Noční děsy u dětí nejsou nebezpečné, přesto dokáží vystrašit

Noční, Můra

Ozve-li se zničehonic uprostřed noci z dětského pokoje vyděšený křik, rodiče pochopitelně okamžitě běží zjistit, co se jejich dítěti stalo. A naštěstí většinou zjistí, že vůbec nic a panika je zbytečná. Za křik a pláč může nejčastěji jen špatný sen. Tedy přesněji řečeno noční můra nebo noční děs. Jaký je mezi nimi rozdíl? A co dělat, když vaše dítě trpí nočními děsy?

 

Je noční můra stejná jako noční děs?

Noční můry jsou sny s nepříjemným až děsivým obsahem, kdy se nás například někdo snaží chytit, ublížit nám a podobně. Objevují se u dětí i dospělých, u těch dokonce daleko častěji, a souvisí se zpracováním různých vjemů z každodenního života. Noční můra se objevuje v REM fázi spánku, váže se na konkrétní děj a člověk si ji po probuzení obvykle pamatuje. U nočního děsu je to jiné.

Co jsou noční děsy?

Noční děsy (pavor nocturnus) jsou krátké velmi děsivé sny, které se objevují v non-REM fázi, tedy v hlubokém spánku. Dochází k nim podle vědců nejspíš tehdy, když z nějakého důvodu nedojde ke správnému přechodu do další REM fáze.  Ve většině případů se objevují u dětí a podle vědců a lékařů pravděpodobně souvisí s nevyzrálostí nervové soustavy. Právě v raném dětském věku kolem 4 let se noční děsy začínají objevovat nejčastěji. Nervová soustava dětí ještě není dost zralá, aby zvládla zpracovávat všechny vjemy, kterých je každý den velká spousta. Nervová spojení jsou předrážděná a mozek reaguje stavem úzkosti a vyděšení. S postupujícím věkem většinou děsy vymizí, jak se dítě vyvíjí po fyzické i psychické stránce. V pozdějším věku, nad 12 let, se tyto stavy objevují výjimečně a většinou souvisí s prožíváním velkého stresu. Pokud se noční děsy vyskytnou u dospělých, pak tomu bývá nejčastěji v mladém věku do 30 let a obvykle k nim přispívají vlivy jako silný stres, vysoká únava nebo konzumace alkoholu, které neblaze ovlivňují centrální nervovou soustavu.

Mohlo by vás zajímat:  Zmrazování vajíček: Nový trend budoucnosti?

Jak poznat, že jde o noční děs?

Noční děs vede k velké panice provázené obvykle křikem, pláčem, zrychleným bušením srdce a prudkým dýcháním, pocením, bledostí nebo třesem. Postižený se často posadí na posteli a dívá se před sebe vytřeštěnýma očima, přesto je pořád v hlubokém spánku. Může kolem sebe i kopat a mlátit rukama, jako by se něčemu bránil. Nejde jej rychle probudit a snaha o to může vést ještě k většímu vyděšení, protože v tomto stavu je zmatený a někdy ani nepoznává své blízké. V panice se pak může pokusit o útěk z postele i z místnosti, což vede k riziku úrazu.

 

Co dělat, když dítě přepadne noční děs?

Pokud se vaše dítě probudí s křikem a podle všeho jde o noční děsy, nejdůležitější je zachovat si jako rodič chladnou hlavu. Vlastní klid je jediným způsobem, jak uklidnit i dítě. Nesnažte se jej za každou cenu probrat, pokud nereaguje. Jen mu zabraňte v tom, aby si nějak ublížilo. Mluvte na něj pomalu, melodicky a klidně, to pomůže zmírnit jeho paniku, i když to možná vypadá, že vás nevnímá. Noční děsy obvykle netrvají déle než 1-10 minut, poté dítě znovu upadne do klidného spánku. Ráno po probuzení si obvykle nic nepamatuje nebo jsou vzpomínky jen velmi mlhavé. Určitě není dobré mu noční zážitek připomínat, mohlo by ho to vystrašit a bálo by se pak usínat. Raději dělejte, že se nic nestalo.

Co když se děsy opakují?

Jestliže se vaše dítě takto budí opakovaně, zkuste zapřemýšlet nad tím, jestli neprožívá nějaký stres, třeba ze změny školky, z problémů v rodině a podobně. Určitě je také potřeba dodržovat večerní rituál, kdy vše od večeře a koupání až po ulehnutí probíhá každý den zhruba ve stejnou dobu. Nějakou chvíli před spaním by se dítě nemělo dívat na televizi nebo počítač, aby mozek nemusel zpracovávat další vjemy těsně před spaním. Kdyby se ale děsy přesto opakovaly častěji, bylo by vhodné probrat situaci s dětským lékařem, neurologem nebo psychologem. Ti nejspíše doporučí nějaké přírodní prostředky ke zklidnění a podpoře dozrávání nervové soustavy.

Mohlo by vás zajímat:  Jóga pro děti

 

Štítky:

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení