Chia semínka – přírodní zdroj zdraví a energie

Chia

Příroda nám dává mnoho pokladů, které stojí za to využívat. Jednou ze „superpotravin“, jak se těmto bohatým zdrojům všech možných tělu prospěšných látek přezdívá, jsou i chia (čti „čia“) semínka. Proč byste je měli také zařadit do svého jídelníčku?

Co jsou chia semínka?

Jde o drobounká semena šalvěje hispánské pocházející ze zemí Jižní a Střední Ameriky, silnou tradici má jejich pěstování v Mexiku. V tradičních kulturách těchto oblastí jsou chia semínka známá a využívaná již 4000 let, až v moderní době se však rozšířily do celého světa. Do povědomí lidí se dostávají sice poměrně pomalu, ale jak stoupá zájem o RAW FOOD, neboli živou stravu, kde jsou důležitou součástí, roste i zájem o ně. Semínka mají velmi vysokou výživovou hodnotu a jsou skutečně zdravá. Existuje světlá a tmavá odrůda, obě mají stejnou kvalitu, světlá semínka jsou ale méně pěstovaná a tím pádem dražší. Při výběru konkrétního produktu je dobré vybírat především podle toho, zda byla semínka pěstována bez pesticidů a také jestli nebyla upravována pražením, nejlepší jsou totiž v přírodním stavu. Toto beze zbytku splňují například chia semínka. Jde o jeden z nejkvalitnějších produktů na trhu, který se může pyšnit mnoha certifikáty jako BIO, RAW, Kosher a podobně.

Jaké prospěšné látky semínka obsahují?

Chia semena jsou bohatým zdrojem proteinů, sacharidů a tuků, z nichž velkou část tvoří zdraví prospěšné Omega-3 mastné kyseliny. Tvoří je také vysoký podíl vlákniny. Významný je obsah vápníku, který až 5x převyšuje jeho výskyt v mléce. A v neposlední řadě je třeba zmínit důležité antioxidanty, železo, zinek, draslík, hořčík, fosfor a další potřebné živiny.

Mohlo by vás zajímat:  Květiny v jídle? Skvělá volba

Jaké účinky se chia semínkům připisují?

Pravidelná konzumace chia semínek prospěje celému tělu. Jako nejbohatší přírodní zdroj esenciálních mastných kyselin mají dobrý vliv na kardiovaskulární systém. Významná je jejich schopnost snižovat hladinu cukru v krvi. Díky své gelové konzistenci po styku s vodou nebo žaludeční tekutinou vytvoří bariéru, která zpomalí přeměnu sacharidů na jednoduché cukry. Proto jsou semínka vhodná pro diabetiky, ale také například při snaze o hubnutí, jelikož zabrání pocitům hladu brzy po jídle. Dokáží na sebe vázat velké množství vody a díky tomu výrazně pomáhají hydratovat tělo zevnitř, čímž zvyšují fyzický výkon a pomáhají tělu lépe zvládat zátěž. Ceněná je také jejich schopnost detoxikace těla. A to je jen malý výčet pozitivních účinků na zdraví.

Jak se semínka konzumují?

Chia semínka jsou prakticky bez chuti a bez zápachu, tím pádem je jejich variabilita použití velmi široká. Můžete je přidat i do obyčejné vody, do jogurtu, salátu a všech možných jídel či nápojů. Dají se konzumovat v gelovitém i suchém stavu, jsou velmi jemná a není třeba je nijak upravovat. Ideální je sníst jich zhruba dvě lžičky za den.

Každý z nás by měl myslet na to, co může udělat pro své zdraví. A když jsou tyto možnosti tak jednoduché, proč je nevyzkoušet? Zařaďte do svého jídelníčku Chia Semínka Naturalis a bude vám lépe.

Štítky: ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení