Kterým éčkům je lepší se vyhnout?

Výstraha

Éčka v potravinách jsou nedílnou součástí jejich složení. Některá našemu zdraví nijak neublíží a jiná nám už příliš služby neudělají. V dnešní době je povoleno něco málo přes 300 éček. Všechna éčka by neměla být pro lidský organismu škodlivá, ale některá se můžou konzumovat pouze v omezeném množství. A to platí nejen u dětí, ale také u dospělých.

Éčka v potravinách můžeme rozdělit do několika skupin. Některá éčka mají za úkol prodloužit trvanlivost potravin, jiná zlepší jejich vzhled, jiná zase chuť a vůni. Zatímco některá aditiva jsou pro naše zdraví neškodná a vyskytují se běžně v přírodě, o jiných se to již tak úplně říci nedá.

Některá éčka mohou vyvolat při zvýšené konzumaci různé reakce. A jsou to právě děti, u kterých si můžeme při zvýšené konzumaci těchto aditiv všimnout různých reakcí. A proč to jsou častěji děti než dospělí jedinci? Odpověď je velmi snadná! Děti sní v poměru ke své váze mnohem více éček než dospělí jedinci. A jsou to právě děti, které konzumují mnohem více nezdravých potravin. Limonády, žvýkačky, sladkosti a mnoho dalších podobně nezdravých potravin obsahují mnoho aditiv, kterým by se měly děti raději vyhnout.

A jaké jsou nejčastější reakce na přemíru aditiv v potravinách?

K některým reakcím organismu na éčka v potravinách dochází ihned, jiné se projevují během několika dní po konzumaci. Nejčastěji se můžete setkat s reakcemi podobnými alergii (dýchací potíže, vyrážka či zažívací problémy). Vyšší příjem barviv může mít vliv na hyperaktivitu dětí či astma. Aby toho nebylo málo, ještě zde máme dusitany a dusičnany, které zase mohou vyvolávat bolesti hlavy nebo zažívací problémy. Éčka v potravinách také mohou snižovat celkovou obranyschopnost organismů. Snažte se proto omezit příjem těchto aditiv u malých dětí jak to jen jde.

Mohlo by vás zajímat:  Chlorella – malý zelený zázrak

Jak zabránit dětem v konzumaci nezdravých éček?

Přestože to vypadá, že děti není možné před konzumaci éček uchránit, opak je pravdou. Děti můžeme uchránit velmi jednoduše. Stačí k tomu jen snaha číst si etikety potravin. Dobrou zprávou je, že existují potraviny, do kterých se aditiva nesmějí přidávat. Není jich sice mnoho, ale buďme za ně rádi. Jedná se o cukr, kávu ( s výjimkou ochucené instantní kávy a kávových extraktů), máslo, med, mléko, neochucená smetana a nearomatizovaný čaj, neemulgované tuky a oleje, neochucené kysané mléčné výrobky s živou kulturou, neochucené podmáslí, tučné, polotučné a plnotučné mléko, přírodní minerální voda, balená pramenitá voda, sušené těstoviny (kromě bezlepkových) a pasterované či sterilované mléko.

A kterým éčkům je lepší se tedy vyhnout?

Barviva

E 102, E 104, E 110, E 122, E 123, E 124, E 127, E 129, E 131, E 132, E 133, E 142, E 151, E 154, E 155, E 180
Všechna tato barviva mohou způsobovat hyperaktivitu dětí a můžou také nepříznivě ovlivňovat činnost a pozornost dětí. Barviva se hojně vyskytují především ve sladkostech a sladkých limonádách. Jejich konzumace se však nemusí nutně projevit pouze na pozornosti dětí ve škole, ale také mohou vyvolat astma, ekzémy, bolesti hlavy a břicha, noční pomočování a nenormální žízeň.

Antioxidanty a konzervanty

E 210, E 211, E 212, E 213, E 214, E 215, E 218, E 219, E 220, E 221, E 222, E 223, E 224, E 226, E 227, E 228, E 230, E 231, E 232, E 1105
Všechna tato éčka mohou vyvolat reakce podobné alergiím. Při zvýšené konzumaci se může objevit vyrážka, potíže s dýcháním, zažívací problémy atp. Také mohou mít tato éčka vliv na astma.

Látky zvýrazňující chuť

E 621, E 622, E 623, E 624
I tyto éčka mohou způsobovat alergie.

Sladidla

E 950, E 951, E 952, E 953, E 954
Tato umělá sladila mohou také způsobovat alergie.

Chcete-li tedy své děti a sebe ochránit před zvýšeným příjmem těchto aditiv, sledujte etikety a pečlivě si vybírejte!

Mohlo by vás zajímat:  Vláknina: kde ji najdeme a proč bychom ji měli jíst
Štítky:

Podobné články

od
Zdravá strava, pohyb a odpočinek. To vše potřebujete k tomu, abyste se cítili lépe. Mám ráda přírodu, bylinky a čerstvý vzduch. Snažím se poznávat své tělo a zjišťovat, co na něj funguje. Preferuji alternativní medicínu. A o tom všem s chutí píši.
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • Jana Krausová
    • 21.3.2015
    Odpovědět

    V lékárně mi často nabídnou nějaký potravinový doplněk nebo vitamíny a je tam např. aspartam nebo nyní mám od GS vápník, hořčík, zinek, kde je karboxymethylškrob a karboxymethylcelulóza, jsou to také éčka. Už v lékárně si pročítám, co ty které tablety obsahují, s aspartamem už odmítám, ale někde ani není napsáno, že je to éčko. Po užití směsi s karboxymethyly s vápníkem, hořčíkem a zinkem mám křeče v nohách a bolesti hlavy. Je možné, že toto způsobují ta éčka přidaná do vitamínů ?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kterým éčkům je lepší se vyhnout?
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení