Vápník je základním stavebním prvkem každého z nás

Vápník
Aktualizováno

Vápník je jednou z látek, která v našem jídelníčku rozhodně nesmí chybět. Jeho nedostatek vede ke zdravotním potížím především pohybového aparátu, ale i jiným problémům. Přitom se dá pestrou stravou s dostatečným přísunem mléčných výrobků jeho potřeba bez potíží pokrýt. Proč je vlastně vápník takovým zaklínadlem?

Bez vápníku bychom nebyli

Vápník je nejhojněji zastoupeným minerálem v lidském těle. 99% tohoto množství se nachází v kostech a také zubech, bez něj by tyto části těla vůbec nemohly vzniknout. Ovšem nejsou jediné, které vápník potřebují. Bez něj by totiž správně nefungovala ani srážlivost krve, uvolňování hormonů, napomáhá také správné funkci svalových a nervových vláken nebo srdečního rytmu. Dospělý člověk potřebuje zhruba 1000 mg vápníku denně, malé děti 600 až 800 mg, dospívající adolescenti a těhotné či kojící ženy zhruba 1200 až 1500 mg a největší potřebu mají ženy nad 50 let a muži nad 65 let, u těch by denní dávka měla být kolem 1500 mg vápníku denně. Obzvlášť u dětí je jeho dostatečné množství klíčové pro správný vývoj kostí a zubů.

Bez vitaminu D by nebyl vápník

Nebo byl, ale celkem k ničemu. Bez tohoto vitaminu totiž nemůže vápník správně pracovat, protože právě díky němu se vstřebává do organizmu. Vitamin D pomáhá také ukládání vápníku do kostní hmoty. Nedostatek vitaminu D dříve vedl k obávané nemoci křivici, která postihovala děti a byla velkým strašákem jejich rodičů. Dnes se však naštěstí tomuto dá snadno předcházet. Vitamin D si umí naše tělo samo vyrobit, potřebuje k tomu jen náš pobyt na slunci. Kromě toho ho získáme také z rybího tuku, který u dětí nebývá příliš oblíbený, jater, některých hub nebo vaječného žloutku. Stejně jako vápník se i déčko nachází také v mléce. Kromě vitaminu D je pro využití vápníku důležitý i hořčík.

Mohlo by vás zajímat:  Únava, bledost nebo bolesti hlavy? To vše může znamenat nedostatek železa!

Co když je ho nedostatek?

U dětí je málo vápníku příčinou špatného vývoje kostí a zubů. Nedostatek vápníku v organizmu dospělých pak vede především k řídnutí kostí, nebo-li osteoporóze. Tímto onemocněním trpí v dnešní době čím dál více lidí, převážně starších žen, u kterých je úbytek kostní hmoty způsoben i hormonálními změnami. U tohoto onemocnění se stávají kosti velmi křehkými, snadno se lámou a zdlouhavě se hojí.

Mléčné výrobky jsou základ

Mléko a mléčné výrobky mají své nezastupitelné místo v našem jídelníčku, každý den bychom je  měli alespoň v minimální míře do své stravy zařadit. Kromě nich se nachází poměrně vysoký obsah vápníku také v listové zelenině, brokolici, květáku, máku a dalších semenech, ořeších nebo ovesných vločkách. Pokud není možné konzumovat mléčné výrobky například kvůli alergiím, je nutné potřebu vápníku pokrýt z těchto náhradních zdrojů.

Vápník jako základní stavební kámen organizmu je pro náš zdravý život nezbytný. Zařaďte mléčné výrobky do svého jídelníčku a zajistěte si tak pevné kosti až do vysokého věku.

Štítky:

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení