Jak ošetřit omrzliny a jak zabránit jejich vzniku?

teatime
Aktualizováno

Zima převzala svou vládu a dává to najevo mrazivým počasím. Denní teploty posledních dnů stoupají sotva pár stupňů nad nulu a ty noční se nad ni ani zdaleka nedostanou. V takovém počasí hrozí kromě častých respiračních onemocnění i omrzliny. Máte je spojené jen s horolezci a dalšími dobrodruhy, kteří se vydávají na dlouhé túry do mrazivých horských podmínek? Omyl, opravdu mohou hrozit i vám, pokud podceníte prevenci.

Co jsou to omrzliny?

Omrzliny jsou poškozením tkáně, které vznikne působením nízkých teplot. K jejich vzniku je tedy zapotřebí nízká okolní teplota, ale nemusí to být přímo velký mráz, jak by se mohlo zdát. Pokud se přidají další povětrnostní vlivy jako vítr či sněhová vánice, nebo se člověk nedostatečně pohybuje, mohou vzniknout i při teplotách nad 0°C. Nejvíce ohroženy jsou prsty rukou a nohou, nos, tváře a ušní boltce. Tato místa jsou totiž nejméně chráněna před chladem, mají malý objem a také jsou hůře prokrvována.

Faktory, které přispívají k jejich vzniku

Významným faktorem při vzniku omrzlin je vlhkost. Problémem je tedy například promočená obuv, propocené ponožky či rukavice mokré od sněhu. Škodí ale i těsné oblečení a obuv. Obojí znemožňuje dostatečné prokrvení končetin, čímž dochází ke snadnějšímu prochladnutí. Dalšími faktory mohou být nedostatečný příjem tekutin a jídla a také únava. Pozor by si měli dát i všichni kuřáci, nemocní cukrovkou a ti, kteří užívají léky – beta blokátory, to vše totiž zhoršuje prokrvení tkání.

Jak poznám, že se mi začínají dělat omrzliny?

Prvním příznakem prochladnutí a začínajícího omrzání je palčivá bolest a poté ztráta citlivosti kůže v postižených místech a také změna její barvy z růžové na bílou. Příčinou je stažení drobných cév v tkáních. Pokud jsou tato místa dále vystavena chladu, může dojít k postupnému hlubokému poškození tkáně, které je pak v horších stupních již nevratné. V extrémním případě dojde k zčernání a odumření postiženého místa. Většina z nás se ale naštěstí potýká jen s lehčími omrzlinami, které se dají snadno léčit. Jen po nich občas i tak přetrvává místní přecitlivělost vůči chladu.

Mohlo by vás zajímat:  Klíšťová encefalitida: Je vhodné nechat očkovat sebe i své děti?

Jaká je první pomoc?

Při vzniku omrzlin je potřeba se co nejdříve dostat do teplého prostředí a ihned se převléci do suchého oblečení. K zahřátí organizmu pomohou horké a oslazené nápoje, ať už čaj nebo klidně grog či svařák. Pokud je nám velká zima a mrznou nám končetiny nebo tváře, nejspíš budeme mít tendenci zahřát se co nejblíže u zdroje sálavého tepla. To je ale chybou. Rozhodně nepoužívejte k zahřátí horkou vodu, rozpálená kamna, otevřený oheň nebo třeba fén. Necitlivá kůže a tkáň poškozená chladem by se mohla ošklivě popálit. Ohřívat postižené místo je potřeba postupně, aby se kůže aklimatizovala. Zahřát jej můžete kontaktem s teplou částí těla, ale ne třením a masírováním, to opět ještě více poškozuje tkáň. V případě omrznutí končetin je nejlepší teplá lázeň v rozmezí 35 – 40°C. Omrzlinu po lázni přikryjte gázou, ale tak, ať není stlačena. Poté končetinou pohybujte, zhruba do půl hodiny by se do kůže měla vrátit barva i citlivost. Na omrzliny v obličeji přikládejte teplé obklady, třeba zahřátý ručník.

Prevence vzniku omrzlin

Nejlepší je samozřejmě omrzlinám předcházet. Základem je vhodné oblečení, které není těsné a dostatečně hřeje. Ideální je mít na sobě více vrstev, které můžete podle potřeby odložit nebo přidat. U bot platí, že by měly být každopádně nepromokavé, ale i tak byste si s sebou raději měli vzít na zimní výlet náhradní ponožky. Určitě nenechávejte doma ani šálu, čepici a rukavice, ty mějte také nejlépe i náhradní. Zamezíte tím zbytečným ztrátám tepla, které by mohly vést ke vzniku omrzlin. A ven se vždy vydávejte najedeni a s dostatečným množstvím pití a jídla, abyste byli připraveni na vše.

Štítky: , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení