Je libo sladkovodní či mořské ryby?

Ryby

Přestože v České republice nenajdeme moře, měli bychom si dopřávat kvalitní a čerstvé ryby pravidelně. Díky poměrně velkému množství rybníků a řek máme možnost mít dostatek kvalitních ryb téměř po celý rok. Ale proč bychom si tedy měli dopřávat ryby? A pokud už máme v plánu si nějakou rybu připravit, měla by být sladkovodní či mořská? 

 

Odborníci na výživu se jednohlasně shodují, že ryby mají řadu předností, díky kterým bychom měli ryby zařadit do našeho jídelníčku minimálně 2 x týdně. Zda zvolíte mořské či sladkovodní ryby – to je již pouze na vás a na vašem mlsném jazýčku. Obecně lze říci, že mořské ryby obsahují více nenasycených mastných kyselin, ale současně mohou u citlivých jedinců častěji způsobit alergickou reakci. Jak sladkovodní, tak mořské ryby v sobě ukrývají kvalitní bílkoviny. Tučnější ryby mají vyšší energetickou hodnotu, ale za to jsou tyto tuky pro naše tělo poměrně příznivé. Dáte-li si menší porci rybího masa, dodáte svému tělu asi čtvrtinu doporučené denní dávku bílkovin. Rybí maso by si měli dopřávat především diabetici, lidí trpící kardiovaskulárním onemocněním a vysokým krevním tlakem. Nesmíme zapomenou také na děti, pro které jsou ryby velmi důležité!

Dětská výživa a ryby

Pro děti představují ryby velmi kvalitní a snadno stravitelné bílkoviny. Snažte se tedy proto zařadit svému dítěti ryby do jídelníčku. Pro zdraví našich dětí je vhodné jíst rybí maso také z důvodu obsahu vitaminu D a minerálních látek – selen, vápník, jod atp. V poslední době se velmi často zmiňují ryby v souvislosti s vícenenasycenou mastnou kyselinou z řady omega 3, které mají rovněž velmi příznivé účinky na vývoj dětí. Starší generace si jistě vzpomínají na rybí tuk podávaný na lžičce, který nikdo neměl rád.  Omega 3 podporuje zdraví srdce a cév, snižují srážlivost krve a podporují správnou funkci sítnice v oku. Vědci také dokázali, že jsou to právě omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou nedílnou součástí správné funkce mozku. Díky dostatečnému přísunu těchto látek se může mozek a nervová soustava u vašeho dítěte rozvíjet podstatně rychleji a lépe. U dětí se přísun těchto látek projeví především v možnosti se rychleji učit, snadnějšího pamatování a bystrostí.

Mohlo by vás zajímat:  Víte, co je to inulin a jak působí na naše tělo?

Příprava ryby aneb Jak vařením nezničit její kvalitu a výživnou hodnotu?

Přestože jsou rybičky velmi zdravé, vždy záleží na jejich úpravě. Jestliže se rozhodneme rybu smažit na přepáleném tuku v klasickém vánočním trojobalu, vězte, že tím rybičce ublížíte. Ryby byste si měli připravovat co možná nejpřirozenějším způsobem. Grilování je dobrým způsobem, jak si pochutnat a přitom nezničit její hodnotu. Díky bylinkám, zelenině a omáčkám může dostat vždy vaše ryba nezaměnitelnou a dokonalou chuť. Abyste svému tělu dodali opravdu maximum zdraví prospěšných látek, které rybí maso poskytuje, měli byste se vždy snažit kupovat čerstvé ryby. Losos, tuňák, halibut, okoun, pstruh – to vše si můžete díky obchodním řetězcům poměrně snad zakoupit. Navštívíte-li kvalitní prodejce, můžete očekávat také cenné rady a tipy na vhodnou úpravu ryby.

Rybí konzervy a mražené ryby

Vzhledem k cenám čerstvých ryb si mnoho lidí dopřává alespoň mražené nebo ryby v konzervách. Mražená ryba není sice tak kvalitní jako čerstvá, ale i tak obsahuje vysoké procento zdraví prospěšných látek. Přestože jde zde jedno úskalí, které by si měli konzumenti mražených ryb vždy hlídat. Jedná se o obsah zmrzlé vody v rybě. Tento údaj naleznete vždy na etiketě zmražené ryby. Při výběru vhodné rybičky vždy používejte selský rozum. Jestliže se vám zdá ryba příliš levná, něco zde asi nehraje. Pro milovníky rybích konzerv platí totéž.  Měli byste vědět, že například u tuňáka se před konzervací odstraní téměř veškerý zdravý tuk, který bychom měli tělu dodávat a bývá nahrazen olejem. Olej sice může být také kvalitní, ale… ryba je ryba.

Co byste měli vědět?

  • Nejlepší ryba je ta, která byla upravená ihned po vylovení
  • Rybí maso je velmi jemné – začíná se tedy kazit poměrně brzy ( destrukční procesy začínají již po prvních hodinách, a to zejména při teplotách na 12°C )
  • Čerstvé ryby uchovávejte ve stálé teplotě od 0 – 2°C, max. 4°C!!!
  • Jestliže nemůžete ryby udržet ve zchlazeném stavu, můžete je vložit do mrazáku – ryby by měly být vždy osušené, již naporcované a důkladně zabalené v mikrotenovém sáčku či vakuové misce
  • 3 týdny po zmrazení ryb se jejich kvalita nemění – poté začíná ryba ztrácet svou kvalitu
  • Neuchovávejte ryby ve svém mrazáku déle než 3 měsíce!!!
  • Při rozmrazování ryby postupujte velmi šetrně a pomalu! Rybu nechte pozvolna roztát v lednici den před její úpravou
  • Zmrazené rybí maso se nedoporučuje při roztávání polévat teplou či horkou vodou
  • Vyhýbejte se také rozmrazování v mikrovlnce
Mohlo by vás zajímat:  Celiakie a bezlepková dieta: Dá se žít bez lepku?
Štítky:

Podobné články

od
Zdravá strava, pohyb a odpočinek. To vše potřebujete k tomu, abyste se cítili lépe. Mám ráda přírodu, bylinky a čerstvý vzduch. Snažím se poznávat své tělo a zjišťovat, co na něj funguje. Preferuji alternativní medicínu. A o tom všem s chutí píši.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Je libo sladkovodní či mořské ryby?
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení