Nadýmání a plynatost – důležitá je především změna jídelníčku

Břicho
Aktualizováno

Střevní plyny jsou nedílnou součástí našeho zažívání, obsahuje jich běžně 1-2 litry. Vznikají při rozkladu potravy, část jich tvoří spolykaný vzduch a také krevní plyny, které jsou vylučovány střevní stěnou. Problém však nastává, když je těchto plynů až moc. Pocit nafouklého břicha, bolest a potřeba si ulevit nás může docela potrápit, obzvlášť, když nás tyto příznaky zastihnou někde na veřejnosti. Jestli se u vás toto vyskytne jen jednou za čas, nejspíš bude příčina jen ve špatně zvoleném obědě. Pokud se však problémy vyskytují často a omezují váš život, měli byste se vážně zamyslet nad svými stravovacími a pohybovými návyky a případně navštívit i lékaře.

Co je příčinou zvýšené tvorby plynů?

Často jsou hlavními viníky konzumované potraviny. Mezi ty hodně nadýmavé patří především luštěniny a také některé druhy ovoce a zeleniny. Nenesou ale svoji vinu vždy. Někdy může být příčinou nadýmání špatná peristaltika střev, kdy dochází k jejich pomalému pohybu a zácpě. Svůj podíl na tom může mít i stres a psychické vypětí, nevhodné stravovací návyky, kdy dochází k hltání velkých kousků potravy společně se vzduchem, málo tekutin, užívání některých léků, především antibiotika značně narušují chod střev, hormonální změny nebo onemocnění jater, žaludku, žlučníku či slinivky.

Jaké potraviny způsobují nadýmání?

Jsou jimi luštěniny, především hrách, fazole a čočka, ze zeleniny zelí, cibule, česnek, kapusta, květák a brokolice, z ovoce švestky, hrušky, banány, hroznové víno i sušené hrozinky, ořechy. Nadýmá také čerstvé pečivo z bílé mouky nebo kynuté výrobky, uzeniny, zrající sýry či sycené a alkoholické nápoje. Neznamená to však, že by se těmto potravinám měl člověk úplně vyhýbat. Některé z nich jsou velmi zdravé a obsahují pro organizmus cenné látky, byla by škoda se o ně ochudit. Důležité je však tyto potraviny správně upravit, aby byly stravitelnější, například přidáním koření, které nadýmání zmírňuje.

Mohlo by vás zajímat:  Migrénu sami těžko zvládnete

Jak se tedy při nadýmání stravovat?

Je potřeba do svého jídelníčku zařadit potraviny, které zlepší průchodnost střev a nezatíží je. Ze zeleniny a ovoce jsou vhodné okurky, rajčata, brambory, červená řepa nebo jablka. Pečivo je lepší konzumovat starší a z tmavé mouky, maso libové a mléčné výrobky hlavně s obsahem probiotických kultur. Sycené nápoje vyměňte za nesycené, pijte především čistou vodu a čaje. A naučte se při vaření používat vždy koření, které nadýmání mírní a zlepšuje trávení. Je jím kmín, anýz, libeček, tymián, oregano, bazalka, majoránka, saturejka, fenykl, kopr, máta, heřmánek či zázvor.

Co dalšího lze změnit?

Jen změna stravy nemusí problém vyřešit. Důležitý je pitný režim, zvyšte proto příjem tekutin a zařaďte mezi ně bylinné čaje s fenyklem nebo jinými bylinkami proti nadýmání. Peristaltiku střev zlepší také pravidelný pohyb. Od bolestí uleví nahřátí například v teplé vodě a masáž břicha. Možná vaše střeva potřebují také pořádnou očistu, detoxikace by mohla výrazně pomoci. V lékárně jsou k dostání volně prodejné léky snižující plynatost a ulevující od potíží, poraďte se, který by byl nejvhodnější přímo na vaše obtíže. Pomoci vám mohou také homeopatika, je však opět potřeba poradit se s odborníkem. Pokud však nic z toho nepřinese výsledky, je nejvyšší čas navštívit vašeho lékaře, který vás odešle na vyšetření ke specialistovi, aby se vyloučily možné vážnější příčiny nadýmání a plynatosti.

Mít břicho jako balón není normálním stavem a jistě se vám to pranic nelíbí. Přestaňte se skrývat a řešte tento problém. Zamyslete se nad změnou svých návyků a uvidíte, jak moc se vám zlepší kvalita života.

Štítky: ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • MÁGU
    • 23.2.2016
    Odpovědět

    Pohyb zlepšuje peristaltiku střev tím, že přenáší pohyb břišních svalů na střevo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nadýmání a plynatost – důležitá je především změna jídelníčku
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení