Kozí sýr a jeho skryté tajemství. Proč je tak zdravý? + Recept

pexels-pixabay-144240

Snad u každého doma je v ledničce balíček plátkového, nebo krémového sýra. Což je jednoznačně pozitivní, protože jde o ingredienci, která má široké spektrum využití a zároveň je cenově velmi dostupná. Už jste ale někdy testovali účinky kozího sýra? Pokud ne, prozradíme vám, jaké má kozí sýr nutriční hodnoty a jakými všemi způsoby ho lze snadno použít.

Salát s kozím sýrem jste nejspíš viděli jen někde v restauraci. Doma jste ale žádné tomu podobné experimenty raději nezkoušeli. Protože – co když se vám tento druh suroviny nepodaří správně upravit? A co když vám (ještě ke všemu) nebude ani trochu chutnat?

pexels-eva-elijas-5501886

To vše jsou zcela legitimní obavy. Na druhou stranu, červená řepa s kozím sýrem není ničím, na čem by bylo nutné hledat nějaké složitosti. Nehledě na to, že programové vyhýbání se něčemu novému může vést ke zbytečnému ochuzení jídelníčku o důležité živiny.

Tak zahoďte obavy a předsudky a pojďte zjistit, proč dát kozímu sýru v jídelníčku zelenou.

Kozí sýr a jeho zdravé účinky

pexels-aistė-sveikataitė-1535418

Recepty z kozího sýra většinou bereme jako návody pro “lepší lidi”, kteří si kupují jen bio a eko potraviny, které vyjdou normálního smrtelníka majlant. Samozřejmě, možná mezi jeho konzumenty takoví lidé doopravdy jsou. Spíše jde ale o nadšence do zdravého životního stylu, kteří jsou si vědomi jeho benefitů a zajímavých nutričních hodnot. V kozím sýru totiž najdeme vitamín A, vitamín B2, vápník, fosfor, měď a železo.

Asi největší devizou kozího sýra je to, že obsahuje probiotika, která jsou důležitá pro normální fungování našeho zažívacího ústrojí. Výrobky z kozího mléka se také považují za mnohem lépe stravitelné než ty, na které bylo použito mléko kravské. V neposlední řadě se jejich konzumace doporučuje lidem, kterým jde o snížení hmotnosti. Udává se totiž, že kozí sýr má mnohem uspokojivější schopnost nás na delší dobu zasytit.

Mohlo by vás zajímat:  Skoncujte s celulitidou jednou provždy

Recepty z kozího sýra

Salát s červenou řepou a kozím sýrem

Budete potřebovat: 6 ks upravené červené řepy, 2 a ½ lžíce olivového oleje, 2 lžíce citronové šťávy, ½ lžičky soli, ¼ lžičky mletého pepře, ½ nakrájené červené cibule, ¼ hrnku nadrobeného kozího sýra 

Začněte tím, že si předehřejete troubu na 200 °C. Vezměte alobal, rozdělte ho na kousky, do kterých budete balit řepu, polijte každou z nich jednou lžičkou olivového oleje, pořádně alobal zavřete a dejte péct na 60-65 minut na plech do trouby. Jakmile řepa po vytažení úplně vychladne, opatrně z každé sloupněte slupku. Nakrájejte řepu na kostky, promíchejte ji s citronovou šťávou a olivovým olejem, ochuťte solí a pepřem, přidejte najemno nakrájenou cibuli a rozdrobený kozí sýr a můžete podávat.

pexels-tomateoignons-3774599

Kuřecí prso plněné kozím sýrem

Budete potřebovat: 1 lžíci čerstvé krájené petržele, 2 lžičky čerstvého tymiánu, 55 g kozího sýra, 1 stroužek česneku, 4 očištěná kuřecí prsa, ½ lžičky soli, ½ lžičky pepře, 1 lžíci olivového oleje

V misce spolu smíchejte petržel, tymián, rozmačkaný česnek a rozdrobený kozí sýr. Do každého prsa vyřízněte kapsu a tuto směs vložte dovnitř. Následně kuře opepřete a osolte. Rozpalte olivový olej na dostatečně velké pánvi a kuře opékejte z každé strany po dobu okolo 6 minut. (Pokud se bojíte, že sýr vypadne ven, kapsu zavřete párátkem, nebo kovovou jehlou na špízy.) 

Krémová pomazánka z kozího sýra s citronem

Budete potřebovat: ½ hrnku neochuceného řeckého jogurtu, 2 lžíce medu, 1 lžíci olivového oleje, 1 lžičku citronové kůry, 55 g měkkého kozího sýra

V misce spolu smíchejte jogurt, med a olivový olej. Dále do tohoto základu přidejte citronovou kůru a měkký kozí sýr. Tuto směs důkladně třete po dobu 1 minuty. Měla by z ní vzniknout nadýchaná sýrová pomazánka. Tu pak můžete podávat s palačinkami, vaflemi nebo na toastech.

Vaječná omeleta s kozím sýrem

Budete potřebovat: 4 vejce, 1 lžíci vody, ¼ lžičky pepře, ⅛ lžičky soli, 1 lžičku nakrájené petrželky, ½ lžičky nakrájeného estragonu, ¼ hrnku rozdrobeného kozího sýra, 2 lžíce olivového oleje, ½ hrnku jemně nakrájené cukety, ½ hrnku jemně nakrájené červené papriky, sůl, pažitku na ozdobu

Rozšlehejte vejce s vodou. Poté přidejte sůl a malé množství pepře. V jiné misce spolu spojte estragon, petržel a sýr. Na pánvi rozpalte jednu lžíci oleje. Na ní osmažte cuketu a papriku se solí a pepřem. Bude to trvat asi 4 minuty. Poté sejměte na talíř a nechte vychladnout.

Mohlo by vás zajímat:  Potraviny škodící zubům

Opět rozpalte malé množství oleje na pánvi a nalijte na ni vaječnou směs. Jakmile je omeleta pevnější, dejte na ni směs bylinek a sýra. Smažte tak dlouho, jak chcete, aby byla omeleta připravená. Servírujte se zeleninovou směsí z cukety a papriky.

Zdroje informací

https://www.healthline.com/nutrition/goat-cheese – Kozí sýr: Výživa, účinky a recepty (anglicky)

https://cookingmadehealthy.com/beet-salad-with-goat-cheese/ – Salát z kozího sýra a řepy (anglicky)

https://www.cookinglight.com/food/recipe-finder/goat-cheese-recipes – 39 receptů z kozího sýra (anglicky)

 

Štítky: , , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení