně:

  • Ztráta práce
  • Finanční problémy
  • Zdravotní problémy
  • Rozpad rodiny a vztahů
  • Trauma

Zároveň platí, že čím déle jste ve stresu, tím víc podlamuje vaše fyzické a psychické zdraví. Z toho důvodu je vhodným řešením psychologická pomoc, pomoc okolí a případně i pomoc podpůrných organizací, které pomáhají lidem v tísnivé životní situaci.

Co se s tím dá dělat?

Ačkoliv je stres běžnou součástí našeho života a v některých situacích nám umožňuje ze sebe dostat maximum, pokud jsme pod jeho dlouhodobou nadvládou, většinou nám to nepřináší nic dobrého. Z toho důvodu je důležité vědět, jak se mu efektivně bránit. Proto se podíváme na pár tipů a triků, které by vám mohly s jeho překonáváním pomoci.

Mohlo by vás zajímat:  10 nejčastějších následků dlouhodobého užívání antidepresiv

Bylinky

Prvním tipem je užívání bylinných doplňků stravy na stres, které obsahují ašvagandu. Ašvaganda (nebo také withanie snodárná) je rostlina, která je hodně populární v indické Ayurvédě, kde se používá na široké spektrum různých problémů. Nejčastěji se spojuje s podporou spánku, který je důležitý jak pro fyzické zdraví, tak pro psychickou pohodu. Také se používá při zvládání úzkostí, špatné nálady a stresu. (Má totiž potenciál kontrolovat mediátory stresu.) Pokud tedy cítíte v poslední době nervozitu a napětí, můžete ji vyzkoušet.

Meditace

Skoro všichni obdivují klid východních učenců, kteří se věnují meditaci i několik hodin denně. Vám pro začátek bude stačit, když meditaci vmáčknete do volných 5 minut během obědové pauzy. Posaďte se na klidnější místo, kde vás nebude nikdo rušit, zavřete oči a zkuste se zaměřit na svůj vlastní dech. Dýchejte zhluboka do břicha a soustřeďte se na přítomný okamžik. Pokud chcete, svou relaxaci můžete podpořit poslechem meditační hudby.

Cvičení

Od stresu vám může celkem dobře pomoci i cvičení. Zatímco někomu vyhovuje, když se může ze stresové zátěže vybít (třeba při boxu, nebo při jiném bojovém sportu), dalším lidem vyhovuje klidnější jóga, která jim pomáhá uklidnit tělo i mysl. Žádný z těchto sportů není lepší než jiný. Klíčové je, aby vás bavil, přinášel vám úlevu a dokázali jste u něj vydržet.

Jak na stres reagujete vy?

Zdroje informací

https://konecdepky.cz/stres/ – Proč stres vzniká a 5 tipů, jak ho zvládat (česky)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Stres – Stres (česky)

https://www.healthline.com/health/general-adaptation-syndrome – Vše o adaptačním syndromu (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/ashwagandha – 9 benefitů Ašvagandy (anglicky)

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress-relievers/art-20047257 – Jak si ulevit od stresu (anglicky)

Štítky: , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení