Jak zvládnout strach a obavy

Strach
Aktualizováno

Všichni máme starosti. A musíme je mít, abychom mohli fungovat. Díky starostem a strachu dokážeme přežít. Starosti a strach nás nutí přemýšlet a chovat se tak, abychom se nijak neohrozili. Cítíme vnitřní varování, které nám nedovolí např. vypít kyselinu, jít přes cestu, aniž bychom se podívali, zda nejede auto atp. A stejně jako všude, tak i v tomto případě platí “všeho s mírou”. Jakmile nám starosti přerostou přes hlavu, začnou nás prostě kosit. A pokud nás už začnou starosti válcovat, to nejhorší, co můžeme udělat, je poddat se jim.

V psychologii existuje jeden krásný pojem – sebenaplňující proroctví. Že nevíte o co jde? Uvedeme si jednoduchý příklad. Řekněme, že jste v práci. Máte velmi dobré výsledky, ale začnete se bát, že vás z práce vyhodí. A bojíte se tak moc, že veškerou svou energii vkládáte do vytváření  si vlastního negativního programu “stejně mě vyhodí”. Nakonec se tak stane a vy si řeknete: “Já to věděla, že mě vyhodí.” Totéž se může stát ve vztahu. Tak moc se bojíte, že o svého partnera přijdete, až vás vlastní strach paralyzuje natolik, že se stanete ustrašenou a nudnou osobou, budete trpět úzkostí, nebudete se již tolik smát. To vše povede k hádkám a nakonec k rozpadu vztahu.

Všechno tohle má na svědomí náš vlastní mozek. Ten totiž funguje tak, že nedokáže odlišit objektivně zažitou zkušenost od subjektivního prožitku. To znamená, že když si představujeme vlastní katastrofické scénáře v hlavě, které si vytváříme pouze v naší představě a nejsou založené na realitě, náš mozek to nerozezná a vyvolává v našem těle opravdové pocity strachu a starostí. Psychologové tvrdí, že 95 % starostí, se kterými se potýkáme, nejsou založené na reálném životě a nikdy nedojde k jejich zhmotnění. Jenomže pro naši psychiku není dobré samotný strach ani sami sobě popírat. Jestliže se bojíte, že vás na ulici přepadne nějaký pobuda a okolí vám začne vykládat, že se nemáte bát, s velkou pravděpodobností se budete obávat ještě více a na tuto možnost budete myslet o to více.

Mohlo by vás zajímat:  Nebuďte otroky času!

Mnoho z vás teď jistě bude přemýšlet nad tím, jak moc jsou vaše obavy opodstatněné. Ano, jsou případy, kdy jsou vaše starosti na místě. V případě, že máte nemocného rodiče či dítě je obava o jeho zdraví a vaše starost o něj zcela pochopitelná. Přesto je třeba si uvědomit, že strach je negativní energie, která vás dokáže paralyzovat. V takovém případě by bylo lepší strach odsunout na druhou kolej a zaměřit se spíše na vytvoření co možná nejvíce energie do snahy trávit s nemocnými čas a zpříjemnit jim chvilky, kdy jim není dobře.

Z toho všeho vyplývá, že vždy máme možnost volby: buďto se necháme ovládnout strachem a budeme se 24 hodin denně bát, že se něco stane a budeme soustavně jeden uzlíček nervů, což se dříve či později projeví na našem zdraví, nebo se postavíme starostem a problémům čelem.

Dělat si starosti není vědomé rozhodnutí, ale jedná se o zvyk, se kterým můžeme pracovat a přestat si tak znepříjemňovat život. Jestliže si uvědomíme všechny naše starosti, budeme tak moci lépe se s nimi popasovat. Budeme moci vyfiltrovat ty, které jsou reálné a které jsme si vytvořili my sami.

Některým lidem nedají starosti spát. Přemýšlí nad všemi možnostmi, dedukují a vytváří si v hlavě různě nepříjemné scénáře. Jedna myšlenka střídá druhou a my ne a ne zabrat. V takovém případě je pomoc poměrně snadná. Vstaňte a jděte něco dělat. Zaměstnejte svůj mozek a uvidíte sami, jak rychle vás pocit strachu opustí.

Při pocitu strachu je velmi důležité, abyste vystoupili z role pasivní do té aktivní. Je důležité, abyste si uvědomili, že máte možnost situaci ovlivnit a změnit.

Jak postupovat, když vás starosti začínají válcovat?

  • Uvědomte si, čeho se váš strach týká a jakou to pro vás má hodnotu.
  • Uvědomte si, jak moc je pro vás daný problém důležitý a jak moc má cenu do něj investovat svou energii.
  • Uvědomte si, jak můžete problém ovlivnit.
  • Uvědomte si, zda je právě teď vhodný okamžik na to, abyste své problémy a starosti začali řešit.
  • Uvědomte si, zda situaci nezhoršíte tím, kdybyste jí začali právě teď aktivně řešit.
  • Uvědomte si, jaký je váš cíl – k čemu směřujete.
Mohlo by vás zajímat:  Jak se zbavit nepříjemného zlozvyku kousání nehtů?

Máte-li obecné starosti týkající se například lidské společnosti a kam ten svět spěje, vězte, že v tomto případě je jediné konstruktivní řešení. Své obavy si musíte vztáhnout k sobě samotnému a ptát se sám sebe, jak moc vlídný a hodný chcete být k ostatním. A současně je třeba si také všímat vlídnosti u jiných.

Starostem je vždy lepší předcházet. Nicméně pokud jste se již dostali do nelehké situace, pokuste se ji přestat vnímat jako zdroj obav, ale vnímejte ji prostě jako situaci. Díky tomu si budete schopni udržet jistý odstup a nadhled od starostí a obav. Uvědomte si, že myšlenky přenášené z minulosti a obavy z budoucností nemají s přítomností nic společného.

Štítky: ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení