Meditace aneb Umění zklidnění mysli

Meditace
Aktualizováno

Slovo meditace se v poslední době často skloňuje. Naše západní civilizace, která je velice konzumně a uspěchaně orientovaná, mnohdy způsobuje stres a psychickou nevyrovnanost. Mnoho lidí se snaží najít pomyslnou oázu klidu v metodách, které pocházejí z dálného východu. Slova jako jóga nebo tai-chi si osvojil téměř každý obyvatel euro-americké civilizace. Často sice nemá jasnou představu, co se za těmi pojmy skrývá, ale většinou tuší, že se jedná o jisté druhy cvičení, která mají relaxační účinek. Právě meditace, které se hojně užívají především v józe, jsou nejlepším možným tréninkem na zklidnění mysli a odbourávání stresu, kterého máme v 21. století všichni až přespříliš.

Mnohovýznamová meditace

Pojem meditace má svůj původ v latině a znamená rozjímání. Meditace jsou hojně využívaným prvkem ve východních náboženstvích. Zejména buddhismus a hinduizmus mají velmi precizně rozpracovaný systém jednotlivých meditací. Meditace zde však nejsou jen prostředkem relaxace, ale způsobem, jak to, o čem se teoreticky v těchto náboženstvích učí, zanést do srdce. Vyskytují se zde meditace, které rozvíjí soucit, moudrost a jiné, už vyšší formy meditace, které jsou transcendentního typu a je při nich zapotřebí určité zasvěcení, kterému se říká v tibetském buddhismu iniciace. Toto zasvěcení může být žákovi uděleno jen zkušeným lámou. V tomto článku se však zaměříme na meditace relaxačního typu, které může praktikovat každý člověk, neboť zmíněné transcendentní meditace je nutné provádět jen pod vedením zkušeného učitele, neboť mohou labilnějším jedincům způsobit problémy v psychické rovině.

Relaxační meditace

Pokud se člověk rozhodne začít meditovat za účelem dosažení relaxace, začátky možná budou trošku těžší. Je to však normální proces učení se něčemu novému. Před samotným meditováním je potřeba si najít klidné místo, kde nebudeme nikým rušeni. Pozice, v které je vhodné sedět, není nikde určena. Někteří lidé vyznávají meditaci v tradiční pozici lotosového květu, jiní rádi meditují na pohodlné židli či křesle, podstatné je, aby se člověk cítil uvolněně a pohodlně. Mnoho lidí říká, že podstatou meditace je nemyslet. Na druhou stranu je třeba dodat, že pro začátečníka, který má nesoustředěnou, roztěkanou mysl, je to velice těžké. Nejlepší je, pokud začneme s meditacemi, při kterých se soustředíme, jen na jednu věc. Můžeme třeba meditovat nad krásou kytičky, kterou máme v pokoji nebo zkusit zavřít oči a soustředit se jen na vlastní dech. Meditace dechu, při níž počítáme vlastní dech, je jedním z nejrozšířenějších druhů. Při provádění je ideální začít dlouhým, hlubokým nadechnutím. Poté se můžeme soustředit na počítání nádechu a výdechu. Pokud se při počítání ztratíme, je ideálním řešením začít počítat znovu. Jestliže nás během meditace ruší myšlenky na jiné věci, je nejlepší nechat je v klidu odplout. Můžeme si třeba přestavit, jak myšlenku uzavřeme do bublinové koule a necháme odletět.

Mohlo by vás zajímat:  Recept na trvalé štěstí

Jiným typem meditace, který je, řekněme, více dynamický, ale přesto má velmi blahodárné účinky na psychiku, je meditace smíchu. V současnosti je známá díky propagování psychiatrem MUDr. Karlem Nešporem. Ideální je provádět tuto meditaci ráno. Hned jak se člověk probudí a protáhne se, může se začít postupně rozchechtávat. Ze začátku to půjde těžko, ale postupně se pořádně rozesměje, a jak se říká, jeho den se projasní. Z medicínského hlediska se mu vyplaví hormon štěstí endorfin, který napomáhá dobré náladě.

Velmi příznivě na psychiku rovněž působí vizualizační meditace. Můžete si třeba vizualizovat zlaté světlo, které do vás proudí a naplňuje vás pokojem a radostí, či jej můžete vdechovat a představovat si, jak se Vám rozlévá všude v těle. V zásadě platí, že vynalézavosti a vlastní fantazii se meze nekladou. Jiným druhem meditativního úkonu může být příprava něčeho, co máte rádi, například čajový obřad. V zemích dálného východu je v tomto případě skvělou ukázkou precizního rituálu, který má meditativní charakter. Při přípravě čaje se člověk soustředí jen na akt samotný, vše ostatní jde stranou.

Co říci závěrem? V článku jsou určité návody, jak meditovat. Ale nejvhodnější je, pokud si člověk vybere vlastní způsob, který mu vyhovuje. V dnešní době existují různé skupiny, které se meditacemi zabývají. Na našem trhu je mnoho literatury o meditacích. Ať již se člověk rozhodne jakkoli, důležité je, aby meditace splňovala svůj účel, tedy vnášela do života klid, harmonii, pohodu, uvolnění a vyrovnanost, kterých máme v dnešním světě tak málo a tak zoufale nám chybí.

Štítky: ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení