Střevní chřipka: Víte, jak vzniká a co na ni zabírá?

pexels-pixabay-262005
Aktualizováno

Lidské zažívání je velmi křehké. Stačí ho dlouhodobě zanedbávat, nebo přijít do kontaktu s patogenem a udeří na nás velmi nepříjemná střevní chřipka. Jelikož nás může poměrně snadno vyřadit z normálního života, je důležité vědět, co se s ní dá dělat.

Ke střevní chřipce se můžeme dopracovat mnoha různými způsoby. Někdy stačí něco sníst, či vypít. (Často se o tom hovoří v souvislosti s létem a jeho vysokými teplotami, nebo s cestováním do exotických krajin.) Občas za ni ale mohou i paraziti, nebo jiné nešťastné okolnosti, jako je Crohnova choroba, nebo potravinová alergie/intolerance.

Z toho důvodu je nutné už na počátku obtíží přemýšlet nad tím, co je mohlo způsobit. A v případě nutnosti kontaktovat nejbližší hygienickou stanici. (Zpravidla se tak děje při otravách z jídla, které pocházelo z restaurace, nebo třeba z kempu.)

Nyní se však podíváme na to, co s tím máte dělat.

Příznaky střevní chřipky

pexels-kaboompics-com-6267

Jednorázové zvracení, nebo průjem nemusí automaticky znamenat, že trpíte střevní chřipkou. Jak tedy poznáte, že je situace vážná?

Obvykle podle:

  • Zvracení
  • Průjmu
  • Křečí v břiše
  • Horečky
  • Únavy
  • Bolesti hlavy
  • Bolesti svalů

Nemocný obvykle neví, zda bude pouze zvracet, nebo se u toho bude muset posadit na toaletu. (Zapeklitá situace. Řešením může být použití kbelíku, či lavoru.) Všechny věkové skupiny pacientů, včetně malých dětí a seniorů, si musí dávat velmi dobrý pozor na nedostatek živin a na dehydrataci, kvůli které mohou skončit v péči zdravotníků.

V případě, že úporné potíže trvají v plné síle déle než pár hodin, je na místě poradit se s lékařem, nebo si zavolat zdravotnickou pomoc.

Jak se to dá zastavit?

pexels-couleur-2316466

Jak vidíte, se střevní chřipkou se rozhodně nevyplatí špásovat. I když to může být ve vaší situaci náročné, vezměte rozum do hrsti a zkuste vyzkoušet některou z následujících rad.

Mohlo by vás zajímat:  Alergie na sezam je velmi častá. Máte ji také?

Pomoci vám může:

  • Zvýšený příjem tekutin (voda, čaj, polévka…)
  • Odpočinek
  • Dieta při střevní chřipce (banány, rýže, suché pečivo, jablečné pyré…)
  • Správně zvolená medikace (o ní se ale poraďte se svým lékařem, klidně po telefonu)

Když se vrátíme k jídelníčku, rozhodně z něj do zlepšení vyškrtněte mléčné výrobky a potraviny s vysokým obsahem vlákniny, která by mohla zbytečně dráždit už tak rozházený zažívací systém. Jasnou stopku mají i tuky a kořeněná jídla. (Jakmile se vám udělá trochu lépe a přestanete permanentně odbíhat na toaletu, připravte si přírodní plátek masa na vodě s vařenou rýží, ať se taky trochu najíte.)

pexels-adrianna-calvo-3992716

Prevence střevní chřipky

Nejlepší, co můžete pro své zdraví udělat je to, že se budete důkladně zaobírat prevencí. V první řadě přerušte kontakt s lidmi, o kterých víte, že jsou nemocní. Také si pořádně umývejte ruce. (Nebo používejte účinnou dezinfekci.)

Dále pomáhá:

  • S nikým nesdílet jídlo, nápoje a věci denní potřeby
  • Jíst jen v ověřených provozech
  • Pořádně tepelně upravovat maso, vejce a další choulostivé ingredience (které by mohly obsahovat choroboplodné zárodky)
  • Kupovat si balenou vodu (hlavně v exotických zemích)
  • Dávat pozor na správné uchovávání potravin (hlavně v létě)

Ačkoliv to neznamená, že se vám střevní chřipka vyhne, dost zásadně snížíte riziko jejího rozvoje. Což za tu trochu snahy jednoznačně stojí.

Máte vlastní tipy a triky, co zabírá na úpornou střevní chřipku? Pokud ano, budeme rádi, když se o ně podělíte v komentářích pod článkem.

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Gastroenteritida – Gastroenteritida (česky)

https://www.healthline.com/health/bacterial-gastroenteritis – Bakteriální střevní chřipka (anglicky)

https://www.healthline.com/health/cold-flu/best-remedies-stomach-flu – 5 tipů na úlevu od střevní chřipky (anglicky)

Štítky: , , , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení