Nevychovejte ze svého dítěte tlouštíka!

Tuk, Dítě

Nárůst obezity a s ní spojených nemocí je stále větší celosvětový problém. Jen v naší republice je podle některých statistik až 50% dospělých obézních, z toho skoro polovina netrpí jen nadváhou, ale opravdu velkou obezitou. Velmi alarmující jsou statistická čísla v případě dětí, celých 20% je  obézních. To znamená každé páté dítě mezi 6 až 15 lety s obezitou nebo alespoň nadváhou. Dá se skoro s jistotou říct, že tyto děti už budou bojovat se svou váhou a následnými zdravotními problémy po celý život. Dítě totiž ze své váhy nevyroste, jak s oblibou říkají někteří lidé, když se snaží tento problém zlehčit. Naopak se to pravděpodobně bude zhoršovat. A zdravotní problémy z toho plynoucí skutečně nejsou zanedbatelné. Už v mladém dospělém věku jim kromě cukrovky, vysokého krevního tlaku nebo ztučnělých jater hrozí zvýšené riziko infarktu, mrtvice nebo různých karcinomů. Samozřejmě nezanedbatelné a kvalitu života ovlivňující jsou také bolesti zad a opotřebených nosných kloubů.

Jak tomu zabránit a nevychovat ze svého dítěte tlouštíka? Především důsledně dbát na jeho vyvážený jídelníček a dostatek pohybu. A také se nesmíme zapomenout zamyslet nad tím, jak jsme na tom my, protože příklady táhnou a v tomto případě to platí dvojnásob. Pokud my máme špatné návyky, je víc než pravděpodobné, že je převezme i naše dítě.

Co je zdravé a co ne?

Většina maminek řeší, co dává svému dítěti za stravu a jestli je to pro něj to nejlepší a nejzdravější. Časem ale dost z nich ze svých dřívějších zásad ustoupí. Jistě se nedá dítěti neustále odpírat všechno sladké a nezdravé, obzvlášť když to vidí u ostatních vrstevníků. Ale nemělo by se to stát pravidelností. Babičky a tetičky ať klidně rozmazlují, ale vždy musí být někdo, kdo řekne dost čokoládkám a bonbónům a dá na stůl pořádný oběd. A to byste měla být vy. Dítě to určitě samo neudělá, tomu věřte.

Mohlo by vás zajímat:  Klíšťová encefalitida: Je vhodné nechat očkovat sebe i své děti?

Jídelním návykům se učíme už od první lžičky. Napadlo vás přisladit miminku příkrm, protože ho jinak nechtělo jíst? Sladká chuť není přirozená, ale naše chuťové buňky si na ni rychle zvyknou a budou ji vyžadovat. Raději vytrvale nabízejte zeleninu a ono si na ni dítě časem zvykne.

To stejné jako u miminek platí u jakékoli věkové skupiny dětí, jen taktika se musí přizpůsobit. Nechce vaše školkou povinné dítě zeleninu ani vidět, natož ji pozřít? Zkuste to zábavnou formou. Nabídněte třeba krajíc toustového chleba s máslem, na kterém vytvoříte z rozkrojeného cherry rajčátka kočičí oči, z kousků papriky čumáček a pusu a pažitka skvěle poslouží jako vousky. To by bylo, aby se do toho dítko s chutí nezakouslo, když to navíc doplníte veselým příběhem. Jistě by bylo jednodušší dát mu nějaké přeslazené cereálie nebo sušenky, ale myslete na jeho zdraví.

Špatné nejsou jenom cukry, ale také přebytečná sůl. Uzeniny, instantní výrobky, tavené sýry a pochutiny jako například chipsy jsou solí doslova přecpané. Ani tomuto se zřejmě nedá úplně vyhnout, ale opět je třeba maximálně omezit množství takových potravin.

S nástupem potomka do školy určitá naše kontrola nad ním rapidně klesá, ale dítě, které má zažité zdravé stravování, v něm pravděpodobně bude alespoň z části pokračovat. My se však o to musíme dále starat. Nestačí dát dítěti ráno padesátikorunu se slovy „kup si něco zdravého“. Nebo si snad myslíte, že si opravdu koupí cereální rohlík se šunkou a k tomu rajče? Pravděpodobně spíš sáhne po pytlíku chipsů, čokoládě a cole. Raději mu tedy nachystejte chutnou a zdravou svačinu doma a kapesné dávejte s mírou.

Jak stolujete?

Zamyslete se i nad způsobem stolování u vás doma. Snídáte nebo ráno nestíháte, a tak se odbudete nějakou bagetou v práci? A divíte se přitom, že vaše dítě ohrnuje nos nad snídaní, když vy sama sotva vypijete šálek kávy zatímco poletujete kolem? Snídaně by měla být základ, nastartuje nás a dodá energii. Vysvětlete také dítěti, proč je důležité jíst častěji a méně a opět se toho i sama držte.

Mohlo by vás zajímat:  Průjem - prevence a léčba

Zkuste si doma alespoň jedno jídlo denně vyhradit jako společnou událost, kdy se celá rodina sejdete u stolu a najíte se v klidu a beze spěchu, s vypnutou televizí i počítačem. Naučte dítě vnímat, co jí a vychutnat si to. Hltání je hlavním důvodem zbytečného přejídání.

Změňte svůj životní styl

Obezita však není dána jen stravou, jak by se mohlo zdát. Je to o celkovém životním stylu a míře pohybu. A stejně jako u jídla, i tady má největší vliv příklad rodiny a nejbližšího okolí. Pokud je pro maminku všechen pohyb úklid domácnosti a cesta do obchodu a tatínek se po příchodu z práce rozvalí pro zbytek dne na gauč k televizi, nemůžou čekat, že jejich dítě bude jiné. K lásce k pohybu a sportu je třeba potomka vést a to opět právě vlastním příkladem. Že jste doteď nijak nesportovali? Nevadí, teď je správný čas začít. Třeba i vy zjistíte, že se vám nový životní styl líbí. Ze začátku zkuste zařadit do denního programu alespoň pravidelné procházky. Dítě také určitě motivujte k vyzkoušení různých sportovních kroužků. Možná si některý z nich opravdu zamiluje a prospěje mu to na celý život.

Asi nezabráníte zcela tomu, aby dítě netrávilo svůj volný čas před televizí a počítačem. Obzvlášť ten je v dnešní době součástí života dítěte už od malička a jistě ho bude i potřebovat. Měli byste ovšem ten čas korigovat a vždy se ho snažit vyvážit pohybem nejlépe venku na čerstvém vzduchu.

Zásady jsou to vcelku jednoduché, jejich plnění je však někdy velmi složité. Snažte se ale být skutečně důslední a myslete přitom na to, že pro své dítě děláte to nejlepší. O to přece nám rodičům jde v první řadě, ne?

[yop_poll id=“30″]

Štítky:

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nevychovejte ze svého dítěte tlouštíka!
Ohodnoťte tento článek
0 sdílení