Chůze s trekingovými holemi

a
Aktualizováno

Pokud rádi chodíte pěšky, jste vyznavači pěší turistiky, rádi si vyrazíte na delší procházku nebo na dobrodružnou výpravu do hor, určitě oceníte trekingové hole. Podívejme se na to, jak s trekingovými holemi správně chodit a jak na nordic walking.

Jako treking označujeme náročné a dlouhé pochody, zejména po horách. Angličané převzali slovo od holandských kolonistů v Jižní Africe, kteří tak říkali dlouhému putování po krajině pěšky nebo vozem. Dnes pod treking spadá jakákoliv pěší turistika na delší vzdálenosti využívaná pro přesuny, cestování i pro hubnutí.

K čemu slouží trekingové hole

Na dlouhé pochody nám kromě kvalitní obuvi pomohou i trekingové hole. Díky trekingovým holím se nesníží výdej energie při chůzi, ale získáme oporu a zvýšíme stabilitu při chůzi. Trekingové hole jsou úžasnou pomůckou zejména při sestupu z kopců, kdy se díky nim výrazně sníží extrémní zátěž na klouby. Při výstupu se vám naopak díky trekingovým holím přenese část zátěže i na ruce a ramena a ulevíte nohám. Vaše chůze bude svižnější a efektivnější. Při chůzi nám pomohou zapojit efektivně horní část těla, příznivě ovlivní kardiovaskulární systém, rozproudí krev v celém organizmu, odlehčí pohybovému aparátu, hlavně kloubům, ale i páteři.

Nordic

Jak vznikl nordic walking

Termín nordic walking se poprvé objevil ve Finsku v roce 1988, kde sportovní chůzi provozuje asi každý. Postupem času se rozšířil po celé Skandinávie i do Evropy. Sport se vyvinul z lyžařského běhu. Biatlonisté mají nordic walking zahrnutý i do letní přípravy. Už od počátků lidstva ale lidé používali klacek či hůl při zdolávaní těžkého terénu jako oporu. Chůze je lidskému tělu nejpřirozenější pohyb. Trekingové neboli trekovými holemi je vhodná pro všechny, bez rozdílu věku, kondice, váhy i pro lidi se zdravotním omezením. Jsou využívány i v rámci rehabilitace po úrazech, kdy pomáhají při přechodu z kompenzačních pomůcek, jako jsou francouzské hole.

Mohlo by vás zajímat:  Jaký je význam bílkovin pro sportovce?

Než vyrazíte s trekingovými holemi

Než se vydáte na pěší túru s trekingovými holemi, měli byste se pokaždé rozcvičit. Zaměřte se hlavně na dolní končetiny a protahujte je tak 10 až 15 minut. I po chůzi je důležité se opět pořádně protáhnout, čímž se vyhnete případným svalovým křečím, zkracování i bolestem svalů. Pokud vás ale budou nohy bolet ještě po dvou dnech, zaměřte se na rozehřátí a závěrečné protažení, zmírněte na chvíli trasy a končetiny nevystavujte vysoké zátěži.

Nordic, Walking

Správné nastavení výšky trekingových holí

Výšku trekingových holí je třeba nastavit na 0,68 násobek vaší výšky. Do kopce si můžete hole o 5 až 10 centimetrů zkrátit, podle sklonu svahu, při cestě z kopce zase o 5 až 10 centimetrů prodloužit. Dobrou pomůckou jsou instruktážní videa.

Jak správně chodit s trekingovými holemi

Při chůzi s trekingovými holemi byste měli mít svěšená a současně vzpřímená ramena lehce před tělem. Tělo má být vzpřímené a mírně nakloněné dopředu. Předloktí by mělo při chůzi tvořit s paží pravý úhel. Je třeba se uvolnit a nebýt v křeči. Trekingové hole byste měli mít po celou dobu chůze sevřené v dlaních a během chůze je zapichovat do země na své úrovni, případně jen o malý kousek před sebe. Je třeba sladit pohyb rukou a nohou, čímž spálíte o něco více kalorií.

Strach ze selhání dokáže paralyzovat na dlouhá léta 2

Nejčastější chyby chůze s trekingovými holemi

  • chybná výška holí
  • pokládání holí před úroveň chodidla
  • špatný úchop holí
  • zalamování zápěstí
  • tělo v křeči s neuvolněnými pohyby
  • ohnutá ramena a záda

Chůze s trekingovými holemi pro pokročilé

Pokud jste zvládli správně popsanou techniku, můžete si začít osvojovat pokročilejší způsob. Při zapichování holí do země vždy uvolněte stisk holí a zapichujete je 15 až 20 centimetrů za sebe. Při tomto způsobu chůze budou špičky trekingových holí směřovat vždy směrem šikmo dozadu. Trekingové hole se vám budou hodit pro chůzi po rovině, z kopce i do kopce a mohou vás dokonce zachránit před nepříjemným pádem na kluzkém povrchu nebo v obtížném terénu. Zapichovat do země lze perfektně použít je jako oporu a předejít tak úrazu.

Mohlo by vás zajímat:  Začněte běhat s příchodem jara
Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Podobné články

od
Mám ráda život se vším, co přináší. Zajímá mě zdravý životní styl, nutričně hodnotná strava, všechny způsoby cvičení a druhy sportů, aktivní způsob života, témata kolem rodiny, vztahů, módy i krásy.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení