Oleje – které jsou zdravé?

Oleje

Kdo se občas dívá na televizi a konkrétně pak na pořady o vaření, určitě to zná. Prakticky všichni „kuchtíci“ používají na přípravu jídel olivový olej. Ano, olivový olej (ten pravý) má určitě vynikající vlastnosti, ale existují také další zdraví prospěšné oleje, o kterých už se tolik nemluví a je to škoda. Některé z nich nalézají využití nejen v teplé a studené kuchyni, ale také v lidovém léčitelství a vězte, že některé vám mohou, narozdíl od mnohých farmaceutik, skutečně zachránit zdraví!

Dnešní článek bude spíše výčtem panenských olejů, které já sám osobně znám, které rád používám a které mohu doporučit. V dalších článcích se pak zaměříme na konkrétní oleje a povíme si, jak přesně s nimi zacházet a jak je využívat co nejefektivněji.

Panenské nebo rafinované oleje?

Je velmi důležité vědět, jakým postupem byl olej, který chcete používat, vyroben. Nejpoužívanější způsoby výroby jsou tyto:

Rafinace

Smutnou skutečností bohužel je, že většina olejů prodávaných v supermarketech je vyrobena právě rafinací. Oleje jsou extrahovány při vyšších teplotách, s pomocí různých orgranických rozpouštědel. V konečně fázi výroby se musí olej očistit od těchto toxických látek a to právě onou rafinací. Behěm čištění však z oleje odstraní také zdraví prospěšné látky a z oleje se tak často stává bezcenná mazanina. Je třeba ještě dodat, že né vždy jsou takovéto oleje levnější než ty panenské! Ale zrovna tato skutečnost by zákazníka českých obchodů zrovna příliš překvapit neměla.

Lisování za studena

Proces výroby panenských olejů není nic více, než způsob, jakým byly tyto oleje získávány našimi předky po tisíce let. Panenské oleje se šetrně lisují bez využití vysokých teplot a další nutné rafinace. Obsahují v oleji rozpustné vitaminy, přítomné v původní rostlinné surovině (hlavně vitamin E), cenné nenasycené mastné kyseliny a další živiny. Oleje si navíc zachovávají své původní vlastnosti včetně chutí a vůní. Často projdou plody procesem lisování za studena a „odpad“ z tohoto procesu je dále použit právě pro získání již zmíněných rafinovaných olejů.

Určitě si řeknete, proč se lisování za studena nepoužívá vždy namísto rafinace. Je to jednoduché. Výtěžek z lisování je poměrně malý a oleje lisované za studena jsou proto obecně dražší než ty rafinované.

Tak co myslíte, které oleje jsou pro vaše zdraví prospěšnější?

Pojďme se tedy podívat, se kterými oleji se setkáte na trhu nejčastěji. Jsou to obvykle tyto:

Mohlo by vás zajímat:  Éčka v potravinách

Agranový olej (Argania spinosa)

Arganový olej se získává lisováním za studena z jadérek stromu Argánie trnité. Tento strom se vyskytuje především v jihozápadní části Maroka.

Arganový olej se zpracovává jednak pro kosmetické účely, ale také především pro použití v kuchyni. Ten potravinářský má výraznější chuť a aroma. V Maroku patří tento velmi zdravý olej s vysokým obsahem vitaminu E a antioxidantů mezi součást tradičního pokrmu – pasty smíchané z medu a arganového oleje.

Olej má lehce mandlovou a oříškovou chuť a je vhodné jej přidat například do kuskusu, na ryby a do omáček. Využití nachází jak v kosmetice, tak v kuchyni, kde pomáhá účině léčit cholesterol a významně příspívá jako prevence proti rakovině a onemocněním nervového systému.

Avokádový olej (Persea Americana)

Avokádový olej pochází především z oblasti Střední Ameriky. Panenský avokádový olej se získává ze zralých avokádových plodů lisováním za studena, oddělením od nečistot a následným odstředěním a konečnou filtrací. Díky tomuto šetrnému postupu si olej zachovává všechny vlastnosti avokáda.

Olej nachází uplatnění v běžném každodenním použití. Jako bohatý zdroj nenasycených mastných kyselin a mnoha vitaminů a současně je výborným antioxidantem. Zpomaluje proces stárnutí buněk a pomáhá při snižování hladiny cholesterolu.

Avokádový olej je výborný jako součást různých dietních jídelníčků, ale zároveň také při léčbě cukrovky, problémech s prostatou, kožních problémech, depresi, nadýmání (a obecně problémy se zažíváním), vysokém krevním tlaku a mnoha dalších zdravotních problémech.

Dýňový olej

Dýňový olej se získává z dýňových semen lisováním za studena. Tento olej je oblíbeným prostředkem ke zlepšení léčby prostaty a zlepšení sexuální schopnosti a aktivity a u žen na únavový syndrom, neboť dodává tělu velké množství snadno zpracovatelné energie.

Olej je jako jeden z mála bohatý na zinek, vitaminy řady B, C a E a samozřejmě je také výborným zdrojem nenasyceným mastných kyselin.

Kokosový olej

Kokosový olej je získávám z dužiny kokosových ořechů a jeho výslednou kvalitu silně ovlivňuje původ kokosových plodů a kvalita zpracování. Původ má však na kvalitu daleko menší vliv, než proces zpracování. Nejkvalitnější oleje jsou zpracovávány při teplotách do 50° C.

Panenský kokosový olej si zachovává chuť kokosových ořechů a je bohatým zdrojem kyseliny laurové a kaprylové. Tyto kyseliny mají významný vliv na podporu imunity organismu a jsou považovány za „přírodní antibiotika“.

Některými bývá tento bohatý zdroj nenasycených mastných kyselin, antioxidantů a vitaminů A, C a E považován za nejzdravější olej.

Proces trávení kokosového oleje v těle jej předurčuje jako vhodný prostředek pro osoby trpící hypoglykemií, případně diabetem.

V kuchyni má tento olej velké uplatnění, neboť jako jeden z mála olejů zvláda i vyšší teploty bez újmy na kvalitě a tudíž je vhodný např. na smažení apod. Kokosový olej je vhodný také při redukčních dietách a cholesterolových dietách, neboť umí poměrně snadno navodit pocit nasycení. Uplatění nachází také v kosmetice v péči o vlasy a pokožku.

Mohlo by vás zajímat:  Co je to tibetská kefírová houba a proč si ji zamilovat?

Konopný olej

Panenský konopný olej se lisuje ze semen konopí setého za studena. Bohužel pro některé neobsahuje žádné psychoaktivní látky 🙂 Má jemnou vůni a výraznou oříškovou chuť.

Čistý konopný olej obsahuje ideální zásobu polynenasycených mastných kyselin (omega – 3 a omega – 6), enzymů, fytosterolů, vitaminů A, B, C, D, E a K, proteinů i minerálů (draslíku, vápníku, železa a hořčíku). Olej je hypoalergenní, příznivě obnovuje hydratační lipidovou i pH rovnováhu pokožky. Obsahuje kyselinu linolovou a linoleovou. Podporuje buněčný metabolismus.

Konopný olej je vhodný pro léčení kožních problémů, posílení imunity, má výrazné protirakovinné účinky, podporuje srdeční činnost, působí také příznivě na oči, ledviny, klouby i hladinu cholesterolu. Olej je také výborným prostředkem při léčbě AIDS nebo pacientů s propuklou rakovinou.

Dle mého názoru patří právě konopný olej k jednomu z nejzdravějších olejů. Pokud si dopřejete jednu lžičku tohoto všeléku denně, pak se vyhnete mnoha nepříjemným zdravotním problémům.

Koprový olej

Tento olej není příliš známý. Lisován je za studena je ze semen kopru. Je velmi chutný a zdraví prospěšný. Je doporučován těhotným, kojícím ženám a dětem. Olej má výrazné koprové aroma a je bohatým zdrojem vitaminů A, C, E a minerálů jako je železo, draslík a další.

Lněný olej

Tento na lecitin, vitaminy skupiny B a inulin bohatý olej obsahuje až 72 % nenasycených esenciálních mastných kyselin.

Lněný olej čistí střeva a upravuje mikroflóru. Pokud tedy trpíte zažívacími problémy, je lněný olej to pravé pro vás. Mezi další pozitivní účinky tohoto oleje lze zařadit schopnost snížovat krevní tlak, cholesterol a riziko srdečních onemocnění. Má také pozitivní vliv na oči, klouby a pokožku.

V kuchyni je pro lněný olej ideální využití jako přísada do tvarohu, jogurtů apod., zevně je pak používán pro potírání pokožky při kožních problémech.

Olivový olej

Patrně nejznámější olej, který je běžně používán jak v kuchyni, tak v kosmetice. Mezi panenskými olivovými oleji bývá však velký rozdíl. Liší se právě podle svého původu a metod zpracování. Obsah látek těchto olejů, např. kyselost, pak bývá rozdílná a tím i jeho účinnost.

Za nejkvalitnější je považován jednodruhový panenský olivový olej, samozřejmě lisovaný z pecek oliv za studena.

Olivový olej má velmi lahodnou chuť a nádherně voní. Je bohatým zdrojem mono-nenasycených mastných kyselin, vitaminu A a E. V léčitelství je vhodným přípravek pro očistu zažívacího traktu. Bývá často používán jako přírodní projímadlo.

Mandlový olej

Pro ty, co mají rádi mandle, bude tento olej pravděpodobně favoritem 🙂 Olej má výraznou chuť mandlí – je velice lahodný. Je bohatým zdrojem vitaminů A, E, minerálů (draslík, vápník, křemík, hořčík, fosfor, síru, nikl, zinek, selen), glyceridů (kyselina olejová – až 80 %, linolová – až 15 %, palmitová a myristová), sacharózy a asparaginu.

Mohlo by vás zajímat:  Hořčík - důležitý prvek pro naše srdce a nejen pro něj

V kuchyni se používá především do sladkých pokrmů, pomazánek, ale i dresingů a ovocných salátů.

Mandlový olej má také významné zdravotní účinky a to především při léčení zažívacích obtíží, regeneraci buněk, nehtů, vlasů, pokožky. Je vhodný také pro osoby trpící žlučníkovými a žaludečními problémy.

Mandlový olej je vhodný také na masáže.

Meruňkový olej

Tento olej zmiňuji velmi rád, protože v moderní době existuje dogma, které tvrdí, že jádra z meruněk jsou jedovatá. Pravdou je, že jádra obsahují tzv. laetril neboli vitamin B17, který je vysoce účiný při léčbě rakoviny. Farmaceutický průmysl vydělájící „léčením rakoviny“ 200 miliard dolarů ročně tuto informaci nemá rád, protože meruňky rostou na každé druhé zahrádce.

Olej obsahuje velké množství draslíku, nenasycených esenciálních mastných kyselin, dále vitaminy B1, B2, B3, B5, B6, B12, B15, B17 (laetril), B 19 a A, C a F. Vitaminy B15, B17 a B19 žádné jiné oleje neobsahují. Účinný je zejména jako podpůrný prostředek v léčbě rakoviny a současně podporuje tvorbu červených krvinek.

Olej z vlašských ořechů

Ořechový olej je výborný pro podporu nervového systému. Je vhodný při vysoké psychické zátěži (studenti apod.). Obsahuje kyselinu listovou, lecitin a je bohatý na vitaminy B, C, E a F.

Sezamový olej

Sezamový olej je oblíbený především kvůli své výraznější chuti po sezamových semínkách, ze kterých je lisován za studena. Olej obsahuje vysoký podíl nenasycených mastných kyselin a je bohatý na vitaminy A, B, C, E a F.

Sezamový olej je výborný do salátů, kuskusu a dalších rozmanitých jídel.

Slunečnicový olej

Ve své panenské verzi se slunečnicový olej získává lisováním semínek slunečnice bez použití tepla a organických rozpouštědel. Typická chuť a vůně vynikne v salátových pokrmech, s obilninami či luštěninami a ve vařených zeleninových jídlech. Hodí se i ke sladkým pokrmům, bramborám apod. Olej je výborný ve studené kuchyni a je vhodný i k dušení s vodou a vaření. Nikdy na něm nesmažte!

Za studena lisovaný slunečnicový olej obsahuje 66 % nenaycených mastných kyselin (v podobě kyseliny linolové) a významné množství přírodního vitaminu E. Neobsahuje cholesterol, naopak způsobuje jeho vyplavování z krve, působí jako antioxidant a tím zvyšuje odolnost organismu vůči nemocem.

Lze tedy říci, že všechny oleje vyrobené šetrným zpracováním mají významný přínost pro naše zdraví. Určitě není špatné také různé druhy olejů kombinovat.

Znáte nějaké další oleje? Které oleje používáte vy a jaké s nimi máte zkušenosti? Podělte se s námi v diskusi. Díky!



Mohlo by vás zajímat

Štítky:

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • Paja
    • 14.4.2013
    Odpovědět

    Konopny olej je vynikaji, doporucuji. Hlavne znatelne snizi cholesterol, pokud mate problemy. Overeno

    • Jája
    • 10.10.2018
    Odpovědět

    A že zrovan řepkovej kterej je zdravější než olivovej tu chybí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oleje – které jsou zdravé?
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení