Jak vařit pro děti zdravě a bezpečně

zdrave vareni pro deti

Většina lidí miluje své děti nade vše. Není se čemu divit. Tyto malé verze rodičů jsou v mnoha ohledech velmi křehké. A to se netýká jen záležitostí běžného dne, ale i otázek spojených se zdravým životním stylem. Co je dobré pro dospělého může být pro jeho ratolest naprosto nevhodné. Zkuste se sami přesvědčit, co o dětské výživě vlastně víte. 

Vyvážená strava je pro děti naprosto klíčová. V tomto věku je potřeba, aby jedinec přijímal vysoké množství vitamínů a minerálních látek, které mají přímý vliv na jeho zdraví a správný tělesný i mentální vývoj.

Vhodnými stravovacími návyky podstatně ovlivníte i to, zda bude mít vaše ratolest sklon k obezitě a k přibírání na váze. Jsou to totiž rodiče, kteří dítěti nastavují limity a svým příkladem přispívají k jeho obrazu okolního světa. To znamená, že pokud budete jíst pravidelně ve fast foodech, dítě tento vzorec přijme a hrozí riziko, že se tak bude stravovat i v budoucnu.

pexels-photo-132694

Také jsou to právě rodiče, kteří prakticky rozhodují o tom, co jejich potomek bude, nebo nebude jíst. Tento bod je v několika posledních letech velmi diskutovaný, jelikož se vyrojilo široké spektrum různých diet a stravovacích stylů. A jak už bylo uvedeno výše, co je dobré pro vás nemusí být automaticky prospěšné i pro dítě.

Na co byste si měli dát v jídelníčku pro vaše nejmenší pozor a kde můžete svá pravidla naopak trochu rozvolnit? To se dozvíte v následujících odstavcích. 

Něco málo o vývoji dítěte

Patrně asi nikoho nezaskočí, když řekneme, že dítě čeká při jeho putování k dospělosti poměrně dlouhá cesta. Neznamená to jen získání všech potřebných sociálních dovedností a průchod celým systémem předškolního a školního vzdělávání. Svůj kus práce odvede i tělesný a duševní vývoj.

K vývoji dítěte dochází tak nějak přirozeně. Stejně jako u jiných živých bytostí platí, že při běžných životních podmínkách k němu dojde tak nějak samovolně. To ale neznamená, že smíte jako rodiče usnout na vavřínech. Špatným postupem totiž můžete tento přirozený proces narušit. Vývoj dítěte se kvůli nepřiměřeným zásahům jednoduše zpomalí, anebo se dokonce zcela zastaví.

Mohlo by vás zajímat:  Potraviny škodící zubům

Rozhodně tedy nemůžeme říct, že jako rodiče nemáme na zdraví a budoucnost našich dětí žádný podstatný vliv. Jsme to totiž hlavně my, kteří máme zajistit, aby dítě mělo ke svému rozvoji vše potřebné.

V tomto ohledu je pro dítě životně důležitý příjem: 

  • Bílkovin
  • Sacharidů
  • Tuků
  • Vápníku
  • Železa
  • Folátů
  • Vlákniny
  • Vitamínů (A, C, E…)

Každá z těchto látek má v organismu dítěte velmi důležitou úlohu. Vápník je nezbytný pro silné zuby, kosti a jejich růst. Vláknina zlepšuje zažívání a na dlouho člověka zasytí. Děti tedy nebudou mít hlad a podstatně se u nich sníží riziko pozdějších problémů s obezitou.

pexels-photo-128865

Bílkoviny jsou velmi důležité pro vývoj svalové hmoty, mezi kterou se řadí i mozek. Sacharidy dodávají tělu energii a v tucích se rozpouští některé z životně důležitých vitamínů.

Zjednodušeně řečeno, jídelníček vašeho dítěte by měl být po všech stránkách pestrý. Velká část látek z výše uvedeného seznamu se totiž nachází v běžném typu potravin.

Například v: 

  • Těstovinách (sacharidy)
  • Mase (bílkoviny)
  • Ořechách (tuky)
  • Mléčných výrobcích (vápník)
  • Fazolích (železo)
  • Cizrně (foláty)
  • Celozrnném pečivu (vláknina)

Na vitamíny jsou pak velmi bohaté například vejce, ovoce a zelenina.

Pokud to situace nevyžaduje, není potřeba kupovat drahé vitamíny pro děti či jakékoliv výživové doplňky, o jejichž koupi vás přesvědčuje nejedna televizní reklama.

Čemu rozhodně dát zelenou?

Děti bývají v jídle občas poněkud vybíravé. Přesto existuje několik potravin, které byste je měli naučit jíst. Nemusí jít o všechna jídla z níže uvedeného seznamu. Čím víc jich ale bude, tím to bude samozřejmě lepší.

Určitě se snažte, aby dítě jedlo: 

  • Zeleninu (nemusí to být zrovna brokolice, stačí, když jí ty druhy, které mu chutnají)
  • Mléčné výrobky (jogurt, mléko..)
  • Vejce (v přiměřeném množství se dítěti nic nestane)
  • Celozrnné pečivo/těstoviny (v těchto výrobcích je hodně vlákniny)
  • Ořechy a semínka (třeba místo bonbónů)
  • Maso (extrémně důležité)
Mohlo by vás zajímat:  Jak pěstovat bazalku a jak ji používat v kuchyni

watermelon-summer-little-girl-eating-watermelon-food

Čemu se naopak vyhnout?

Asi je jasné, že oproti předchozímu seznamu bude na tomhle všechno, po čem se může vaše ratolest doslova utlouct. Vaším úkolem tedy bude obrnit se trpělivostí a toto jídlo z jeho jídelníčku vyškrtnout. Případně ho dítěti dopřát jen opravdu velmi výjimečně.

Mezi tato jídla patří: 

  • Sladké cereálie (plné cukru a soli)
  • Rybí prsty, nugetky… (nekvalitní maso plné tuku)
  • Sladké limonády (spousta cukru, ideální podhoubí pro vznik zubního kazu)
  • Fast food
  • Dorty, koláče a další sladkosti (jednou za čas kousek neuškodí, ale rozhodně ne stále)
  • Lízátka a bonbóny (hora cukru bez jakékoliv nutriční hodnoty)
  • Polotovary (plné éček)
  • Nekvalitní uzeniny (separáty, éčka)

pexels-photo-660282

Vhodné úpravy jídla

Děti sní prakticky cokoliv. I tak jsou ale některé způsoby vaření vhodnější než jiné.

Mezi ty správné typy úprav patří: 

  • Jídlo v syrovém stavu (ovoce, zelenina…)
  • Vaření (polévka, masová směs…)
  • Pečení (zapečené těstoviny, pečené brambory…)
  • Vaření v páře (zelenina, maso…)

Mezi méně vhodné úpravy patří fritování a smažení. Do dítěte tak dostanete zbytečné množství prázdných kalorií a přepáleného tuku. Ten má mnohdy rakovinotvorné účinky.

Jídlo se pokuste dochucovat spíš bylinkami než za pomoci soli. Zamyslete se i nad množstvím cukru, které v kuchyni používáte.

Co když nechce jíst?

Výše jsme narazily na věčný problém rodičů a školních jídelen. Všichni si dají velkou práci s vařením a dítě se jídla sotva dotkne. Občas se ale stane, že je dítě nuceno k jídlu něčeho, co opravdu nemusí, nebo dospělí lpí na snědení celé naservírované porce.

Co s tím? Vyplatí se dítě ke konzumaci neoblíbeného či příliš velkého jídla nutit? Nebo se dá tahle situace vyřešit bez toho, aniž by dítěti bylo nevolno a vás jeho šťourání nepřivádělo k šílenství?

Mohlo by vás zajímat:  Ústřice a jejich vliv na libido

food-dinner-pasta-broccoli

I když vám možná bude trochu cukat koutek, dítě do jídla za každou cenu nenuťte. Naopak vyzkoušejte trochu mírnější strategii a požádejte potomka, ať svou neoblíbenou potravinu alespoň ochutná. Tento pokus vyzkoušejte průběžně ještě několikrát. (Ideálně, pokud potravinu podáte v jiném jídle či úpravě.) Dítě si možná musí na chuť nového jídla jen zvyknout. Pokud ale i po čtvrté říká, že mu brokolice nechutná, smiřte se s tím a zkuste to brát sportovně. Vy také určitě nemáte rádi všechna jídla na světě.

Rodiče a dieta

V posledních několika letech se hovoří i o tom, že rodiče, kteří praktikují určitý typ stravování nutí k tomuto životnímu stylu i své potomky. Nejčastěji se jedná o stoupence veganského životního stylu. Čas od času se ale můžeme setkat i s dalšími typy diet.

Hned na úvod je potřeba říct, že ačkoliv mají rodiče plnou pravomoc rozhodovat o tom, co bude jejich dítě jíst, měli by myslet především na jeho osobní zájmy. To znamená, že by si měli být vědomi veškerých zdravotních rizik, která mu svým rozhodováním mohou způsobit.

Pokud dítěti zcela znemožníte přístup k bílkovinám, nebude s velkou pravděpodobností prospívat. Může být unavené, slabé, méně rozumově zdatné (mozek je sval a bílkoviny jsou pro něj opravdu nezbytné) a dokonce se může zpomalit (či úplně zastavit) jeho růst.

Proto, pokud se alternativním typem stravování zabýváte i vy, zkuste se na pár let přenést přes své vnitřní přesvědčení a dítěti servírujte vše, co je pro rozvoj jeho organismu potřeba. (A to i když s tím nesouhlasíte.) Jakmile budě dítě dostatečně dospělé (například v období puberty), samo si řekne, zda se k vám připojí, nebo bude pokračovat v naučeném způsobu života.

Jak to máte s výživou dětí vy? Napište nám do komentářů. 

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení