Co se stane s vaší kůží při zvýšené radiaci

pexels-photo-1727200

V posledních několika týdnech se hojně diskutuje pravdivost seriálu Černobyl, který odkazuje na tragédii ve stejnojmenné jaderné elektrárně. Mnoho lidí se proto začalo zajímat o to, jaké následky radiace má. Velká spousta z nich však netuší, že nemusí dojít k tak extrémní situaci, aby měla radiace negativní vliv i na jejich vlastní zdraví. Vše důležité se proto dozvíte v následujícím článku. 

Když se řekne radiace, většina lidí si představí atomový hřib po výbuchu jaderné bomby, který tak dobře známe z konce 2. světové války. Jiní si naopak vzpomenou na již zmíněný Černobyl. Není to žádné překvapení. Oproti konci války se jedná o relativně nedávnou historii, kterou prožila velká část současné ekonomicky aktivní populace.

Ještě dnes nám řada lidí vypoví, jaká v té době panovala nejistota a strach z možných následků, které mohl radioaktivní spad mít.

radioactive-154139_960_720

Je však s podivem, že většina z nich netuší, že k zásahu radiace do jejich těla nedochází jen při takto vyhrocených situacích. Ve skutečnosti jsme radiaci vystaveni každý den všichni. Někteří jen o něco více než druzí. I když si s určitým množstvím radiace dokáže tělo bez problému poradit, překročení hranice může znamenat, že si nevědomky zaděláváte na vleklý zdravotní problém.

Znáte zdroje radiace v běžném životě? A víte, jak jsou nebezpečné, případně, jak se před nimi chránit?  

Zdroje radiace

Patrně by vás to nenapadlo, ale svět je radiací doslova promořen. Ve většině případů nemá žádné dramatické hodnoty. I přesto však není na škodu znát její potenciální zdroje.

Radiace k nám přichází prostřednictvím: 

  • Rentgenů
  • Slunečního záření
  • Dopadu částic z vesmíru
  • Hornin a dalších látek (např. uran, radon, radium, plutonium, polonium…)
  • Potravy
  • Našich vlastních těl
Mohlo by vás zajímat:  Pánové, zastavte vypadávání vlasů včas!

Mnoha lidem se to bude jevit jako zvláštní, ale i naše těla produkují malé množství radiace. Ta však není nijak nebezpečná a není potřeba se jí bát. Stejně tak ani potraviny nemusí být zasažené venkovním zářením, abychom je mohli označit za zdroj radioaktivity.

pexels-photo-143133

Mezi potraviny a nápoje s přirozenou radiací patří: 

  • Banány
  • Mrkev
  • Brambory
  • Červené maso
  • Pivo

A několik málo dalších. Jak ale můžete vidět, i když jste za svůj život snědli a vypili spoustu z výše uvedených, nakonec se vám nic nestalo.

Radioaktivita slunce

Nyní přišel čas, abychom se postupně seznámili s tím, jakou úlohu v tomto procesu hraje Slunce.

Kdo se někdy zajímal o fungování vesmíru, ten ví, že Slunce je velmi bouřlivá hvězda, na které v podstatě bez ustání probíhá obrovská štěpná reakce. Její součástí je i masivní radiace, která prolétá vesmírem přímo směrem k nám.

pexels-photo-147465

V tomto okamžiku začínáme mluvit o nebezpečném UV záření, před kterým bychom se měli jako lidé maximálně chránit. Ačkoliv je neviditelné, jeho síla je obrovská. Při jeho dlouhodobém podceňování je schopné spustit změny ve všech živých organismech a některé dokonce i zahubí (příkladem může být filtrace vody za pomoci UV lamp, kdy světlo zabije mikroorganismy, které ve vodě žijí).

Účinky UV záření na tělo člověka

Teď se podíváme na to, jaké konkrétní účinky UV světlo na člověka má.

Mezi nejčastější rizika patří: 

  • Sluneční spáleniny
  • Vznik melanomu
  • Rakovina
  • Vznik pih
  • Zhoršená elasticita kůže
  • Suchost
  • Alergie
  • Poškození zraku

pexels-photo-2087434

Někteří lidé namítnou, že sluneční záření je velmi důležité pro vznik vitamínu D. To je sice pravda, na druhou stranu, k pokrytí jeho potřeby stačí i běžný pohyb venku (jízda do práce, chůze na nákup, procházka, venkovní sport). Není potřeba se kvůli němu dlouhodobě opalovat.

Mohlo by vás zajímat:  Zásady správného měření krevního tlaku

Také vůbec nezáleží na tom, zda se bavíme o UVA, UVB nebo UVC záření. Všechny jsou pro člověka srovnatelně nevhodné.

Melanom

Patrně nejvíc obávaným výsledkem dlouhodobého vystavování se slunci je melanom, který je znám i pod pojmem rakovina kůže. Nejčastěji na něj lidé přijdou až v pozdější fázi, kdy začnou pozorovat podivné změny na kůži. Velmi dobrým indikátorem jsou znaménka, která mohou po spálení sluncem začít měnit barvu, velikost a tvar. Také mohou svědit a krvácet.

Postižení začínají tušit, že je někde problém, ale často se neodhodlají a nejdou s prvními příznaky k lékaři. (Mají strach, že jim “něco” najde.)

sea-sunny-person-beach

Přitom si neuvědomují, že okamžitý zásah lékaře může zvrátit naprosto zbytečný rozvoj rakoviny. Jediné, co je potřeba udělat je to, že se objednáte na kožní oddělení v nejbližší nemocnici a necháte znaménka projít odbornou kontrolou. (Vůbec to nebolí, lékař na znaménko jen posvítí a podívá se na něj pod lupou.)

Pokud některé znaménko shledá jako podezřelé, objedná vás na jeho odstranění. To probíhá nejčastěji jeho vyříznutím (možný je ale i laser), které díky podané lokální anestezii ani trochu nebolí. Vzorek se poté pošle do laboratoře a podle výsledků se zjistí, zda mělo znaménko nějaké zhoubné patologické změny, nebo šlo o neškodný útvar, u kterého není potřeba situaci monitorovat dál. (Jeho odstraněním byl problém vyřešen.)

Ochrana před sluncem

Rakovinu kůže, ale i poškození očí můžete přímo ovlivnit tím, jak se během roku chováte. Proto není na škodu se držet několika osvědčených rad a postupů, tak, abyste se nemuseli při pravidelné návštěvě na kožním bát.

V létě se vybavte: 

  • Kvalitním krémem s vyšším SPF faktorem (záleží podle fototypu, ale vyšší je vždy lepší)
  • Přípravky po opalování
  • Slunečními brýlemi
Mohlo by vás zajímat:  Bolest rukou a nohou v těhotenství

Lidé si myslí, že čím vyšší SPF krém má, tím je to pro ně horší (neopálí se). Nemohou být ale dále od pravdy.

Výše SPF indikuje násobek doby, kdy můžete být na sluníčku, dokud nedojde ke spálení. Pokud se spálíte po 30 minutách a sáhnete po krému SPF 30, znamená to, že na slunci můžete být třicetkrát déle. Neznamená to, že k opálení nedojde vůbec.

pexels-photo-1974614

Mezi další tipy, jak ochránit kůži před silnou radiací slunce patří:

  • Nechodit na slunce v poledních a brzkých odpoledních hodinách
  • Nenavštěvovat zbytečně často solárium
  • Obnovovat vrstvu krému s SPF cca po 2 hodinách (při sportu či při pobytu ve vodě i častěji)
  • Důsledně trvat na nošení pokrývek hlavy (ale třeba i na setrvání ve stínu v pravé poledne)
  • Pravidelně navštěvovat kožního lékaře, který provede rutinní kontrolní prohlídku
  • Nosit a používat ochranné pomůcky i v zimních měsících a ve dnech, kdy je pod mrakem (UV záření pronikne přes mraky i tak)

Jak vidíte, radiace je všude kolem nás. Je tedy jen na vašem uvážení, zda se jí budete vystavovat nadměrně, nebo budete rozumní a pokusíte se sebe a své blízké maximálně chránit.

Máte vlastní zkušenost se spáleninami od slunce, nebo třeba s melanomem kůže? Napište nám do komentářů. 

 

Štítky: , , , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení