Únava, bledost nebo bolesti hlavy? To vše může znamenat nedostatek železa!

Depression
Zveřejněno: 14.10.2016

Stopový prvek železo patří mezi základní látky, bez kterých naše tělo nemůže fungovat. Velmi zjednodušeně řečeno, bez železa nejsou krvinky, které by roznášely kyslík po těle, a bez kyslíku není život. Máte ve své stravě dostatek železa? A jak to napravit, když ne?

Železo je prostě nezbytné

Jak bylo řečeno hned v úvodu, železo je základním stavebním kamenem krve. Přesněji řečeno červeného barviva krvinek – hemoglobinu. Úlohou hemoglobinu je navázat na sebe kyslík z plic a rozvést ho po celém těle, do všech orgánů a tkání. Kromě hemoglobinu tvoří železo i součást různých enzymů a je také nezbytné pro správně fungující imunitní systém. Neobejde se bez něj zkrátka žádný kousek našeho těla.

Nestrádá vaše tělo nedostatkem železa?

Při nedostatku železa náš organizmus trpí a přichází na řadu různá onemocnění. Tím hlavním je anémie, neboli chudokrevnost, kdy výrazně poklesne hladina hemoglobinu a počet červených krvinek v krvi. Dostaví se příznaky jako bledost pokožky a sliznic, dlouhodobá únava, špatná schopnost koncentrace, dýchací potíže, otoky končetin, závratě, bolesti hlavy, dušnost a bušení srdce při námaze, ale také třeba lámavé nehty a vlasy nebo rozpraskané koutky úst. Všechny tyto příznaky signalizují, že bychom měli tělu dodat tolik potřebné železo a to co nejdříve. Samo si jej totiž vyrobit neumí.

Dodávejte tělu vše potřebné každý den

Denní doporučená dávka železa je u dospělého člověka kolem 15 mg, u žen o něco více než u mužů. Některá období života, například těhotenství a kojení u žen, ale také poruchy menstruačního cyklu, pooperační stavy či darování krve znamenají zvýšené nároky těla na množství železa. K pokrytí této potřeby je nutné konzumovat vyvážený a pestrý jídelníček, který bude zahrnovat dostatek potravin bohatých na tento stopový prvek. Patří sem zejména maso, především vnitřnosti a hovězí a jehněčí maso, ale i mořské plody. I rostlinná strava může tělu dodat dostatek železa, avšak při správné volbě potravin. Mezi jeho významné rostlinné zdroje patří luštěniny, ořechy, sušené ovoce, sušené houby nebo ořechy.

Mohlo by vás zajímat:  Med - opravdu léčí stejně dobře jako chutná?

Když nestačí přírodní forma, zajděte do lékárny

Problémem železa je jeho komplikované vstřebávání do organizmu, z běžné potravy se ho vstřebá jen kolem 10 – 20%, zbytek je bez užitku vyloučen. Podpořit jeho vstřebávání můžete současnou konzumací zdroje vitamínu C. Pokud k pokrytí potřeby organizmu nestačí zdroje potravy, je možné sáhnout po doplňcích stravy. Vybírejte nejlépe takové, které jsou doplněny látkami pro lepší vstřebávání. Takové přípravky bude také lépe snášet zažívání, protože u braní pilulek železa někdy dochází k nevolnosti nebo zácpě. Každopádně doplnit jej opravdu musíte, jestliže se chcete vyhnout ještě horším zdravotním problémům. Bez železa to zkrátka v našem organizmu nejde.

Štítky: , , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení