Nedostatek draslíku v těle

banány
Aktualizováno

Draslík je esenciální minerál a v těle plní celou řadu důležitých funkcí. Pomáhá regulovat svalové kontrakce, umožňuje přenos nervových vzruchů a reguluje hospodaření s tekutinami.

Při nedostatku draslíku ucítíte slabost a únavu, začnou vám tuhnout svaly a dostaví se křeče. Přichází zažívací potíže a bušení srdce. Přidají se pocity mravenčení a brnění, dýchací potíže a prudké výkyvy nálady. Protože dáváme přednost průmyslově vyráběným potravinám místo čerstvým potravinám rostlinného původu, většina z nás má draslíku nedostatek.

Ostrý fazolový guláš

Hypokalémie

Kritický nedostatek draslíku je hypokalémie. Při té je koncentrace draslíku v krvi nižší než 3,5 mmol/l. K hypokalémii často dochází při náhlé ztrátě velkého množství tekutin z těla. Mezi nejčastější příčiny patří chronické zvracení, průjem, nadměrné pocení nebo ztráta krve.

ústřice

Nejčastější příznaky nedostatku draslíku

Slabost a zvýšená únava

Slabost a únava patří mezi první projevy nedostatku draslíku, který se podílí na regulaci svalových kontrakcí. Když je hladina draslíku v krvi nízká, jsou slabší svalové kontrakce a přichází svalová slabost. Nedostatek draslíku negativně ovlivňuje hladinu dalších živin a minerálů v krvi. Nedostatek draslíku naruší produkci inzulínu i hospodaření se sacharidy a vede k hyperglykémii a zvýšené únavě.

Svalová ztuhlost a křeče

Při nedostatku draslíku v krvi se mohou vyskytnout i svalové křeče. Svalové kontrakce jsou nekontrolované, prodlužují se a dostavují se náhle. Draslík reguluje tok signálů z mozku do svalů, které pak stimulují svalové kontrakce. Podílí se na zahájení i na ukončení svalových stahů. Když je hladina draslíku v krvi moc nízká, mozek nesprávně zpracovává signály ze svalů.

Mohlo by vás zajímat:  Záchvatové přejídání - zatočte s ním včas!

PhotoExpress.cz/©Piotr Marcinski

Zažívací potíže

Nedostatek draslíku je příčinou zažívacích potíží. Podílí se ve stěně trávicího ústrojí na přenosu nervových vzruchů z mozku do hladké svaloviny. Signály vyvolávají peristaltické pohyby střev a žaludku pro rozmělnění potravy a jejímu promíchání se žaludečními i střevními šťávami pro správné trávení. Pokud je hladina draslíku v krvi nízká, mozek nesprávně zpracovává a vysílá signály pro aktivaci peristaltiky střev. Ta se zpomalí a vede to k trávicím potížím, nadýmání, plynatosti a zácpě.

Bolesti a ztuhlost svalů

Známkou nedostatku draslíku jsou i bolesti svalů a jejich ztuhlost. Dochází k rychlému rozpadu svalové hmoty neboli rabdomyolýzy. Draslík pomáhá regulovat průtok krve ve svalech a při nízké hladině draslíku v krvi dochází ke kontrakci cév ve svalech, což zabrání toku krve do svalů. Svalové buňky dostávají méně kyslíku, praskají a obsah vytéká ven. Dochází k rabdomyolýze, která se projevuje bolestmi a ztuhlostí svalů díky nedostatečnému přísunu krve a kyslíku do svalů.

Bolest, Svalů

Pocity mravenčení, brnění a necitlivost

Lidé s hypokalémií si často stěžují na brnění, pocity mravenčení a necitlivost. Těmto jevům se říká parestézie. Nejčastěji se vyskytují na rukou, pažích, chodidlech a nohou. Draslík je důležitý pro správný přenos signálu mezi nervovými buňkami. Nedostatek draslíku signály oslabuje, což způsobuje pocity mravenčení, brnění a necitlivosti.

Bušení srdce – palpitace

Někdy se dostaví pocit, že tlukot srdce je zrychlený, srdce bije těžce nebo vynechává. Těmto pocitům se říká palpitace a bývají spojeny se stresem a úzkostí, ale i s nedostatkem draslíku. Draslík reguluje stahy srdeční svaloviny, vstupuje do buněk a vystupuje z buněk myokardu. Pokud je ho v těle málo, vznikají v srdečním rytmu nepravidelnosti, palpitace a arytmie, které mohou vést až k úmrtí.

Jak přestat kouřit aneb Proč a jak to zvládnout 4

Dýchací potíže a dušnost

Velký nedostatek draslíku může vyvolat potíže s dýcháním. Draslík se podílí na regulaci signálů, které zajišťují rozpínání a smršťování plic. Při jeho nedostatku se plíce nemohou správně rozpínat a smršťovat a dojde k pocitu dušnosti. Draslík působí i na srdeční rytmus. Srdce do oběhu čerpá menší objem krve a do tkání se dostává méně kyslíku. Může dojít až selhání plic a smrti.

Mohlo by vás zajímat:  Únava, bledost nebo bolesti hlavy? To vše může znamenat nedostatek železa!

Výkyvy nálady a duševní poruchy

Nedostatek draslíku způsobuje změny nálad, tělesnou i duševní únavu. Nízká hladina draslíku narušuje signály udržující optimální funkci mozku. Asi 20 % pacientů s duševními poruchami současně trpí i nedostatkem draslíku. Nedostatek draslíku je spojován s nimi i se změnami nálad.

Avocado

Potraviny s obsahem draslíku

Důležité je konzumovat dostatek potravin bohatých na draslík, jako je ovoce, zelenina, luštěniny, zejména bílé fazole nebo ořechy a semínka. Denní doporučený příjem draslíku je u nás 2 000 mg. Draslík pomáhá také snižovat krevní tlak a chrání před kardiovaskulárními chorobami.

zelenina

Potraviny s obsahem draslíku na 100 g dané potraviny denní doporučené dávky

  • vařená košťálová a brukvovitá zelenina – zelí, kapusta, kadeřávek a kedlubny: 26% DDD
  • vařené batáty – sladké brambory: 19% DDD
  • vařené bílé fazole: 18% DDD
  • vařené ústřice: 18% DDD
  • vařené brambory: 16% DDD
  • avokádo: 14% DDD
  • banány: 10% DDD

banány

Doplňky stravy s draslíkem

Většinou jedna tabletka doplňků stravy obsahuje jen 99 mg draslíku. To už je ho v jednom banánu více. Ten obsahuje asi 422 mg draslíku. Výrobci doplňků stravy omezují množství draslíku v produktech, protože podle studií vysoký obsah draslíku v doplňcích stravy poškozuje trávicí trakt a může způsobit poruchy srdečního rytmu. Srdci totiž škodí i nadbytek draslíku a může končit smrtí. Bez lékařského předpisu se nedoporučuje užívání doplňků stravy s draslíkem. Stačí konzumovat dostatek potravin bohatých na draslík, jako košťálová zelenina, brambory, fazole, avokádo, banány či ústřice.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Podobné články

od
Mám ráda život se vším, co přináší. Zajímá mě zdravý životní styl, nutričně hodnotná strava, všechny způsoby cvičení a druhy sportů, aktivní způsob života, témata kolem rodiny, vztahů, módy i krásy.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení