Vkročte do nového roku tou správnou nohou

pexels-photo-284011
Aktualizováno

S příchodem nového roku máme tendence hodnotit ten předešlý. Děláme bilanci, co se nám povedlo a na čem je potřeba ještě trochu pracovat. Většina lidí si dá potom několik předsevzetí, která se jim ale nedaří dlouhodobě plnit. Jak tedy do nového roku vykročit tou správnou nohou? 

S koncem roku se pojí rodinná setkání a velké množství oslav. Pokud vše funguje, jak má, cítíme se příjemně a přijímaní ostatními lidmi v našem okolí. Někdy na nás ale mohou dolehnout nevyhovující rodinné (či partnerské vztahy), otravná práce a skutečnost, že se vám opět nepodařilo zhubnout.

Abyste nepropadali depresi a přechod do nového roku byl pro vás co nejhladší, podíváme se na to, jak můžete svůj život (postupně) od základu změnit.

Tak jdeme na to! 

Velká inventura života

pexels-photo-3171837

Pouštět se do hodnocení svého života není vůbec špatné. Je ale potřeba ho vzít za ten správný konec. To znamená, že ho budete dělat s čistou hlavou. Bez toho, aniž byste se srovnávali s přáteli či kolegy, o kterých se domníváte, že jim do jde (v životě, v práci i ve vztazích) líp.

Také zapomeňte na depresi, sebekritiku a nezdravé nadšení, které mohou udělat více škody než užitku.

Jak na to?

Ideální je, když si ještě před koncem roku uvaříte dobrou kávu, nebo čaj a posadíte se na místo, na kterém budete mít klid. K ruce si vezměte tužku a papír, který si rozdělte na dva stejné sloupečky. Do jednoho z nich si budete psát zápory. Do druhého klady.

Postup, jak hodnotit

Do záporů pište všechny věci, které vás ve vašem životě štvou (nebo se vám nepovedly). Může jít třeba o neschopnost zhubnout, že jste se nenaučili jazyk, který jste chtěli, nebo jste neřekli svým rodičům, že vám nemají mluvit do vašeho (dospělého) života.

Mohlo by vás zajímat:  Láska - mocná čarodějka

pexels-photo-210661

Do druhého sloupce můžete napsat věci typu, že jste si našli novou (a třeba lépe placenou) práci, naučili jste se víc odpočívat a vaším parťákem se stala moc milá akvarijní rybička. Abychom vše uvedli na správnou míru – pozitivní sloupec vám má ukázat, že i když vás některé věci netěší, stále je tu dost těch pozitivních, které se vám povedly a ze kterých máte radost. Přitom nemusejí být nijak důležité, nebo velké.

Poté se přesuňte k negativnímu sloupci a začněte přemýšlet, co můžete s danými body udělat.

Například: 

  • Nezhubl jsem – Zkusím se trochu lépe stravovat a najít sport, který mne bude alespoň trochu bavit
  • Nemám vztah – Začnu chodit více do společnosti, klidně i sám/sama
  • Nikdo mi není za nic vděčný, i když toho dělám pro ostatní dost – Každý den si udělám alespoň 15 minut jenom pro sebe a každý měsíc si udělám (alespoň malou) radost
  • Mám málo peněz – Zkusím si vyjednat schůzku o zvýšení platu, nebo si najdu zajímavou brigádu
  • Nezvládnu se nic nového naučit – Zapíšu se do zajímavých jednodenních kurzů, nebo se budu učit prostřednictvím online aplikací zdarma (tak se jdou postupně naučit hlavně cizí jazyky)

Než se začnete sami před sebou vymlouvat, že s vašimi problémy nic konkrétního dělat nejde, uvědomte si, že tímto postojem odbýváte sami sebe. Také jím omlouváte skutečnost, že pro sebe nechcete nic udělat.

Proto se opravdu snažte přijít na maximum věcí, které vás nebudou stát mnoho extra času a práce, ale zároveň (alespoň částečně) vyřeší jádro vašeho problému.

Velká inventura hmotných statků

Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik věcí se vám podařilo nashromáždit za celý váš život? Budete se nejspíš divit, ale obvykle je jich více, než by bylo přípustné. Z toho většina z nich vám už dávno není k užitku.

Mohlo by vás zajímat:  Pomohou opravdu probiotika a vláknina na střevní problémy?

Proto se nezdráhejte vzít do ruky několik tašek a pytlů, do kterých dáte všechno, co už nemá ve vašem životě místo.

Jde hlavně o: 

  • Staré učebnice a sešity ze školy (nechte si jen ty, které jsou hezké, nebo pro vás mají sentimentální hodnotu)
  • Staré časopisy (na které sedá prach)
  • Rozbité předměty
  • Nakřápnuté nádobí
  • Oblečení a boty (poškozené kusy vyhoďte, ty, které jsou dobré, ale nenosíte je darujte, nebo prodejte)
  • Přebytečné plastové láhve, zavařovací sklenice a krabičky (nějaké si nechte pro úschovu potravin, ale nepotřebujete jich mít doma milion)
  • Nevkusné věci, které ležely celé roky v krabicích
  • Součástky k věcem, které už dávno nemáte
  • Staré léky, prošlé trvanlivé potraviny atd.

pexels-photo-965632

Taky se určitě hodí udělat inventuru kosmetiky (to platí hlavně pro dámy) a bižuterie. Opravdu si nechte jenom to, o čem víte, že to chcete mít. (A že to není zdravotně závadné.)

Udělejte si radost

Důvod, proč lidem nejde nastartovat nový způsob života spočívá v tom, že jsou na sebe až příliš tvrdí. Na druhou stranu, nikdo je neučil, jak být na sebe hodní. Takže se celkem záhy ocitnou v začarovaném kruhu, ze kterého nevede žádná cesta ven.

Proto pro sebe něco udělejte tím, že: 

  • Si koupíte nové oblečení a nezbytné věci denní potřeby (doma nemusíte chodit ve starých ošklivých teplácích a tričkách)
  • Si koupíte něco, co nutně nepotřebujete, ale udělá vám to radost (třeba levnou knihu, nebo živou pokojovou rostlinu)
  • Se budete obklopovat hezkými věcmi (i když půjde třeba jen o levný, zato pěkný dávkovač na mýdlo)
  • Se naučíte více odpočívat
  • Se budete trochu méně stresovat
  • Si budete dopřávat kvalitní jídlo (někdy si zahřešte, ale nedělejte si z těla popelnici)
  • Nebudete trpět, nebo tolerovat věci, které vám vadí, nebo nevyhovují (naučte se říkat a hájit vlastní názory, popřípadě odejít)
Mohlo by vás zajímat:  Kyneziotaping – barevné pásky, které léčí

pexels-photo-1070053

Jakmile se začnete těmito radami řídit, zjistíte, že vám rapidně stoupne sebevědomí. Zároveň tím odstartujete řetězec dalších pozitivních životních změn. Kromě toho, že se budete cítit lépe si toho postupně začne všímat i vaše okolí.

Něco o předsevzetích

Pokud se rozhodnete, že chcete letos vyzkoušet nějaká nová předsevzetí, nemůžeme proti tomu cokoliv namítat. Je ale důležité si je stanovit, tak, aby jich bylo možné dosáhnout. To nutně vyžaduje, abyste na sebe nebyli příliš tvrdí.

Toho dosáhnete tak, že: 

  • Nebudete chtít okamžitě zhubnout 10 kilo za měsíc (začněte třeba s půl kilem až kilem a poté pokračujte dál)
  • Se nebudete přepínat (nebudete pracovat 12 hodin denně, nebo každý den navštěvovat na dvě hodiny posilovnu, když jste v této oblasti naprostým nováčkem)
  • Si vytvoříte smysluplný plán (zapíšete se do víkendové jazykové školy, začnete trochu ubírat v jídle…)
  • Nebudete se bát požádat o pomoc (najmete si osobního trenéra, výživového poradce nebo se konečně objednáte k psychologovi)
  • Se začnete svými předsevzetími řídit dřív, než 1. ledna ráno

pexels-photo-416778

Právě splnitelné cíle, rozumný plán a odborná pomoc vám dohromady pomohou s tím, abyste tentokrát všechno zvládli. Vůbec při tom nehleďte na to, že vás to bude na začátku něco stát. Když se totiž budete řídit správnými postupy (kterými vás provede někdo, kdo dané problematice rozumí), už nikdy ve vašem životě nebudou služby těchto specialistů potřeba.

Jak vstupujete do roku 2020 vy? Držíme vám palce, aby se vám vše povedlo podle vašich představ. 

Štítky: , , , , , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vkročte do nového roku tou správnou nohou
5 (100%) 2 hlasů
0 sdílení