Magazín o zdraví a životním stylu

Zdravá strava

Quinoa – superpotravina, která chutná a prospívá zdraví

PhotoExpress.com/©Monkey BusinessJíst zdravě a chutně není tak těžké, jen to chce nebát se a zkoušet nové potraviny. Hledáte bezlepkovou náhradu obilovin, která se dá připravit na mnoho způsobů, je lehce stravitelná a chutná? Tak to se přímo nabízí quinoa, jejíž popularita v poslední době roste. Přečíst článek

Zhubněte díky zdravému a chutnému jídelníčku

BigStock.com/60713975Hubnutí je nekonečné téma, které se obvykle nejvíce přetřásá na přelomu roku, kdy si je mnoho lidí dává jako novoroční předsevzetí, a poté nyní těsně před začátkem plavkové sezóny. Také vás děsí představa odhalování těla a rozhodli jste se rychle se sebou něco udělat? Možná už máte vyzkoušené různé více či méně drastické diety, které ale měly jen krátkodobý účinek. Tudy cesta opravdu nevede. K procesu hubnutí je potřeba přistupovat jako k trvalé změně životního stylu a tomu přizpůsobit svůj jídelníček. Nevíte si s tím rady? Naštěstí existuje jednoduchá pomoc. Nechte si sestavit jídelníček do 2 minut zdarma. Právě takovou možnost nabízí projekt PestryJidelnicek.cz, který rozhodně stojí za zkoušku. Přečíst článek

Ústřice a jejich vliv na libido

BigStock.com/560374941Zlepšete kvalitu vašeho života bez toho, abyste museli používat různé léky na podporu erekce či zvýšení sexuální chuti, které obsahují spoustu chemie. Tyto problémy lze řešit i přírodní cestou a to požíváním správných potravin. Velice účinnými jsou například ústřice. Přečíst článek

„Vyvážená strava“, co všechno tento pojem skrývá

BigStock.com/60713975Chcete se zdravě stravovat a cítit se dobře? Pojem „vyvážená strava“ slýcháme poměrně často. Málokdo si však dokáže představit, co přesně to znamená. Bohužel většina lidí si neuvědomuje, jak moc si nevhodným stravováním ubližuje. Přečíst článek

Chia semínka – přírodní zdroj zdraví a energie

Bigstock.com/59717795Příroda nám dává mnoho pokladů, které stojí za to využívat. Jednou ze „superpotravin“, jak se těmto bohatým zdrojům všech možných tělu prospěšných látek přezdívá, jsou i chia (čti „čia“) semínka. Proč byste je měli také zařadit do svého jídelníčku? Přečíst článek

Čerstvé regionální ovoce a zelenina by neměly chybět v kuchyních doma i v restauracích

Bigstock.com/448514741Zajímáte se o to, co jíte? Není vám jedno, odkud pocházejí suroviny, ze kterých je připraven třeba váš oběd? Naštěstí to není jedno ani kuchařům, majitelům restaurací a hotelů, takže se můžete zdravě stravovat i mimo domov. Přečíst článek

Proč jíst kuřecí maso a jak ho nejlépe připravit?

Bigstock.com/18836027Máte kvůli zdravotním potížím předepsanou dietu, nebo se chcete zbavit nadbytečných kil a naučit se zdravěji jíst? To vám určitě byla doporučena konzumace kuřecího masa. Napadlo vás ale někdy přemýšlet nad tím, proč je vlastně tak vhodné a zdravé? A jak ho nejlépe připravit, aby si všechny cenné vlastnosti uchovalo? Přečíst článek

Vláknina: kde ji najdeme a proč bychom ji měli jíst

PhotoXpress.cz/©raphotographyVláknina je nestravitelná složka potravy, kterou můžeme našemu tělu dodat pouze z rostlinných zdrojů. Vláknina je velmi důležitá pro průchod potravy našim zažívacím ústrojím. Statistiky však dokazují, že většina Čechů na vlákninu příliš nemyslí. Jaké jsou tedy důvody příjímání vlákniny a k čemu je prospěšná?  Přečíst článek

Celiakie a bezlepková dieta: Dá se žít bez lepku?

PhotoExpress.cz/©alain wacquierBezlepková dieta je spása pro nemocné lidi trpící celiakií. V poslední době však přibývají zdraví lidé, kteří se snaží ve své výživě lepku vyvarovat. Bezlepkovou dietu musí jednoznačně dodržovat celiakici. Celiakie je nebezpečné onemocnění, které se projevuje přecitlivělostí na lepek. Přečíst článek

Syrovátka: Opravdu je to zázračný všelék?

Bigstock.com/30414338Syrovátka bývá v poslední době velmi často skloňovaná. Je považována za zázračný všelék. Budeme-li syrovátku přidávat do potravin, zvýšíme v nich obsah bílkovin a rovněž funguje také jako zdroj mléčného cukru – laktózy. Vzhledem k samotné ceně syrovátky je její použití v potravinářském průmyslu rovněž také ekonomické, oproti například sušenému mléku. Přečíst článek

Lecitin pro zdraví

V těle člověka, ale i všech ostatních živočichů, rostlin, řas či mikroorganizmů najdete látku zvanou lecitin. Je jedním z lipidů, přesněji fosfolipidů, a pro správné fungování našeho organizmu je nepostradatelný. Proč tomu tak je a jak zajistit tělu jeho dostatek? Přečíst článek

Diety, hubnutí a zdravé stravování

Bigstock.com/432306Ideál krásy se v průběhu času mění a lidé se mu neustále snaží přiblížit. V dnešní době vládne světu představa štíhlé postavy s absencí nadbytečných kilogramů, po které touží většina žen, ale i mužů. Málokomu byl však bohužel dán do vínku dar rychlého spalování a vrozené štíhlosti. Přečíst článek

Hubnutí začíná v hlavě

PhotoExpress.com/©Monkey BusinessPro mnohé ženy je jídlo stres. Mají strach, že již při malém kousnutí do jablíčka okamžitě přiberou na váze. K nutričním poradcům čím dál častěji dochází ženy, které mají psychický problém s jídlem. Nemusí se vždy jednat přímo o anorexii nebo bulímii, ono už stačí pouze to, že máme strach cokoliv sníst. Hubnutí začíná v hlavě. Přečíst článek

Proč jíst oříšky všech druhů?

PhotoExpress.com/©Krzysiek z PocztyOřechy jsou velmi zdravou potravinou, kterou bychom měli zařadit do našeho pravidelného jídelníčku. Jsou bohatým zdrojem bílkovin, minerálních látek, vitamínů a především tuků, z nichž převažují zdravé nenasycené lipidy. Ty jsou důležitým pomocníkem v boji proti kardiovaskulárním chorobám a dalším civilizačním onemocněním. Přečíst článek

Kyselina listová – vitamín, bez kterého se neobejdeme

PhotoExpress.com/©sil007Kyselina listová je vitamín ze skupiny B-komplexu, přesněji vitamín B9. Jeho přítomnost v organizmu je nezbytná pro krvetvorbu, výživu mozku, správnou funkci nervového systému, reprodukci a dělení buněk. Každý potřebuje dostatek tohoto vitamínu, obzvlášť důležitá je ale kyselina listová pro těhotné ženy, kdy díky ní plod roste a vyvíjí se tak, jak má. V jakých potravinách ji najdete a co když je jí v těle málo? Přečíst článek

Vhodný jídelníček pomůže při bolavých kloubech

PhotoExpress.cz/©Sebastian KaulitzkiBez kloubů bychom se nemohli hýbat, jejich zdraví je proto velmi důležité. Pokud však klouby onemocní, je potřeba se mimo jiné zaměřit i na svůj jídelníček. Strava hraje při onemocnění kloubů velkou roli, dokáže jim totiž dodat tolik potřebné živiny a naopak snížit projevy některých onemocnění. Přečíst článek

Dopřejte si jarní odlehčení

PhotoExpress.cz/©photocreoPryč jsou chvíle, kdy jsme trávili veškerý volný čas před televizí s chutným cukrovím a vaječným likérem. Přišlo jaro – čas, který s sebou přináší novou energií. Čas, který chceme trávit aktivně venku. Čas, kdy naše tělo potřebuje více ovoce a zeleniny než kdykoliv během roku. Pokud se i vy ještě stále po zimním období cítíte těžcí, máte vyšší váhu než kdykoliv během roku, je načase začít s jarní odlehčovací kúrou. Proč tedy nezkusit jarní detox? Přečíst článek

Šípky – zdraví z přírody

PhotoExpress.com/©teressaAč je růže už od pradávna považována za královnu květin, jen stěží se takto obrací pozornost i k růži šípkové, nebo také plané. Její květy nejsou sice tvořeny bohatými okvětním lístky, avšak jistě platí, že i v jednoduchosti je krása. Co je ale hlavní, právě tato růže nám dává to nejcennější ze sebe sama. Přečíst článek

Vápník je základním stavebním prvkem každého z nás

Bigstock.com/70999510Vápník je jednou z látek, která v našem jídelníčku rozhodně nesmí chybět. Jeho nedostatek vede ke zdravotním potížím především pohybového aparátu, ale i jiným problémům. Přitom se dá pestrou stravou s dostatečným přísunem mléčných výrobků jeho potřeba bez potíží pokrýt. Proč je vlastně vápník takovým zaklínadlem? Přečíst článek

Zdravé sladění – čím sladit a čím ne?

Bigstock.com/53828377V poslední době všude slyšíme, jak bychom měli odbourávat cukr a jak je pro naše zdraví nevhodný. Proto jsme se rozhodli připravit vám takového “cukrového” průvodce. Přečíst článek

Sporné potraviny u dětí – kdy a jak je zavádět

PhotoXpress.com/NiDerLanderJakmile dítě přejde z mateřského mléka na jinou potravu, každá maminka zákonitě začne řešit, co mu smí a co naopak nesmí dávat jíst. Všechny přece chceme pro své děti to nejlepší, a proto je toto téma tím, co se nejméně v několika příštích měsících života našeho drobečka bude neustále opakovat. Většina zásad stravování dětí je celkem jasná. Měly by jíst vyváženou stravu s velkým množstvím ovoce a zeleniny, co nejméně sladkého, žádné tučné a přesolené uzeniny nebo dokonce fastfoodová jídla. Ale jak je to s potravinami, které mohou být případné alergeny? Přečíst článek

Ocet jako doplněk zdravé stravy, lék i cesta ke kráse

BigStock.com/70554517Klasický ocet nejspíš nechybí v žádné domácnosti. Jsou jídla, která se bez jeho kyselé chuti prostě neobejdou. Nebo si snad bez něj dokážete představit čočku na kyselo nebo sterilované okurky? Jako konzervační prostředek se ocet používá dokonce už celá staletí. Často se využívá také jako dezinfekce, naše babičky přece vždy přidávaly ocet do vody na mytí oken nebo jím zbavovaly ledničku bakterií a pachů. Ocet je však také skvělým léčebným prostředkem, neměl by chybět v základech zdravé stravy a v neposlední řadě dokáže skvěle podpořit krásu vašich vlasů i celého těla. Přečíst článek

Neobyčejně léčivé obyčejné zelí

BigStock.com/47881445Přestože se zelí odpradávna považovalo za jídlo chudých, obsahuje látky, které bohatě opečovávají naše zdraví. Zařaďte častěji zelí do svého jídelníčku a vězte, že vaše tělo bude nadšené! A teď už si pojďme říci, proč a jak zelí konzumovat, aby nám pomohlo co nejvíce. Přečíst článek

Čaje pro zdraví!

PhotoXpress.com/Olga LyubkinJste milovníky čajů a dopřáváte si je denně? Ať již černý, zelený, ovocný, bílý nebo bylinný? Co takhle se dnes podívat na blahodárné účinky různých čajů, které jsme si oblíbili nejvíce. Přečíst článek

Hořčík – důležitý prvek pro naše srdce a nejen pro něj

BigStock.com/128485461Hořčík je zázračný prvek. Dalo by se říci, že je hořčík prvkem života. Bez hořčíku bychom nemohli existovat. Hořčík je obsažen téměř ve všech zelených  rostlinách, protože je součástí chlorofylu.  Přečíst článek

Superpotraviny – potraviny, které uzdravují

Screen Shot 2014-01-01 at 23.36.39Ne nadarmo se říká “Nechť je vám vaše jídlo medicínou a medicína jídlem”. V téhle větě je zakořeněná hluboká pravda a lidé, kteří myslí na své zdraví, se touto myšlenkou intuitivně řídí. Přečíst článek

Zdravá strava aneb Hříchy mužů

BigStock.com/4915401Chutě mužů jsou od těch ženských mírně rozdílné. Mnoho mužů se domnívá, že jich se nějaké stravovací hříchy přece netýkají! Stačí, když si zajdou do posilovny a nebo se projedou na kole. Vždyť diety a jakékoliv omezování stravy – to je přece pouze pro ženy! Opravdu to tak je? Pojďme se tedy podívat na největší hříchy mužů a na to, jaké mají dopady na zdraví mužů. Přečíst článek

Rámcový jídelníček pro diabetiky

BigStock.com/4915401Diabetická dieta je nedílnou součásti léčby cukrovky. Každý cukrovkář by měl být lékařem řádně poučen o potravinách, které jsou pro diabetiky vhodné a které naopak vůbec. Přesto se někteří lidé trápí obavami, zda se správně stravují či zda o svého blízkého, který trpí cukrovkou, správně pečují. Proto zde přikládáme rámcové jídelníčky vhodné pro diabetickou dietu. Od lékaře by měl každý diabetik vědět, kolik sacharidů, tuků a bílkovin by měl za jeden den sníst. Podle množství je pak nutné upravit jídelníček. Přikládáme zde tedy 4 rámcové jídelníčky, podle kterých by se měli lidé postižení diabetem stravovat. Přečíst článek

Diabetická dieta – potraviny vhodné a nevhodné pro cukrovkáře

PhotoXpress.com/Günter MenzlByla vám či vašemu blízkému diagnostikována cukrovka a musíte nyní dodržovat dietu? Nejste si jisti potravinami, které byste měli zařadit do svého jídelníčku a které naopak z něj vyřadit? Připravili jsme pro vás tedy seznam vhodných, méně vhodných a zcela nevhodných potravin, kterým by se měli diabetici vyhýbat.  Přečíst článek

Dia neznamená dietní

Bigstock.com/432306Rozhodli jste se držet redukční dietu a napadlo vás zabloudit kvůli tomu v obchodě do oddělení Dia výrobků? Pak vězte, že si nejspíš moc nepomůžete. Dia totiž neznamená vždy úplně bez cukru a už vůbec ne vhodné k redukci váhy. Přečíst článek

Je libo sladkovodní či mořské ryby?

Přestože v České republice nenajdeme moře, měli bychom si dopřávat kvalitní a čerstvé ryby pravidelně. Díky poměrně velkému množství rybníků a řek máme možnost mít dostatek kvalitních ryb téměř po celý rok. Ale proč bychom si tedy měli dopřávat ryby? A pokud už máme v plánu si nějakou rybu připravit, měla by být sladkovodní či mořská?  Přečíst článek

Květiny v jídle? Skvělá volba

Představte si, že se procházíte voňavou loukou nebo rozkvetlou zahradou a obdivujete krásu květin. Napadne vás při tom, že byste si některé z nich natrhali a použili je jako přísadu například do dnešního oběda? Nejspíš ne a je to velká škoda. Přečíst článek

Pár slov o medu aneb Jak se med dostane až k vám na stůl

Med je nejstarší známé sladidlo. Je zdraví prospěšný a to nejenom samotnou konzumací. V dobách ještě docela nedávných byl pro své antibakteriální účinky používán ke krytí ran nebo popálenin. Každý z nás také jistě zná domácí recept na léčení nachlazení – teplý čaj s medem a citrónem. Přečíst článek

Oleje – které jsou zdravé?

Kdo se občas dívá na televizi a konkrétně pak na pořady o vaření, určitě to zná. Prakticky všichni „kuchtíci“ používají na přípravu jídel olivový olej. Ano, olivový olej (ten pravý) má určitě vynikající vlastnosti, ale existují také další zdraví prospěšné oleje, o kterých už se tolik nemluví a je to škoda. Některé z nich nalézají využití nejen v teplé a studené kuchyni, ale také v lidovém léčitelství a vězte, že některé vám mohou, narozdíl od mnohých farmaceutik, skutečně zachránit zdraví! Přečíst článek

Kterým éčkům je lepší se vyhnout?

Éčka v potravinách jsou nedílnou součástí jejich složení. Některá našemu zdraví nijak neublíží a jiná nám už příliš služby neudělají. V dnešní době je povoleno něco málo přes 300 éček. Všechna éčka by neměla být pro lidský organismu škodlivá, ale některá se můžou konzumovat pouze v omezeném množství. A to platí nejen u dětí, ale také u dospělých. Přečíst článek

Dieta a hubnutí aneb Jak hubnout zdravě!

Mnoho žen touží po dokonalé postavě a mnohdy neváhají vyzkoušet různé typy diet. Vidina dokonalé postavy je doslova přiměje dát rozum stranou a vyzkoušet všechny možné prostředky, jak vysněné postavy docílit. Některé ženy se rozhodnou jíst pouze zeleninu, jiné preferují dělenou stranu, další zvolí zase čokoládovou, vajíčkovou, rýžovou či jinou dietu. Pojďme si tedy dnes povídat o nejznámějších dietách a o zdravém hubnutí. Přečíst článek

Podpořte svou imunitu!

V jarních a podzimních měsících dostává náš imunitní systém doslova zabrat. Počasí se nám střídá a my se stáváme náchylnějšími k různým onemocněním více než v letních nebo zimních měsících. Na jaře se pak k tomu začínají přidávat různé alergologické reakce. Jak tedy podpořit svůj imunitní systém, abychom byli fit? Přečíst článek

Nebojte se cholesterolové diety!

Řekl vám lékař, že máte vyšší hladinu LDL v krvi? Že je nutné dodržovat cholesterolovou dietu? Neděste se! Držet cholesterolovou dietu není zase tak hrozné, jak se může zdát. Když se řekne cholesterolová dieta, většina lidí si vybaví, že už nikdy nesmí sáhnout na tuky. Tak tomu ale není! Tuky naše tělo potřebuje, neboť právě tuky se řadí mezi základní živiny. Přečíst článek

Mléčný kefír jako přírodní probiotikum

KefirMožná jste už slyšeli o klasickém kefíru, ale doslechli jste se už také o tom méně klasickém – kefíru z tibetské houby? Někdo říká, že vám pomůže dožít se 100 let. Já osobně si to nemyslím (důležitou roli hrají také další faktory), ale z vlastní zkušenosti s užíváním kefíru mohu jeho účinky potvrdit. V tomto článku si tedy povíme něco o tom, co je to vlastně kefír a proč je dobré jej užívat. Přečíst článek

Chybí vám výkon? Zvyšte pitný režim!

Pokud nejste zvyklí snídat, děláte chybu. A to nejen proto, že vlastně podporujete sebe sami ke vzniku nadváhy a obezity, ale i proto, že nedoplňujete potřebné tekutiny, které nám právě ráno schází, neboť tělo již veškeré rezervy vyčerpalo přes noc. Pokud tedy nesnídáte a ihned jdete do práce, váš pitný režim nemůže být správný. Je totiž dokázáno, že většina pracujících lidí vypije v práci sotva 40% denního přijmu tekutin. Podle vědeckých průzkumů byste však měli vypít alespoň 65%. Přečíst článek

Voda nebo minerálka?

Když jsme se narodili, 80% našeho tělíčka tvořila voda. Nyní, když jsme už starší, zabírá voda 50 – 60% hmotnosti našeho těla. Jednoduchým počtem dojdeme k závěru, že pokud váží mladý muž 70 kg, jeho tělo obsahuje 42 litrů vody. Z toho vyplývá, že vodu velmi nutně potřebujeme. Voda v našem těle rozpouští důležité živiny, dopravuje je do krve a tkání a zároveň z těla odvádí odpadní látky. Pomáhá udržovat stálou teplotu těla. Denně vyloučíme průměrně půl litru potu, pokud je nám horku a ještě provádíme nějakou fyzickou práci, vyloučíme klidně až 4 litry potu. Jelikož člověk nemá v těle žádnou rezervu vody, je nutné ji pravidelně doplňovat. Přečíst článek

Potraviny škodící zubům

Máte pocit, že bělost vašich zubů už není co bývala? Tvoří se vám na zubech tmavé skvrnky a máte vysokou kazivost zubů? Měli byste zase rádi zuby jako perličky? Kazivost zubů je způsobena nejen genetikou, ale také potravinami, které zubům mohou uškodit.  Přečíst článek

Zdravá snídaně?

Američtí vědci provedli studii zaměřenou na snídani. Přestože všude v médiích můžeme vidět a slyšet reklamy na zdravou snídani ve formě sušenek nebo cereálií, vědci zjistili, že skutečnost je zcela jiná! To nejlepší, čím můžete tělo nastartovat a dodat mu potřebnou energii, je pravá anglická snídaně tvořená ze slaniny či jiné uzeniny, vajíček a fazolí. Aby se správně nastartoval váš metabolismus, musíte začít správnou snídaní. Tahle snídaně cíleně naprogramuje váš metabolismus po celý zbytek dne. Tučné jídlo tedy pomůže vašemu tělu během celého dne správně a rychle trávit tuky.  Pokud snídáte pochutiny, které jsou bohaté na sacharidy, řeknete tím tělu, aby rychle odbourávalo sacharidy. Tak co budete zítra snídat?

Vyzrajte na cholesterol!

V poslední době se o cholesterolu začíná čím dál více mluvit. Tento strašák se však netýká pouze starých a obézních lidí. V této uspěchané době tento strašák začíná děsit také mladé a zdravé lidi, kteří se cholesterolu nebojí, protože se cítí dobře. Ale pokud vám váš lékař neprovedl kontrolní odběry na cholesterol a výsledky nebyly v normě, je velká pravděpodobnost, že máte vysoký cholesterol. V České republice trpí vysokým cholesterolem přes 70% populace. Vážně si myslíte, že patříte k těm zdravým 30%? Přečíst článek

Éčka v potravinách

Éčka v potravinách začínají děsit čím dál více lidí, kterým není lhostejné, jaké potraviny nabízí nejen sobě, ale také manželům, partnerům a dětem. V tomto článku si povíme pár informací o éčkách. Dozvíme se k čemu éčka slouží, a které éčka jsou nejhorší. Přečíst článek

Pomohou opravdu probiotika a vláknina na střevní problémy?

V posledních článcích, které zde byly uveřejněny, jsem se zaměřila na střevní problémy, jako je plynatost a nadýmání, zácpa, průjem a bolesti bříška. Dozvěděli jsme se už o tom, jaké bylinky použít, chceme-li ulevit dětem od těchto obtíží, víme, kdy musíme vyhledat lékaře, víme, jak si upravit jídelníček, abychom předcházeli střevním problémům, ale ještě jsme se nezmínili o vláknině a probiotických produktech, které údajně také pomáhají. Ale jak to tedy ve skutečnosti je? Přečíst článek

Jak správně zacházet se zeleninou

Je naprostou samozřejmostí, že zelenina by měla mít v našem jídelníčku hlavní roli. To už všichni víme. Ale věděli jste také to, že se zeleninou musíte zacházet tak, abyste jí neublížili ještě před konzumací? Je velmi důležité, aby neztrácela na své hodnotě. Ale jak tedy máme zacházet se zeleninou? Přečíst článek