Chraňte své srdce před onemocněním

Lidské, Srdce
Aktualizováno

Přibližně od roku 1951 se onemocnění srdce a cév stalo nejčastější příčinou úmrtí dospělých lidí. Česká republika se, bohužel, může “chlubit” nejvyšším počtem zemřelých. Proč tomu tak je? Lékaři se jednohlasně shodují na tom, že jediné, co může snížit úmrtnost spojenou s aterosklerózou je změna životního stylu celé české populace. Životní styl je věc každého z nás a jen my můžeme učinit volbu, zda se zařadíme do těchto statistik či nikoliv.

Co všechno může způsobit aterosklerózu?

Změny na cévách nás provází již od dětství. My však můžeme ovlivnit vývoj. Mezi největší rizikové faktory patří nadměrná konzumace potravin, které mají vysokou energetickou hodnotu s vysokým obsahem nasycených tuků, škodlivého cholesterolu a soli. Kouření spolu s nízkou  pohybovou aktivitou našemu zdraví rozhodně zcela jistě škodí. Přestože Češi nepatří mezi národy, které se vyznačují častým pitím alkoholických nápojů, je nutné se zmínit, že i tohle může nepříjemně ovlivnit naše cévy. Bohužel, také stresy a jiné negativní emoce – především ty dlouhodobé, mají neblahý vliv na naše cévy. Studie prokázaly, že právě snížení negativní psychické zátěže může ovlivnit stav cév mnohem více než dietní návyky.

Vliv genů na vznik aterosklerózy

Geny mohou také ovlivnit stav našich tepen. Ateroskleróza je takové onemocnění, které vzniká nejen špatným životním stylem, ale také díky genetické výbavě, kterou nám předaly předchozí generace. Z toho vyplývá, že pokud máte v rodině cévní problémy, správným životním stylem nemůžete toto onemocnění zastavit. Neházejte však flintu do žita! Jestliže máte v rodině aterosklerózu, můžete zdravým životním stylem propuknutí kornatění tepen výrazně zabrzdit. Navíc díky moderní medicíně můžeme tohle onemocnění ovlivnit také léky. Jestliže již máme tepny postižené, náhlé rozhodnutí pro zdravý životní styl nám tepny již nevyléčí. Proto bychom měli dbát na prevenci od mládí, kdy jsme ještě zdraví.

Mohlo by vás zajímat:  Jak fungují vitamíny rozpustné ve vodě

Pohyb jako prevence před vznikem aterosklerózy

Na změnu životního stylu a tím pádem i na prodloužení vlastního života není nikdy pozdě. Pohyb je nejen vhodná prevence proti zhoršení stavu tepen, ale také pro řadu dalších nepříjemných nemocí jako např. obezita, cukrovka apod. Pravidelný pohyb je důležitý také pro lepší zvládání stresu. Hýbat by se měli také senioři. Zde je samozřejmě nutné pohyb přizpůsobit zdravotnímu stavu. Senioři by se měli zaměřit na krátké, avšak pravidelné procházky, plavání apod. Existují speciální rehabilitační programy právě pro seniory.

Shrnuto v kostce

Pojďme si na samotný závěr shrnout do několika málo bodů vše, co můžeme udělat pro naše srdce a cévy.

  • Zdravý životní styl, dostatek pohybu (např. zdravého běhání) je nejlepší prevencí
  • Svou hmotnost udržujte v rozumných mezích. Každý kilogram navíc zatěžuje vaše srdce. Myslete na to! Obvod pasu u mužů by neměl přesáhnout 94 cm a u žen 80 cm.
  • Jezte pestrou stravu. Snažte se jíst pravidelně 4 – 5x za den v malých dávkách. Nezapomeňte jíst každý den alespoň 500 g ovoce nebo zeleniny!
  • Dopřejte si 2 x týdně pokrmy z ryb bohaté na omega 3
  • Dopřávejte si také mléčné výrobky, především ty zakysané jako je např. mléčný kefír.
  • Snažte se živočišné tuky nahrazovat rostlinnými oleji a tuky. Snažte se snížit příjem cukru, především ve formě slazených nápojů, sladkostí, zmrzliny, kompotů apod.
  • omezte příjem soli
  • dodržujte správný pitný režim
Štítky:

Podobné články

od
Zdravá strava, pohyb a odpočinek. To vše potřebujete k tomu, abyste se cítili lépe. Mám ráda přírodu, bylinky a čerstvý vzduch. Snažím se poznávat své tělo a zjišťovat, co na něj funguje. Preferuji alternativní medicínu. A o tom všem s chutí píši.
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • Petra
    • 31.3.2012
    Odpovědět

    Na zvyseny cholesterol doporucuji predevsim jist zdrava, netucna, nesmazena jidla, pohyb, zadne koureni, nestresovat se (pokud to lze 😉 a jako doplnek, ciste prirodni produkt hlivu ustricnou s rakytnikovym olejem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení