Stres – hlavní příčina zdravotních problémů

Stres

Stres. To slovo slyším téměř každý den a také jej velmi často sama používám. Větu: „Jsem ve stresu.“ snad řekl každý, koho znám. Ale co je to vlastně stres? Jak reagujeme na stres? Co může způsobit stres? A co se může stát, když budeme ve stresu příliš dlouho? Právě v tomto článku se dozvíme základní informace o stresu.

Co je to stres?

Stres pochází z anglického slova „stress“. Jeho překlad naprosto přesně vystihuje to, jak se cítíme, pokud jsme ve stresu. Napětí, namáhání a tlak.

Je to vlastně souhrn duševních a fyzických reakcí na nepříjemné životní situace. Může se jednat o vážné stresory, ale také méně vážné. Alespoň z pohledu pozorovatele. Obzvláště citlivý jedinci se dokáži dostat do stresu velmi snadno a ostatní se jenom diví, proč tento jedinec tuto situaci prožívá tak, jak jí prožívá. Někdo se dostane do stresu pouze pod opravdu těžkou životní situací (např. úmrtí blízkého člověka) a jiné rozhodí i taková maličkost, jako je například nemožnost koupení čerstvých rohlíků, protože jsem byla dlouho v práci. Řeknu-li to velmi odborně, pak je stres stav organismu, který je obecnou odezvou na jakoukoliv výrazně působící zátěž- fyzickou nebo psychickou.

Druhy stresu

Všichni jsme se ve škole učili, že existuje stres „užitečný“ a „škodlivý“. A jak se tedy těmto stresům říká správně? A co přesně znamenají?

Jak jsem již napsala, máme dva druhy stresů. Ten první je Eustres. Jedná se o pozitivní zátěž, která přiměřené míře stimuluje člověka k vyšším nebo lepším výkonům. To je ten „užitečný stres“. Prožíváme-li však nadměrnou zátěž, jedná se o tzv. Distres. Distres může vážně ohrozit jedince jak na psychickém, tak na fyzickém zdraví a v konečném důsledku může způsobit i smrt.

Psychické reakce na stres

Jak jsem již napsala, pokud prožíváme onen užitečný stres, pak to vede k lepším psychickým a fyzickým výkonům. Tento druh stresu je jeden z hlavních motivačních prvků lidského konání. Pokud však působení stresu trvá velmi dlouho, jedná se již o druhý typ stresu- tedy distres. To může vést ke špatným rozhodnutím, které posléze vedou k úzkostným nebo depresivním stavům.

Fyzické reakce na stres

Nebudu se příliš podrobně rozepisovat o tom, co se děje v těle člověka, je-li ve stresu. Znamenalo by to velmi podrobně rozebrat veškeré hormonální a nervové změny, které se v těle jedince spustí, je-li vystaven stresu. Ve zkratce by tohle všechno znamenalo, že je-li člověk pod stresem, spustí se tzv. rezervy pro boj. Znamená to, že chce-li člověk např. v přírodě utéct před medvědem a rozhodne se pro útěk, tak díky těmto fyzickým změnám vydrží běžet déle bez pocitu únavy. Jakmile však tyto rezervy tělo využije, pak se dostaví náhlé vyčerpání.

Stres a psychosomatická onemocnění

Jestliže by tedy situace s medvědem trvala příliš dlouho, stane se z toho Eustresu, který nám pomůže zachránit si život, Distres. Celou situaci s medvědem si můžeme přehrát také v moderní době, například v práci v kanceláři. Každý den chodíme do práce, kde máme šéfa, který vyžaduje úkoly, které nás vyčerpávájí. Zpočátku si můžeme říkat: „Zamakej na tom a budeš povýšen“. V tomto případě nastupuje Eustres, který nám pomůže zaměřit své síly na splnění úkolů. Vydržíme déle pracovat, můžeme si dovolit ubrat pár hodin z našeho spánku a pořád pracujeme na více než 100%. Trvá-li tato situace déle, pak Eustres přechází na Distres a vzniká problém. Právě dlouhodobé psychické problémy vyvolávají různé zdravotní potíže, které nejdříve znepříjemňuji náš život (necítíme se dobře, jsme vyčerpaní) a posléze vedou k velmi vážným onemocněním, které ohrožují náš život (např. infarkt myokardu).

Nejčastější stresové faktory (stresory)

Není v mé moci vyjmenovat všechny, ale popíši zde pár základních, které existují snad u každého z nás:

1) Fyzikální faktory – prudké světlo, nadměrný hluk, nízká nebo vysoká teplota

2) Psychické faktory – zodpovědnost ( nezaplacené účty, nedostatek peněz), práce, škola (zkoušky, pozdní příchod, termíny úkolů), frustrace, nesplněná očekávání, věk

3) Sociální faktory – osobní vztahy (konflikt s partnerem nebo kolegou, nevěra, týrání), životní styl (přejídání, kouření,nedostatek spánků, nadměrná konzumace alkoholu)

4) Traumatické faktory – události (narození dítěte, úmrtí, znásilnění, rozvod, ztráta životní role)

5) Dětské faktory – vystavení stresu v raném věku může trvale zvýšit odpovědnost na stres, např. u týraných a zneužívaných dětí, alkoholismus rodičů, přílišná náročnost rodičů

Důsledky dlouhodobého stresu

Vezmeme-li to opět z neodborného hlediska, tak při krátkodobějším stresu můžeme pociťovat jako prvotní jev, že se něco děje, ztuhlost svalů. Pokud tento stav přetrvává, může se u nás objevit stařecká cukrovka (to je důvod, proč právě tuto stařeckou cukrovku mívá čím dál více mladých lidí), nebo také vysoký krevní tlak, který často vede k infarktům. Pod vlivem stresu také často trpí náš žaludek a my můžeme pociťovat nevolnosti a následné se dostaví žaludeční vředy.

Zvládání stresu

Stres se dá zvládat pouze jedním způsobem. A sice snažením o odstranění příčin stresu. Léky a různé potravinové doplňky nám pomohou zvládnout pouze průvodní obtíže (např. deprese, úzkosti, nevolnost, vysoký tlak).

Každodenní stres se lidé snaží zvládat různými způsoby. Někteří chodí pravidelně běhat, plavat nebo vyvíjí jinou aktivitu, jiní zase malují a uvolňují napětí tímto způsobem, jiní zase meditují.

[yop_poll id=“4″]

Štítky:

Podobné články

od
Další článek

Komentáře

    • Eva Martincová
    • 28.7.2014
    Odpovědět

    Dobrý den,
    ráda bych se zeptala, kdy může odeznít stres, pokud příčina byla odstraněna. Konkrétně tato příčina byla u mne odstraněna před měsícem a mě připadá, že mi je čím dál hůř. Nemůžu se z toho dostat. V práci mi je celkem dobře, ale dolehne to na mne doma. I když manžel je moc hodný, snaží se mi pomoct, ale zatím to nějak nepůsobí. Prosím o odpověď na mou emailovou adresu. A moc děkuji.

    1. Dobrý den,
      odpověď jsem zaslala na e-mail 🙂
      Přeji krásný zbytek dne 🙂

    • Petra
    • 20.8.2014
    Odpovědět

    Dobrý den, prý mám ze stresu povolené svalstvo, takže mám problémy se zády. Jak se dá odstranit stres? Piji meduňkový čaj a relaxuji. Mám stresující zaměstnání. Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Odpovězte, prosím, na e-mail. Děkuji moc.

    1. Odpovědět

      Dobrý den, abych byla upřímná, ještě jsem neslyšela, že by stres ochaboval svalstvo. Na druhou stranu – všichni jsme individuální a každé tělo reaguje jinak. Za celou svou masérskou kariéru však mohu říci, že stres se zatím u všech projevoval svalovým napětím. V případě ochablých svalů je poměrně snadná rada – začněte posilovat svaly. Jedná se o aktivní odpočinek, který rovněž dokáže zbavit tělo stresu. Najděte si takovou sportovní aktivitu, která Vás bude bavit, u které si psychicky odpočinete a rovněž tak posílíte svaly natolik, aby Vás přestala bolet záda. Pokud máte problémy se zády, rozhodně cvičte zpočátku pod odborným dohledem, abyste si spíše neuškodila. Vzhledem k nedostatku informací, které jste uvedla v příspěvku, Vám více poradit nemohu.
      Přeji krásný zbytek dne 🙂

    • Petra
    • 24.8.2014
    Odpovědět

    Dobrý den děkuji za odpověd….má takový problém,že když mě p.masér srovná páteř,že za pár dní…má opět vyhozené obratle…a kolabuji,mžitka před okem…a šumění v uších…nevím co dál…díky

    1. Odpovědět

      V tom případě je třeba posílit svaly okolo páteře, rovněž i břišní svaly a také svaly na nohou, aby tělo pracovalo jak má. Aby nedocházelo k přetížení určitých partií a současně aby svaly držely obratle na svém místě. Ale jak říkám, posilovat svaly ve vašem případě jedině pod odborným dohledem zkušeného trenéra, který se postará o přiměřenou zátěž vzhledem k vašemu zdravotnímu stavu.
      Přeji krásný zbytek dne 🙂

    • Hana
    • 15.10.2014
    Odpovědět

    Dobrý večer
    Před 5 měsíci jsem podstoupila hysterektomii, před 4 měsíci zemřel můj druh. Musela jsem ještě na neschopnosti řešit spoustu věcí, včetně stěhování. Jsem dost odolný člověk, nicméně v poslední době se potýkám s bolestí kloubů, velkou únavou, minulý týden jsem měla s chřipkou zároveň zánět zubu. Chápu, že je to asi důsledek stresu (tak měsíc už mám víc „času“ na stesk po druhovi). Ráda bych věděla, zda by mi třeba nepomohla návštěva psychologa nebo prostě mám počkat až se sama nějak srovnám? Děkuji za radu
    Hana

    1. Odpovědět

      Dobrý večer,
      Váš život prochází nelehkým obdobím, takže bych se návštěvě psychologa vůbec nebránila. Pomůže Vám toto období zvládnout, ustát a odpovědět si na řadu dotazů. Rozhodně návštěvou psychologa nic nepokazíte. Proč to tedy nezkusit? 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení