Fytoestrogeny v potravinách: Zvyšují estrogen?

pexels-andrea-piacquadio-3812746
Zveřejněno: 21.3.2023

Fytoestrogeny ve stravě řeší především zralé ženy, protože s jejich pomocí mohou lépe zvládat příznaky menopauzy, které nebývají v mnoha případech zrovna dvakrát příjemné. Mohou se pozitivní látky, které podporují ženskou pohodu a zdraví, nacházet i v bylinkách?

Na fytoestrogeny v tabletách, které se prodávají jako bylinné doplňky stravy pro menopauzální ženy, si zvyklo mnoho z nás. Věděly jste však, že některé látky, které mají pozitivní vliv na organismus, najdeme i v některých potravinách?

To ocení především ženy, které trápí menopauza, protože mezi její nejčastější příznaky patří návaly horka a pocení, nechuť na sex, náladovost, nedostatek energie, přibírání na váze a mnoho dalších drobností, které dovedou v konečném součtu udělat člověku ze života peklo. 

Jelikož je klimakterium považováno za normální součást života, neexistuje na jeho projevy žádná konkrétní léčba. Z toho důvodu se ženám nejčastěji doporučuje celková změna životního stylu, která mnohdy zahrnuje úpravu jídelníčku a užívání bylinek.

Pokud stojíte na začátku cesty a nemáte tušení, po které pěšince se vydat, pohodlně se posaďte a začtěte se do několika následujících odstavců.

Fytoestrogeny v potravinách: Zvyšují estrogen?

Co jsou fytoestrogeny?

Fytoestrogeny jsou látky rostlinného původu, jejichž struktura je do velké míry podobná ženskému hormonu estrogenu. Samotný název fytoestrogen pak ve své podstatě znamená něco jako rostlinný hormon. Vzhledem k jejich vlastnostem se mnohdy používají jako přírodní alternativa vůči klasické hormonální léčbě. Z toho důvodu je běžně používají ženy, které se potýkají s negativními projevy nedostatku estrogenu, který začne strmě klesat ke konci reprodukčně aktivního období.

Isoflavony a lignany

Fytoestrogeny v potravinách: Zvyšují estrogen?

V souvislosti s fytoestrogeny můžete narazit na dva termíny, kterými jsou isoflavony a lignany. Mezi isoflavony patří například sója a jetel. Mezi jejich benefity patří třeba podpora normální hladiny cholesterolu. Také podporují normální stav kostní hmoty (což je žádoucí, protože zralé ženy může ohrožovat osteoporóza) a zvyšují komfort žen, které bojují s příznaky menopauzy.

Mezi lignany naopak patří třeba lněné a sezamové semínko, v menší míře luštěniny, celozrnné obilniny a podobně. Některé lignany se kromě jiného spojují s antioxidačními účinky a se snižováním hladiny lipidů.

Jak přesně to funguje?

Fytoestrogeny napodobují estrogen, protože jejich chemická struktura je velmi podobná estrogenu z těla. Když se fytoestrogeny dostanou dovnitř, tělesné estrogenové receptory s nimi zacházejí, jako by to byly estrogeny. Fytoestrogeny jsou endokrinní disruptory, protože jsou to chemikálie, které narušují normální hormonální funkci.

Fytoestrogeny se však nevážou na estrogenové receptory tak pevně jako estrogen produkovaný tělem, takže jejich účinky mohou být slabší.

Bylinky na podporu menopauzálního komfortu

Fytoestrogeny v potravinách: Zvyšují estrogen?

V úvodu článku jsme také hovořili o tom, že ženám, které trápí příznaky menopauzy, může prospět i užívání některých bylinek, které mohou harmonizovat vnitřní prostředí a psychické rozpoložení v náročném životním období.

Pokud vás trápí potíže, které jsou spojeny s menopauzou, zkuste:

  • Jam
  • Ploštičník hroznovitý
  • Anděliku (děhel čínský)

Existuje ale i mnoho dalších bylinek, které mohou podpořit vaši celkovou vitalitu a pohodu.

Zkusit můžete i:

  • Červený jetel
  • Kontryhel
  • Jeřáb ptačí
  • Ženšen pravý
  • Macu peruánskou
  • Šalvěj

A mnoho dalších.

Co si z toho vzít?

Mohlo by vás zajímat:  Jak se vypořádat s menopauzou? Zkuste estrogen tablety!

Pokud zaznamenáte negativní příznaky menopauzy a chcete tento problém řešit dlouhodobě, vyzkoušejte užívání přírodních doplňků stravy pro zralé ženy, které obsahují bylinky a další pro tělo prospěšné látky. Jejich užívání pak ještě podpořte jídelníčkem, který je bohatý na fytoestrogeny a zdravějším životním stylem, který může mít na projevy klimakteria taktéž nemalý vliv.

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Fytoestrogen – Fytoestrogen (česky)

https://www.wikiskripta.eu/w/Fytoestrogeny – Fytoestrogeny (česky)

https://bezpecnostpotravin.cz/termin/isoflavony/ – Isoflavony (česky)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Lignany – Lignany (česky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320630 – Vše o fytoestrogenech (anglicky)

https://www.webmd.com/diet/foods-high-in-estrogen – 8 potravin na podporu estrogenu (anglicky)

 

Štítky: , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

0 sdílení