Celiakie a bezlepková dieta: Dá se žít bez lepku?

Lepek

Bezlepková dieta je spása pro nemocné lidi trpící celiakií. V poslední době však přibývají zdraví lidé, kteří se snaží ve své výživě lepku vyvarovat. Bezlepkovou dietu musí jednoznačně dodržovat celiakici. Celiakie je nebezpečné onemocnění, které se projevuje přecitlivělostí na lepek. V současné době se odhaduje, že celiakií trpí na 100 000 lidí, avšak pouhých 40 000 lidí o své nemoci ví a dodržují režimová opatření v podobě bezlepkové diety. Příznaky celiakie nejsou nijak specifické, proto je odhalení této choroby poměrně náročné. 

Jak se může celiakie projevovat?

U dospělých se celiakie nejčastěji projevuje celkovou únavou a nevůlí, celkově se necítí pacienti dobře, jsou rozladění, podráždění a mívají deprese. Rovněž se vyskytují také zažívací potíže jako je například bolest břicha, zvýšená plynatost, průjem, zácpa nebo střídání zácpy a průjmu. V některých případech může právě intolerance lepku za neplodnost u žen, mohou se objevit afty, ekzémy, osteoporóza, diabetes I. typu a jiné autoimunitní onemocnění. U dětí se celiakie může projevit chudokrevností a poruchou růstu. Bolesti břicha se neobjevují tak často jo u dospělých jedinců.

Zatímco lidé trpící celiakií opravdu nesmí lepek pozřít, v poslední době se ve světě objevuje trend, kdy se i zdraví lidé snaží lepek vyřadit ze svého jídelníčku. Odhaduje se, že dobrovolně se lepku vzdává až 1/3 Američanů. Odborníci, kteří se domnívají, že život bez lepku je mnohem zdravější, poukazují na pěstované odrůdy pšenice, které již nejsou ve stejné kvalitě, jakou měla pšenice v době našich předků. Čeští lékaři tyhle teorie odmítají. V případě, že máte pocit, že vám lepek nedělá příliš dobře, navštivte gastroenterologa, který provede důkladné vyšetření a na základě výsledků se rozhodne, zda bude pro vás bezlepková dieta účinná. V České republice to však pro lidi, kteří se rozhodli přijímat potravu bez lepku či onemocněli celiakií, znamená horší přístup k potravinám a rovněž také několikanásobně vyšší ceny bezlepkových potravin.

Mohlo by vás zajímat:  Dia neznamená dietní

Pro lidí, kteří se rozhodnout žít bez lepku, mohou být první týdny velmi náročné. Zatímco dříve přišli do obchodu a  jednoduše si vybrali to, na co měli chuť, nyní je načase začít číst všechny etikety a zjišťovat, kde se lepek nachází a kde ne. Zpočátku vás bude udivovat, kolik potravin obsahuje lepek. Rozhodně se to netýká pouze a jen pečiva. Lepek najdete i v řadě jiných potravinách, jako například těstoviny, uzeniny, paštiky, kečupy, majonézy ale také třeba i běžné ovocné jogurty, zmrzliny nebo čokolády.

Jste-li zdraví a přesto byste chtěli vysadit ze svého jídelníčku lepek, rozhodně tím vašemu zdraví nijak nepřitížíte. Ba právě naopak! Přesto však tohle opatření bude vyžadovat jistou energii. Lidé, kteří se snaží vyhýbat lepku, si musí velmi pečlivě vybírat své potraviny. Stravování v restauracích či kantýnách je pro ně zcela naprosto vyloučené. Lidé, kteří dodržují bezlepkovou dietu jsou nuceni si vše doma vařit sami. Používají se k tomu co možná nejzákladnější suroviny. Součástí této diety je rovněž dostatek ovoce a zeleniny a dalších potravin tak, aby jídelníček byl pestrý, vyvážený a dostatečně bohatý.

Jak jsme se již zmínili výše, bezlepkové potraviny jsou finančně mnohonásobně dražší. Jedná se především o pečiva a těstoviny. Přestože v České republice je především pšeničná mouka, existuje celá řada potravin, které jsou přirozeně bezlepkové a kterými můžete lepek nahradit. Jedná se zejména o:

Rýži – všechny druhy rýže: dlouhozrnnou, kulatozrnnou, celozrnnou. Bezlepkové mouky bývají rovněž také často rýžové.

Kukuřice – kukuřice bývá hlavní složkou v bezlepkové mouce nebo bezlepkových těstovinách. Z kukuřice velmi často vyrábí snídaňové cereálie.

Pohanka – Pohanka má vysoký obsah rutinu a dalších živin.Zpracovává se pro celou řadu použití

Mohlo by vás zajímat:  Zhubněte a vytvarujte své tělo v posilovně

Jáhly – jáhly jsou vlastně zpracované obilky z prosa, které se mohou použít jako příloha. Vyrábějí se z nich i zdravé snídanové cereálie.

Quinoa – Původem jihoamerická pseudoobilovina, která obsahuje velké množství zdravých látek. Má hořkou chuť, proto je nutné ji před samotnou přípravou umýt v horké vodě.

Canihua – jedná se o rostlinu, která je příbuzná s quinoou a která rovněž obsahuje mnoho užitečných látek

Amarant – amarant je rovněž pseudoobilovina bohatá na proteiny a vyrábí se z ní především mouka či vločky

 

Štítky: , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • Eva
    • 16.6.2014
    Odpovědět

    Spíše náhodou /vnučce diagnostikovali celiakii s tím, že je dědičná/ jsem se „potkala“ s knihou Williama Davise, Život bez pšenice. Co tam autor uvádí koresponduje s Vaším článkem. Ale: po 14 dnech téměř bez lepku /pšenice/ si pouze uvědomuji, co jsme doma jedli, když jsem byla malá /jsem starší ročník/, a že škála konzumovaných potravin byla co do složení i co do množství zcela jiná, než co jíme v současné době /hrách, čočka, běžně pouze chleba a případně jako sváteční pak pečivo, rýžové nákypy, hodně brambor atd, co poválečná doba dovolila a teprve později jsem se více potkala třeba s uzeninami. Znala jsem i jáhly,chřest, divočinu a celou škálu ovoce a zeleniny, občas mi připadá, že dnešní výživa nějakým způsobem degradovala a jíme jen pšenici v nejrůznější podobě, kdy je skoro ve všem a teprve „módní“ televizní kuchaři se snaží situaci napravit. To jsem poněkud odbočila, ale verdikt, vyvarovat se konzumace většího množství pšeničných výrobků se mi nejen osvědčil, zmizely jako mávnutím poutkem některé drobné potíže, které autor uvádí jako průvodní jevy konzumace pšenice /jsem jinak „zcela“ zdravá/, ale v současné době si myslím, že hlavní argument autora knihy, že ne pšenice, ale to, že už zmutovala díky šlechtění a snaze o co nejvyšší výnosy, způsobuje problém. Nechci nikomu radit, ale to, že budu mít v žaludku ne zmatek, ale trochu možná i menší množství „tíže stravitelných potravin“ bez dalších vedlejších projevů mi za to stojí a jen tak na okraj, chce to trochu přemýšlet, menší množství snědeného vyváží snad zvýšené cenové náklady a hlavně to chce abdikovat na potraviny z pšenice. Chleba třeba v omezené míře i jíst a uvažovat i nad „hodnotou glykemického indexu“, který právě výrobky z pšenice tak zvyšují a pak je vše špatně. Co jsem uvedla je poněkud delší litanie, ale nedá mi to, článek jako tento každého od bezlepkové „diety“ spíše odradí a ještě ho utvrdí v tom, že je to beznadějné a obrovský problém a přitom to chce jen trošku uvažovat a na stravování se dívat poněkud jinak a nebrat za základ jídelníčku „chleba“ ve všech variantách a po dosavadních zkušennostech si myslím, a teď mně třeba ukřižujte, že se i tento problém dá zvládnout a spíše jídelníček rozšířit /taky mi vše nechutná, ale…/, vždyť existují i spousty zeleniny, ořechů a luštěnin a obilovin, které lze upravovat nejrůznějším způsobem, návodů lze i najít poměrně dost. To jen tak na okraj a na starou bábu se za její názor nezlobte

    • Simona
    • 3.11.2014
    Odpovědět

    Včera jsem zkoušela nová recept. A povedl se. Sice držím bezlepkovou dietu, ale dostala chuť na něco dobrého k nedělní kávičce a měla jsem ve sklepě ještě poslední cuketu ze zahrádky. Takže jsem zvolila Cuketovo-pohankovou bábovku. U nás doma měla úspěch.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Celiakie a bezlepková dieta: Dá se žít bez lepku?
5 (100%) 1 hlasů
0 sdílení