Běh jako nejpřirozenější sport

Běh
Aktualizováno

Děláte pravidelně něco pro svou kondici a zdraví? Že ne? Tak to je možná nejvyšší čas to změnit. Pokud teď začínáte přemýšlet, kterou cvičební metodu z toho nepřeberného množství nabídek fitness center vybrat, zadržte ještě a zamyslete se, jestli by nebylo nejlepší zkusit prostě běhat.

V jednoduchosti je krása aneb proč je dobré běhat

Běh je přirozeným pohybem a našemu zdraví jenom prospěje. Dokáže totiž významně snížit rizika téměř všech civilizačních onemocnění, například nemocí srdce a krevního oběhu nebo cukrovky. Tato onemocnění jsou často spojená s nedostatkem pohybu a s nadváhou, se kterou běh účinně bojuje. Kromě toho je ale běhání také skvělým ventilem stresu a napětí, mírní či dokonce odstraňuje bolesti hlavy, pohybového aparátu, zlepšuje potíže se zažíváním, potencí nebo třeba nespavostí. Hormony štěstí, které se při běhu uvolňují, působí blahodárně na psychiku a pomáhají mimo jiné při různých nervových onemocněních. Pravidelné běhání vede časem také k lepší otužilosti a odolnosti vůči běžným virózám a nachlazení.

Kvalitní obuv je základ

Jestli jste se již rozhodli s během začít, pořiďte si nejdříve kvalitní boty. Při běhání působí na klouby a páteř otřesy při dopadech na tvrdý povrch, které mohou způsobovat problémy. Důležité je tyto dopady co nejvíce zmírnit a to právě výběrem vhodné běžecké obuvi, na té se opravdu nevyplatí šetřit. Dobře volit by se měl také terén k běhání. Ideálně by měla povrch tvořit zpevněná hlína, tedy například lesní cesty jsou výborné, ovšem pozor zase na velké nerovnosti jako kořeny či kameny, aby nedošlo k úrazu. Také krátce střižený trávník je k běhu vhodný. Pokud máte tu možnost, určitě neváhejte využít běžecké ovály někde na sportovišti.  Asfalt i beton běžných cest vhodnými povrchy nejsou, protože příliš zatěžují pohybový aparát. Pokud však není jiné volby, snažte se běhat alespoň až při jejich okraji, kde už je zase spíše hlína. Snažte se také běhat správnou technikou, hlídat si držení těla a dýchání. Toto vše vám pomůže dosáhnout toho, že pro vás běh bude příjemným sportem, který se vám brzy dostane pod kůži.

Mohlo by vás zajímat:  Přichází jaro a s ním i nový nádech do života

Běhat bohužel nemůže každý

I když je běh tolik přirozený pro naše tělo, jsou určitá zdravotní omezení, která z něj činí sport nevhodný či až přímo nebezpečný. Jsou jimi především srdeční vady nebo závažnější poruchy srdečního rytmu, cévní onemocnění, vysoký krevní tlak a také všechny akutní stavy jako záněty a onemocnění zažívacího ústrojí, jater nebo třeba žil. Mezi akutní zdravotní stavy se počítá i viróza, při ní by se měl běh rozhodně také vynechat, i když se cítíte celkem dobře. Těhotné ženy by s během v této době neměly začínat, ale pokud jsou na něj zvyklé, v prvním trimestru by při nižší zátěži neměl být problémem. Pak už by ovšem bylo vhodné dát si pauzu.

Ráno nebo večer, doma nebo venku?

Ideální doba na běhání je individuální. Někomu vyhovuje proběhnout se spíše ráno a probudit tak organizmus do nového dne, jiný si tím zase raději večer vyčistí hlavu od nahromaděného stresu. Obecně platí, že tělo je na běh ideálně naladěno v době energetických vrcholů, tedy mezi 7-10 hodinou ráno a 16-19 večer. Běžecký trenažér je dobrým doplňkem běhání venku, ovšem jeho plnohodnotnou náhradou jen těžko. Má sice mnohá pozitiva jako šetření pohybového aparátu díky odpruženému pásu, možnost běhat do kopce bez zatěžujícího sbíhání dolů nebo perfektní kontrolu nad tréninkem, ale také nevýhody jako třeba to, že vám nezajistí pobyt na čerstvém vzduchu. A také tím, že má stále stejný povrch, na kterém se nevyskytují různé nerovnosti, zatáčky a podobně, nezapojují se svaly při běhu tak různorodě a může dojít k přetěžování jejich určitých skupin. Běh venku je prostě lepší, ale třeba za špatného počasí je běžecký pás skvělým pomocníkem.

Mohlo by vás zajímat:  Hypopresivní metoda

Jen tak se rozběhnout, pustit si do uší oblíbenou hudbu a nechat proudit vítr kolem hlavy je nejlepším způsobem, jak se povznést nad problémy všedních dnů. Zároveň tím děláte mnoho pro své zdraví a kondici, za což se vám vaše tělo bohatě odmění. Tak neváhejte a běhejte!

 

Štítky:

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení