Únava, bledost nebo bolesti hlavy? To vše může znamenat nedostatek železa!

Depression
Aktualizováno

Stopový prvek železo patří mezi základní látky, bez kterých naše tělo nemůže fungovat. Velmi zjednodušeně řečeno, bez železa nejsou krvinky, které by roznášely kyslík po těle, a bez kyslíku není život. Máte ve své stravě dostatek železa? A jak to napravit, když ne?

Železo je prostě nezbytné

Jak bylo řečeno hned v úvodu, železo je základním stavebním kamenem krve. Přesněji řečeno červeného barviva krvinek – hemoglobinu. Úlohou hemoglobinu je navázat na sebe kyslík z plic a rozvést ho po celém těle, do všech orgánů a tkání. Kromě hemoglobinu tvoří železo i součást různých enzymů a je také nezbytné pro správně fungující imunitní systém. Neobejde se bez něj zkrátka žádný kousek našeho těla.

Nestrádá vaše tělo nedostatkem železa?

Při nedostatku železa náš organizmus trpí a přichází na řadu různá onemocnění. Tím hlavním je anémie, neboli chudokrevnost, kdy výrazně poklesne hladina hemoglobinu a počet červených krvinek v krvi. Dostaví se příznaky jako bledost pokožky a sliznic, dlouhodobá únava, špatná schopnost koncentrace, dýchací potíže, otoky končetin, závratě, bolesti hlavy, dušnost a bušení srdce při námaze, ale také třeba lámavé nehty a vlasy nebo rozpraskané koutky úst. Všechny tyto příznaky signalizují, že bychom měli tělu dodat tolik potřebné železo a to co nejdříve. Samo si jej totiž vyrobit neumí.

Dodávejte tělu vše potřebné každý den

Denní doporučená dávka železa je u dospělého člověka kolem 15 mg, u žen o něco více než u mužů. Některá období života, například těhotenství a kojení u žen, ale také poruchy menstruačního cyklu, pooperační stavy či darování krve znamenají zvýšené nároky těla na množství železa. K pokrytí této potřeby je nutné konzumovat vyvážený a pestrý jídelníček, který bude zahrnovat dostatek potravin bohatých na tento stopový prvek. Patří sem zejména maso, především vnitřnosti a hovězí a jehněčí maso, ale i mořské plody. I rostlinná strava může tělu dodat dostatek železa, avšak při správné volbě potravin. Mezi jeho významné rostlinné zdroje patří luštěniny, ořechy, sušené ovoce, sušené houby nebo ořechy.

Mohlo by vás zajímat:  Čerstvé regionální ovoce a zelenina by neměly chybět v kuchyních doma i v restauracích

Když nestačí přírodní forma, zajděte do lékárny

Problémem železa je jeho komplikované vstřebávání do organizmu, z běžné potravy se ho vstřebá jen kolem 10 – 20%, zbytek je bez užitku vyloučen. Podpořit jeho vstřebávání můžete současnou konzumací zdroje vitamínu C. Pokud k pokrytí potřeby organizmu nestačí zdroje potravy, je možné sáhnout po doplňcích stravy. Vybírejte nejlépe takové, které jsou doplněny látkami pro lepší vstřebávání. Takové přípravky bude také lépe snášet zažívání, protože u braní pilulek železa někdy dochází k nevolnosti nebo zácpě. Každopádně doplnit jej opravdu musíte, jestliže se chcete vyhnout ještě horším zdravotním problémům. Bez železa to zkrátka v našem organizmu nejde.

Štítky: , , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení