Proteiny, kreatin, glutamin – pojmy, které budou zajímat všechny sportovce

Protein
Aktualizováno

Každý, kdo se rozhodne cvičit více, než jen občas rekreačně, a chce opravdu pracovat na své postavě a fyzické kondici, se nejspíš setká s pojmy proteiny, aminokyseliny, kreatin či glutamin. Co jsou tyto látky zač a proč se ve sportovním světě tolik řeší?

Bez proteinů ani ránu

A to doslova. Proteiny, jinak řečeno bílkoviny, jsou základní stavební složkou lidského těla i všech ostatních živých tvorů. Bez nich bychom prostě nebyli. Vytváří buňky a tkáně, zajišťují náš pohyb, transport látek v těle, ochrannou funkci, také přímo řídí a regulují různé funkce těla, podílí se zkrátka téměř na všem. Podíl bílkovin ve stravě je pro každého člověka velmi důležitý, protože při jejich nedostatku nemůže lidské tělo správně fungovat. Ke stavbě svalové hmoty nejlépe přispějí bílkoviny obsažené ve vejcích, mléce, rýži, rybách, hovězím mase nebo třeba kukuřici. U sportovců je ale přísun proteinů ještě důležitější, protože potřebují mnohem více energie než běžný člověk. Obzvlášť při budování svalové hmoty, ale i redukci váhy, je proto důležitý příjem bílkovin i prostřednictvím různých preparátů. Jestliže potřebujete komplexní proteinový přípravek, klikněte sem.

Co jsou aminokyseliny?

Aminokyseliny jsou stavebními kameny proteinů, které se skládají z jejich řetězců. Celkem existuje 23 druhů aminokyselin, až na výjimky jsou ale proteiny všech živých organizmů složeny pouze z 19 druhů. Aminokyseliny se dělí na esenciální a neesenciální. Esenciální aminokyseliny si neumí tělo samo vytvářet a musí mu být dodávány s potravou, zatímco ty neesenciální si vyrobit umí. Vlastnosti proteinů určuje právě obsah a také postavení jednotlivých aminokyselin v řetězci. Při cvičení se užívají kromě komplexních proteinových přípravků i čisté aminokyseliny, které jsou výhodnější z hlediska absence sacharidů a tuků, což je například při redukční dietě žádané. Často jsou v této souvislosti skloňovány hlavně dva názvy aminokyselin – kreatin a glutamin.

Mohlo by vás zajímat:  Celé léto v pohybu? Nasbírejte energii na celý rok

Kreatin pro růst svalů

Jde o dusíkatou organickou sloučeninu, která se v nejvyšší koncentraci nachází ve svalové tkáni a je důležitou chemickou energií pro svalové kontrakce. Nezbytný je ale také pro mozek a srdce. Lidské tělo si kreatin umí vyrobit v menším množství samo, ale pro budování svalové hmoty je toto množství nedostatečné. Při dostatku kreatinu mohou svaly rychleji růst, získáváte jejich větší objem a také sílu. Jestliže chcete vidět brzy výsledky svého snažení, pomůže vám kreatin.

Glutamin zvětšuje i chrání

Tato neesenciální aminokyselina působí podobně jako anabolika, přestože jde o něco úplně jiného a hlavně bezpečného. Glutamin zvyšuje imunitu, podporuje správnou funkci svalových buněk, vyplavuje růstový hormon, zrychluje a zlepšuje také regeneraci svalů po námaze. Pro své účinky při nárůstu svalů je velmi oblíbeným doplňkem stravy například v kulturistice. Toužíte-li i vy po pořádných svalech, kupte výhodně větší balení glutaminu a užívejte ho pravidelně.

Štítky: , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Proteiny, kreatin, glutamin – pojmy, které budou zajímat všechny sportovce
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení