Trápí vás nadměrné vypadávání vlasů? S jeho řešením vám pomůže náš univerzální průvodce!

pexels-spencer-selover-428338
Zveřejněno: 7.11.2022

Vypadávání vlasů je problém, se kterým se v dnešní době setkává velké množství lidí. Z toho důvodu nad ním spousta jedinců mávne rukou. Však co, vždyť jde jenom o vlasy, tak proč se kvůli tomu stresovat? Co když za ním ale stojí něco víc? Pokud potřebujete získat kompletní informace o tom, co se s vaším organismem děje, v tom případě můžete najít cenné odpovědi v našem opravdu dost rozsáhlém článku.

Vypadávání vlasů se považuje za normální. V průměru každého dne ztratíme cca 50-100 vlasů, a ani nemrkneme. Souvisí to s tím, že vlasy v průběhu měsíců a let prochází třemi fázemi, z nichž první (nejdelší) je růstová. Následuje ta, po které vlasy zůstávají ve finální délce, ale nevypadnou. A nakonec vlasy několik týdnů ve větší míře padají, protože na jejich místě naroste nový vlas. (Který pak projde tím stejným procesem.)

Vlasy jsou hodně citlivé na hormony, z toho důvodu mohou mít ženy v těhotenství lepší kvalitu vlasů. (Navíc, ty v průběhu těhotenství ze stejného důvodu nepadají. To se ale mění pár týdnů až měsíců po porodu, kdy se to padání snaží organismus dohnat.)

Dále vlasy potřebují i kvalitní vnitřní výživu. Organismu by neměl chybět křemík a síra, proti vypadávání vlasů ale působí i široké spektrum dalších vitamínů a látek. V neposlední řadě myslete na to, že negativní vliv na vaše vlasy má například stres a chemoterapie.

Kdo se má tedy se všemi těmi informacemi o vlasech vyznat v tom, co potřebují ke svému normálnímu prospívání?

Příčiny vypadávání vlasů

Na vlasy a jejich kvalitu má vliv opravdu velké množství faktorů. Výše už jsme zmínili hormonální změny (menopauza…), poporodní období, kdy předtím vlasy nepadaly ženám skoro vůbec, a mimo nezůstala ani chemoterapie. Je to ale všechno? Bohužel ne.

Mezi viníky patří i:

  • Trauma
  • Nežádoucí účinky léku (antibiotika…)
  • Nedostatek, nebo nadbytek některých esenciálních živin (nižší hladina biotinu v krvi…)
  • Nemoci (štítná žláza…)
  • Seboroická dermatitida
  • Onemocnění trávicího systému
  • Nedostatečný přísun bílkovin
  • Alopecie
  • Lupus
  • Nadměrná ztráta tělesné hmotnosti (PPP, agresivní hubnutí…)

A mnoho dalších potíží, které jsou nedílnou součástí lidského života, a to i když nám jejich existence vadí.

Účinné látky, aby vlasy nepadaly

Jedním z prvních kroků, které byste měli v rámci boje s vypadáváním vlasů podniknout, je doplňování živin, které tělo potřebuje ke svému normálnímu fungování. Jelikož vlasy nejsou na příčkách věcí potřebných k přežití moc vysoko, je pochopitelné, že pokud nebudete mít živin v těle dostatek, odrazí se to na tom, že je organismus upřednostní při udržování klíčových životních funkcí.

V neposlední řadě, na vlasy a na podporu jejich kvality a růstu se poměrně často doporučují i nejrůznější bylinky, které se spojují s jejich pěstěnějším vzhledem.

Mezi nejčastěji používané látky v tomto ohledu patří:

  • Vitamíny (vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín E, vitamín D…)
  • Síra
  • Křemík
  • Železo
  • Přeslička rolní
  • Kopřiva dvoudomá
  • Pivovarské kvasnice
  • MSM
  • L-methionin
  • L-cystein

A mnoho dalších. Některé doplňky stravy na podporu růstu a kvality vlasů, které obsahují výše uvedené látky, mají ve složení i kolagen, který je důležitý pro pružnost a hydrataci tkání. Tělo ho za normálních okolností obsahuje, ale vlivem postupného stárnutí se snižuje jeho produkce. (Nejčastěji to můžeme pozorovat na kůži, která je méně plná a má větší tendenci ke vzniku vrásek. A pak také na kloubech, které kolagen potřebují pro normální stav chrupavek.)

Železo jako klíčová účinná látka

Jak už bylo řečeno, jednou z klíčových živin je železo, které budete znát kvůli tomu, že se doporučuje na anémii. (Té se také někdy říká chudokrevnost, protože má negativní vliv na množství červených krvinek.) Tento stav negativně ovlivňuje distribuci živin a kyslíku v organismu, což může ovlivnit i vlasy.

Mezi jeho nejlepší zdroje patří široké spektrum potravin. Některé se považují za luxusní, další máme na stole skoro každý den.

Kdybychom jich měli pár vypíchnout, vybrali bychom:

  • Špenát
  • Maso ze zvířecích orgánů
  • Luštěniny
  • Červené maso
  • Dýňová semínka
  • Quinou
  • Brokolici
  • Tofu

A pak třeba již zmíněné luxusnější měkkýše, kteří se dají sehnat ve specializovaných tržnicích a v luxusních restauracích.

U železa je dále potřeba vědět, co ho zvyšuje. Je totiž poměrně časté, že příjem samotného železa nebude k jeho doplnění do organismu stačit. V tomto ohledu je důležitý vitamín C (který je důležitý i pro kolagen), proces varu a fermentace, naklíčení semen a podobně.

Aby toho nebylo snad málo, také byste měli vědět, co železo snižuje. Jde například o vápník, zinek, kofein a thein, o léky na snížení kyselosti žaludku, a pak také musíme zmínit rostlinné zdroje – fytáty, oxaláty a další organické látky na sebe pevně vážou železo a nepustí ho.

V neposlední řadě bychom si měli popovídat ještě o otravě železem, která sice není častá, ale není úplně nemožná. Jak se říká, všeho moc škodí, což platí i o látkách, jejichž příjem je pro lidský organismus nezbytný.

Mezi příznaky otravy železem patří:

  • Nízký krevní tlak
  • Pomalý, nebo příliš rychlý tlukot srdce
  • Bolest hlavy
  • Horečka
  • Žloutenka (kterou způsobuje poškození jater)
  • Voda na plicích
  • Lapání po dechu
  • Křeče

V některých případech se může objevit i zvracení s příměsí krve, nebo vylučování stolice, která má černou barvu. V případě, že dojde k některému z těchto příznaků, je důležité, abyste se co nejrychleji dostali do nemocnice, protože to může v krajních případech skončit opravdu dost fatálně.

Kyselina listová jako ochránce

Další látkou, která je pro normální stav vlasů nezbytná, je kyselina listová. Jde o vitamín skupiny B (konkrétně o vitamín B9). Folát je důležitý především pro ženy v těhotenství, protože ho potřebuje plod ke svému normálnímu vývoji. (Z toho důvodu se doporučuje, aby ženy užívaly kyselinu listovou minimálně měsíc před plánovaným početím.)

Mezi zdroje z potravy patří například:

  • Luštěniny
  • Vejce
  • Chřest
  • Řepa
  • Citrusové ovoce
  • Růžičková kapusta
  • Brokolice
  • Ořechy a semínka

Když se podíváme na to, co kyselině listové neprospívá, zjistíme, že do této kategorie patří alkohol, sluneční světlo s léky na chřipku a na ředění krve, syntetické estrogeny, některá antibiotika, var (při tepelné úpravě) a mnoho dalších.

Nedostatek vitamínu B9 (ještě společně s nedostatkem vitamínu B7 a B12) může způsobit předčasné šedivění vlasů.

Synergické působení látek

Jak určitě víte, některé látky se podporují navzájem tím, že mají takzvaný synergický efekt. Když se podíváme například na zdraví kostí, typicky hovoříme o synergickém efektu vitamínu D3 a vitamínu K2. To ale nejsou jediné látky, které spolu spolupracují.

Platí například, že:

  • Selen + zinek + vitamín C mají antioxidační komplex
  • Biotin + riboflavin + kyselina listová + vitamín B12 + další vitamíny skupiny B se společně lépe vstřebávají a podporují se navzájem ve svých účincích
  • Železo + vitamín B12

Z toho důvodu je důležité se zajímat o to, jaké látky obsahují doplňky stravy na podporu růstu vlasů. Podle těchto znalostí můžete snadno vydedukovat, které vám mohou něco nabídnout, a které za moc nestojí.

Příliš mnoho vitamínů

Jak už bylo uvedeno výše, spousta lidí chce do svého těla dostat co největší porci důležitých látek, ale nehledí vůbec na to, jaké jejich množství se považuje za bezpečné. Zvlášť u kombinování různých vitamínových přípravků se může stát, že po jejich nesprávném užití dojde k intoxikaci.

Zatímco u vitamínů, které jsou rozpustné ve vodě, to až tak nevadí, protože se z těla vyloučí prostřednictvím moči, velké riziko předávkování hrozí u vitamínů rozpustných v tucích, které si organismus dovede uchovat pro pozdější potřebu. Také je důležité dbát na přiměřený příjem minerálních látek. (O tom, co dovede nadbytek železa jsme si už pověděli něco málo výše.)

Nadbytek zinku například způsobuje nevolnost, průjem a křeče v žaludku. (To samé umí i nadbytek vitamínu C.) Příliš mnoho selenu zase může vést k většímu riziku padání vlasů (což je přesně to, co při podpoře jejich růstu vůbec řešit nechcete). Problematický může být i vitamín D. Pokud budete užívat 4 000 IU denně, může to vést k problémům se srdcem. 10 000 IU (international units) nějaké jiné živiny je také zcela zaručená toxicita.

Doplňky stravy na vypadávání vlasů – skutečně fungují?

Aby nedocházelo k potenciálně rizikovým situacím, kdy se snažíte doplnit všechny důležité živiny z většího množství různých doplňků stravy, mnohem lepší bude, když vyzkoušíte jeden solidní doplněk stravy na vlasy, který má ve složení vše potřebné, co vaše vlasy potřebují ke svému normálnímu prospívání.

Vzhledem k tomu, že doplňky stravy na podporu růstu vlasů obvykle mají uvedeno na obalu doporučené denní dávkování, kterého se mohou uživatelé držet, a které je stanoveno v souladu s bezpečnými dávkami té které živiny, dost věcí vám jejich pořízení usnadní.

Že jste si vybrali správně poznáte podle toho, že obsahují:

  • Vysoký podíl vitamínů skupiny B
  • Selen
  • Zinek
  • Vitamín C
  • Železo

A mnoho dalších účinných látek, které se v nich kombinují s některými známými bylinkami. Jmenovat bychom mohli například přesličku rolní a kopřivu dvoudomou, které se tradičně používají při zlepšování vzhledu a kvality vlasů.

Nezapomínejte na to, že abyste na sobě viděli nějaké rozdíly, je potřeba tyto doplňky stravy užívat pravidelně, a to po dobu několika týdnů až měsíců. V některých případech je vhodné jejich užívání ještě o pár měsíců prodloužit, protože fáze aktivního růstu vlasů trvá delší dobu a je vhodné ji tímto způsobem cíleně podpořit.

Věříme, že vám tento rozsáhlý průvodce živinami, které jsou důležité pro vaše krásné vlasy, pomohl, a že vás informace z něj inspirují k tomu, abyste se těmito znalostmi začali co nejdříve řídit.

Mohlo by vás zajímat:  Odpočinek a regenerace jsou klíčové pro naše tělo

Zdroje informací

https://www.webmd.com/diet/guide/effects-of-taking-too-many-vitamins – Užívání příliš velkého množství vitamínů (anglicky)

https://www.vlasimo.cz/vypadavani-vlasu/ – Jak zastavit vypadávání vlasů? (česky)

https://www.healthline.com/health/folic-acid-for-hair – Vše o kyselině listové (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-in-folate-folic-acid – 15 zdrojů kyseliny listové (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/healthy-iron-rich-foods – 12 potravin bohatých na železo (anglicky)

https://www.health.com/beauty/21-causes-of-hair-loss-and-what-you-can-do-about-it – 18 příčin ztráty vlasů (anglicky)

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hair-loss/symptoms-causes/syc-20372926 – Ztráta vlasů (anglicky)

https://www.healthline.com/health/regrow-hair-naturally – 10 tipů na podporu růstu vlasů (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/foods-for-hair-growth – 13 nejlepších potravin pro podporu růstu vlasů (anglicky)

https://www.healthline.com/health/iron-poisoning – Otrava železem (anglicky)

 

Štítky: , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení