Jak začít s kardio cvičením: Jaké má výhody a nevýhody?

rsz_1fitness-aerobics-and-weight-loss-concept-overwei-2023-11-27-05-11-52-utc
Zveřejněno: 10.6.2024

Uvažujete o tom, že od této chvíle budete dělat kardio doma, ale zatím nevíte, jak ho správně uchopit? Případně jeho start stále odsouváte a hledáte motivaci, proč k němu vůbec přistoupit? Vše o jeho kladech a nejlepší tipy na cviky vám nabídneme v našem dnešním článku!

Aerobní cvičení je jakákoliv aktivita, při které se vám rozproudí krev a pracují velké svalové skupiny. Vzhledem k tomu, že nebývá (ve srovnání se silovým cvičením) tak vysilující, je možné se mu věnovat i po delší časový úsek. Cardio se navíc dá provozovat v mírné, střední i svižné intenzitě, takže cvičení můžete přizpůsobit své aktuální kondici. A jakmile vám přijde příliš snadné, můžete trochu přidat. Díky tomu by vám ani po čase neměla chybět tolik potřebná motivace k pohybu.

Jak ale s kardio cvičením začít? A proč?

Kardio – nejlepší cvičení pro naše tělo

co je kardio cvičení

Slovo „kardio“ pochází z řeckého slova „kardía“, což znamená srdce. Jednoduše řečeno, cvičení se obvykle považuje za kardio, pokud zahrnuje záměrné koordinované fyzické činnosti, které zvyšují srdeční frekvenci po delší dobu.

Při dobrém kardiovaskulárním tréninku budete dýchat rychleji než v klidu. Výsledkem je více kyslíku v krvi, kterou srdce pumpuje do zbytku těla. Někdy se tomuto druhu pohybu také říká aerobní cvičení. Tento termín zdůrazňuje, že během tohoto druhu pohybové aktivity dochází k většímu přísunu kyslíku, který má vliv i na produkci energie.

Největší výhody kardio cvičení

Zdravé srdce

Pravidelné kardio cvičení, které je součástí celkového zdravého životního stylu, může vést nejen ke snížení klidového krevního tlaku a srdeční frekvence, ale díky těmto základním změnám nemusí vaše srdce neustále těžce pracovat. Udržování správné kardio rutiny také pomáhá zlepšit hladinu dobrého cholesterolu a zároveň snižuje hladinu krevních tuků. To může samo o sobě přispět dokonce i k dlouhověkosti.

Čilý mozek

Jedna studie uvádí, že fyzická aktivita může snížit riziko demence bez ohledu na věk. Kardio cvičení může podpořit například normální cirkulaci krve, což může snížit riziko náhlé mozkové příhody (lidově řečeno mrtvice). Také může podpořit schopnost učení. Někdy se také uvádí, že pohyb může do určité míry zabraňovat úpadku mentálních schopností ve vyšším věku.

Pohybový aparát

Pohybové ústrojí se potřebuje promazávat kloubní tekutinou, což se děje například při chůzi, při sportu nebo během jiných činností, během kterých něco děláme. (Tedy, například i při nákupu v obchodě, kdy tlačíme vozík.) Pohybová aktivita, a zvlášť v pozdějším věku, pak může přispět i k podpoře normální hustoty kostní hmoty, takže jde o skvělý prostředek proti osteoporóze.

Další výhody cvičení

Mezi další výhody kardio cvičení dále patří hezčí pokožka. Díky lepšímu prokrvení by se na ní měly mnohem pomaleji ukazovat první známky stárnutí. Také nezapomínejte na to, že kardio je skvělé na budování svalů, je prospěšné pro plíce či pro trávení a normální vyprazdňování. Zapomínat by se nemělo ani na kvalitnější spánek, na větší množství energie během dne, na lepší náladu nebo na silnější imunitu. Jak tedy vidíte, správně vybrané kardio dovede udělat s lidským tělem opravdu divy.

Nejlepší cvičení pro každého

Hledáte způsob, jak zhubnout? Pak by pro vás mohlo být ideální HIIT cvičení, které je výhodné i díky tomu, že je vysoce intenzivní a trvá kratší dobu. (Například jen 20 minut místo 40-60.) Je ale pravda, že silový trénink je na budování většího množství aktivní svalové hmoty mnohem lepší. Zde tedy hodně záleží na tom, jakého konkrétního výsledku chcete svým snažením přesně dosáhnout.

Nyní se ale podíváme s tím, jak s kardio cvičením, a to například i doma, vůbec začít.

Skvělé je například skákání přes švihadlo, ke kterému nepotřebujete nic než dobré boty a švihadlo, které stojí pár korun. Skákat pak můžete na dvorku nebo třeba venku v parku. Hodně oblíbené je i běhání. Nemáte ho rádi? Pak bude dobrou volbou i chůze, které se můžete (přes překvapení mnohých) věnovat i doma.

Určitě nic nepokazíte ani dřepováním. Vzhledem k tomu, že na YouTube existují dřepovací videa, která netrvají déle než 10 minut, budete mít brzy splněno!

Jaké je vaše nejoblíbenější kardio cvičení? A pomohlo vám jeho provozování v osobním životě?

Mohlo by vás zajímat:  Jak na nízkosacharidovou dietu
Štítky: , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

0 sdílení