Co dělat, aby se naše kolena cítila lépe?

pexels-photo-1288484

Kolena jsou důležitou součástí pohybového aparátu každého člověka. Co ale dělat v případě, že vás najednou začnou bolet? Je to normální? A pokud ne, co lze s touto bolestí udělat? To se dozvíte v následujících řádcích. 

Zdraví kolen nevěnujeme žádnou pozornost. Zpravidla do doby, než nás nezačnou bolet. Pak bychom udělali cokoliv, aby všechny nepříjemné pocity zmizely a my se mohli vrátit k běžnému životnímu stylu.

Občas ale není počátek těchto potíží příliš patrný. Když si poraníte koleno, tušíte, že při správné léčbě se jeho stav zlepší. Co když vás ale kolena začnou bolet kvůli pokročilejšímu věku? Nezřídka se na jejich kondici podepíše i plíživě postupující nemoc.

Ne všechny problémy s koleny jsou vážné. I přesto se vyplatí vědět, co jejich bolest způsobuje a jak se jí efektivně bránit.  

Proč mě bolí kolena?

Že vás začnou bolet kolena se nestává jen tak přes noc. Většinou tomu předchází buď úraz, nebo nemoc. To ale nejsou zdaleka všechny důvody, které mají na zdraví vašeho pohybového ústrojí vliv.

Kolena vás mohou bolet, protože máte: 

  • Artrózu
  • Tendinitidu
  • Bursitidu
  • Dnu
  • Dislokaci čéšky
  • Poraněný meniskus

A mnoho dalších. V některých případech vás mohou bolet kolena i kvůli nádoru kostí.

pexels-photo-70497

Situace ale nemusí být tak vážná, jak se na první pohled zdá. Existuje totiž i několik dalších a zároveň méně závažných důvodů, proč vám vaše kolena nedají spát.

Mezi ně patří: 

  • Nadváha
  • Infekce
  • Špatné držení těla
  • Absence rozcvičení před podáním výkonu

Již uvedenými důvody bolesti jsou úrazy, věk a pak také intenzivně provozované cvičení.

Mohlo by vás zajímat:  Ischemie - prvním příznakem jsou špatně prokrvené končetiny

Bolest kolen a cvičení

I když je výčet příčin bolesti dlouhý, možná vás zaujala poslední věta, která se otevřeně dotýká bolesti v důsledku aktivního tělesného pohybu.

V dnešní době, kdy se klade silný důraz na zdravý životní styl a zároveň lidé nedostávají mnoho informací o tom, jak si sportem neponičit klouby je tento problém velmi častý.

Na zdraví vašich kolen může mít vliv: 

  • Běh
  • Tanec
  • Šerm
  • Fotbal
  • Hokej
  • Kick box, wrestling a další druhy boje

Samozřejmě, vše se odvíjí od toho, čemu konkrétně z výše uvedených se věnujete a v jaké intenzitě. Pokud běháte dlouhé tratě, přepínáte se, neprovedete pořádnou rozcvičku, a ještě běháte ve špatných botách, kolena si zničíte nejen kvůli intenzitě nárazů při dopadu, ale i kvůli nedostatečné přípravě.

pexels-photo-460550

Fotbal a hokej jsou velmi kontaktní sporty, které nezřídka provází právě úrazy kolen. Šerm je nebezpečný hlavně kvůli střehům, kdy mají nezkušení šermíři tendenci předkračovat kolenem chodidlo. Profesionální tanečníci a tanečnice opět musí dávat na zdraví svých kloubů větší pozor. Především kvůli nejrůznějším výpadům a rychlému střídání nohou. Tyto pohyby nejsou pro kolena přirozené a postupně se tak ničí.

Jak kolena chránit?

Aby nedošlo k nepříjemnostem, je dobré, pokud se rozhodnete svá kolena chránit. Lidé k tomuto kroku přistupují až při vzniku prvních obtíží. Faktem ale je, že nikdy není dostatečně brzy na to, abyste zahájili prevenci. Je totiž mnohem lepší, když problém oddálíte, nebo alespoň zmírníte jeho pozdější projevy.

Nejúčinnější prevencí je: 

  • Správná kloubní výživa (nejčastěji doplňky stravy s obsahem kolagenu)
  • Chůze a sport v kvalitní obuvi
  • Rozcvička před každým cvičením
  • Protahování se
  • Nepřeceňovat své možnosti

Právě poslední bod můžeme považovat za velmi kritický. V jeho důsledku pak dochází k většině úrazů a zranění. Bohatě stačí, když přeceníte své možnosti a zvednete příliš těžké břemeno.

Mohlo by vás zajímat:  Jak ulevit pocitu těžkých nohou?

pexels-photo-209887

Také se stává, že chcete udělat dojem a vyzkoušíte pohyb, který je za hranou vašich schopností. Případně se jedná o důsledek únavy. Chcete pokořit své limity, ačkoliv tělo vám dává jasné signály, že toho máte nechat.

Nejčastěji se tato bolest projevuje náhlou a ostrou bolestí v jednom, nebo obou kolenech. Jakmile se dostaví, okamžitě nechte všeho, co děláte a na chvilku se zastavte. Většinou tato indispozice během chvilky ustoupí. Ignorováním této náhlé bolesti si můžete výrazně uškodit.

Jak si ulevit od bolesti

Co ale dělat v případě, že už vás koleno začalo bolet? A vůbec nezáleží na tom, zda je to kvůli věku, možné nemoci či nadhodnocení vlastních schopností.

Můžete vyzkoušet: 

  • Lehké cvičení a protahování (zvedání jedné nohy v klidové pozici atd.)
  • Dietu (hlavně při vyšší tělesné hmotnosti)
  • Změnu postoje a sedu
  • Léky a volně prodejné gely na bolest (ibuprofen, ibalgin…)
  • Sportovní masáže
  • Ortézy, tejpy
  • Kloubní výživu
  • Teplé a studené obklady
  • Lékařské konopí
  • Volně prodejné masti (Koňská mast…)

Kdy navštívit lékaře?

Samozřejmě, může se stát, že i přes veškerou vaši snahu žádný z výše uvedených tipů nepomůže. V tom případě je vhodné neprodleně navštívit lékaře. (To samé platí, pokud je už od začátku jasné, že jde o vážný úraz kolene, který nezvládnete vyřešit sami.)

Lékaře vyhledejte, pokud: 

  • Máte v rodině problémy se zdravím pohybového ústrojí (dna, artritida, osteoporóza..)
  • Kolena vás trápí dlouhodobě a stále nedochází ke zmírnění projevů
  • Došlo k relativně banálnímu úrazu a situace se nijak nezlepšuje
  • Máte podezření, že trpíte nemocí pohybového aparátu (artritida…)
  • Už jste v minulosti utrpěli úraz kolen a chcete se věnovat konkrétnímu sportu či náročné pracovní činnosti (zvedání těžkých břemen, dlouhodobé stání…)

Všechny tyto body jsou velmi důležité.

Mohlo by vás zajímat:  Jaká láhev na sport je nejlepší?

Nezřídka se stává, že máte podezření na nemoc, které lékaři nemusí brát vážně. V tomto ohledu je důležité naslouchat svému tělu a nenechat si vsugerovat, že žádný problém nemáte. Často se až zpětně přijde na to, že měl pacient pravdu a opravdu ho trápí dlouhodobý problém.

pexels-photo-1919236

Stejně tak nedělejte po úrazu hrdiny, kteří se ze svého zranění dokážou uzdravit svépomocí. Pokud se stav dlouhodobě nelepší, opravdu se vydejte k lékaři. Rozhodně se nepřemáhejte k dalšímu cvičení a nechoďte do práce (jedině, že vám to lékař povolí).

Po zranění kolene lze opět sportovat. Často ale už v mnohem menším rozsahu, než na jaký jste byli do úrazu zvyklí. Proto je lepší, když se o tom pobavíte s lékařem, který by vám měl dát jasná doporučení, díky kterým nebude docházet k dalšímu postupnému zhoršování vašeho stavu.

Měli jste někdy problém s koleny? Jak se vám je podařilo vyřešit? Podělte se s námi v komentářích. 

Štítky: , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení