Práce z domova – na co si dát pozor

pexels-photo-935756
Zveřejněno: 13.1.2020

Práce z domova je žádaným benefitem dneška. Když už se k ní ale nakonec dostanete, můžete zjistit, že se jedná o mnohem záludnější disciplínu, než byste byli dříve schopni připustit. Myslíte, že byste ji zvládli? 

V době nízké nezaměstnanosti se zaměstnavatelé doslova předhánějí v tom, který z nich svým stávajícím (ale i potenciálním) pracovníkům nabídne zajímavější benefity. Zatímco někdo vsází na obligátní stravenky a permanentky do fitka, jiný může nabídnout sick days (extra dny volna pro případ nemoci, nebo jiné zdravotní indispozice bez nutnosti doložit dokumenty od lékaře), či dokonce práci z domova.

Možná jste ale začali podnikat, jste student nebo maminka na rodičovské dovolené a hledáte práci z domova jako přivýdělek. Ať je to, jak chce, všechny z výše uvedených skupin by si měly uvědomit, že domácí kancelář od nich bude vyžadovat značnou míru disciplíny a umění plánovat si čas.

Pokud se v takové situaci nacházíte i vy, začtěte se do našeho malého průvodce, díky kterému práci z domova zaručeně zvládnete.  

Jak pracovat z domova?

Hned na úvod si musíme říct, že práci z domova nemohou vykonávat všechna povolání na světě. Pokud jste učitel, pracovník banky, realitní makléř, prodavačka nebo automechanik, je potřeba se smířit s každodenním vstáváním.

Práce z domova připadá v úvahu u: 

  • Administrativních pracovníků
  • IT oborů
  • Grafiků
  • Spisovatelů a copywriterů
  • Editorů
  • Některých podnikatelů (např. majitelů malých e-shopů)
  • Marketérů
  • Fotografů
  • Analytiků
  • Malířů a kreslířů
  • Lektorů video a online kurzů

pexels-photo-546819

Asi nejčastěji se setkáváme s administrativní prací z domova. A vůbec nezáleží na tom, zda jde o pracovníky firem, kteří pracují z domova několikrát za týden, nebo o podnikatele a o lidi na volné noze, kteří pracují z domova prakticky neustále.

Právě první skupina, která pochází z řad zaměstnanců to bude mít s vyřizováním práce z domova poněkud složitější. Někteří zaměstnavatelé totiž chtějí mít všechny pod kontrolou v jedné budově. (Mají pocit, že zaměstnanec, kterého nevidí, nepracuje.)

Pokud si stojíte za tím, že byste práci z domova zvládli, zkuste se o tom se svým nadřízeným seriózně pobavit. Ideální bude, když si vezmete k ruce své dosavadní výsledky, které mohou být opřené o vaši (skutečnou) výkonnost. Ani tak ale nelze zaručit, že na to bude váš nadřízený brát zřetel.

Mohlo by vás zajímat:  Nebraňte se vzpomínání

pexels-photo-1257099

Trochu odlišná situace panuje u zaměstnanců, kterým se narodilo dítě, dlouhodobě se starají o nemocné rodiče, nebo o matky na rodičovské dovolené. U nich může být pro zaměstnavatele výhodnější se domluvit na trochu volnějších pravidlech. Dávejte ale pozor, aby vám zaměstnavatel nenakládal výrazně více práce než ostatním. (Někteří totiž mívají pocit, že si privilegium práce z domova musíte zasloužit.)

Když to nakonec klapne, k práci z domova vám bude stačit: 

  • Počítač s připojením na internet (firemní, nebo osobní)
  • Telefon (firemní, nebo osobní)
  • Pohodlná židle
  • Pracovní stůl
  • Tiskárna
  • Šanon na dokumenty
  • Klidné pracovní prostředí
  • Některá z komunikačních platforem (Messenger, Skype…)

Na co si dát při práci z domova pozor

V tomto modulu se pomalu, ale jistě dostáváme k tomu, že práce z domova není tak snadná záležitost, jak se na první pohled zdá. Musíte při ní totiž bojovat s věcmi, které by vám v běžném pracovním životě vůbec nepřišly na mysl.

Co se týká studentů, seniorů a matek na rodičovské dovolené, mohou se stát oběťmi pochybných společností, které jim nabídnou spoustu peněz za relativně jednoduchou práci. (Vyplňování dotazníků, lepení obálek, kompletace malých výrobků atd.) Proto je důležité, aby si hned na začátku přečetli reference firmy, která jim tuto práci z domova nabízí. (Klidně si přečtěte i příspěvky v diskuzích, pokud nějaké najdete.) Také byste se měli ujistit, zda vám nevznikne daňová povinnost, nebo povinnost si hradit sociální a zdravotní pojištění. (Zrovna tohle opravdu nepodceňujte.)

photo-1521967906867-14ec9d64bee8

Taky myslete na to, že práce z domova neznamená, že se můžete jen tak povalovat v křesle a sledovat seriály, nebo filmy. Pokud vám zaměstnavatel vyjde vstříc, případně máte klienta, který od vás očekává práci, vždy by měla být vaší prioritou číslo jedna. Sledovat co se kde děje můžete až pak. (Případně během oběda, nebo krátké pauzy na kávu.)

Dále myslete na to, že: 

  • Je potřeba dodržovat domluvené termíny (pokud nestíháte, vždy se slušně ozvěte, že potřebujete daný termín posunout)
  • Se vám může něco porouchat, nebo vám mohou kvůli údržbě vypnout internet, nebo elektřinu (opět komunikujte se zaměstnavatelem a klienty a vysvětlete jim situaci)
  • Pokud máte e-shop, bude váš byt, nebo dům v jisté fázi připomínat sklad
  • Se vám může doma přihodit nějaký úraz (proto dbejte zvýšené opatrnosti a nepodléhejte nedbalému chování)
Mohlo by vás zajímat:  Jedeme kempovat! Víte, co si vzít s sebou?

Asi nejdůležitější je při práci z domova komunikace s okolím. Pokud něco nestíháte, nebo se stalo něco naprosto nečekaného (odvezli vám dítě, nebo rodiče do nemocnice, náhle vám odpojili proud atd.), vždy to komunikujte dál. Ačkoliv to mnoho lidí stále ještě nepovažuje za samozřejmé, je to známka vaší serióznosti. Hned poté následuje odvádění kvalitní práce a dodržování termínů.

Výhody a nevýhody práce z domova

Úplně nakonec se podíváme na výhody a nevýhody, jaké práce z domova má. Podle nich pak můžete zvážit, zda byste ji zvládli, nebo dáte přednost pravidelnému docházení do kanceláře.

Mezi výhody práce z domova patří: 

  • Úspora času a financí (kvůli vstávání a dojíždění)
  • Možnost flexibilní pracovní doby
  • Pohodlí domova
  • Větší volnost (nikdo fyzicky nekontroluje, co právě děláte)
  • Lepší sladěnost práce s rodinným životem
  • Úspora financí za provoz externí kanceláře, nebo pobočky
  • Klid na práci (neruší vás telefonáty, ani hovory kolegů)

pexels-photo-459654

Mezi nevýhody práce z domova patří: 

  • Prokrastinace a odkládání práce
  • Žádný kontakt s dalšími lidmi
  • Práce přesčas, nebo v noci (pokud nestíháte, nebo se přes den staráte o děti)
  • Práce o víkendech (hlavně u freelancerů a podnikatelů)
  • Nucení k úklidu a dalším aktivitám, které se pojí s chodem domácnosti
  • Nepochopení okolím (ostatní vás začnou úkolovat, protože mají pocit, že vlastně nepracujete)
  • Hluk a ruch (způsobený malými dětmi)
  • Nedostatek odpočinku (máte pocit, že musíte stále pracovat)
  • Zanedbávání se (když nikam nechodíte, nemáte motivaci se udržovat ve formě, cvičit, líčit se nebo se hezky oblékat)
  • Nutnost být sám sobě šéfem (kdy se musíte každý den donutit pracovat a udělat si funkční harmonogram svého času)

Jak vidíte, práce z domova opravdu není taková výhra, jak se mnoha lidem zdá. Většina z nich ztroskotá na nedostatku kontaktu s jinými lidmi, nebo na tom, že nejsou schopní doma odvádět stejné množství práce, jako pod dohledem ostatních. Když se vám to ale podaří, tak se vám do ruky dostane mimořádný nástroj, díky kterému budete mít svůj život pod naprostou kontrolou.

Pracovali jste někdy z domova? Napište nám své zážitky a zkušenosti do komentářů. 

Štítky: , , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

0 sdílení