Mléko bez laktózy: Pro a proti + alternativy

pexels-meraki-photos-5379551

Čím dál častěji se setkáváme s jevem, který by se dal popsat jako vyhýbání se klasickému mléku. Důvody některých lidí jsou čistě etické. Nechtějí totiž pít něco, co je potravou pro mláďata jiných živočichů. Jiné zase motivují zdravotní komplikace, které jim pití klasického mléka neumožňují. Mohlo by těmto lidem vyhovovat mléko bez laktózy?

Starší lidé se hromadně vyjadřují k tomu, že tolik různých alergií dříve nebývalo. Je jen otázka, zda to bylo tím, že byla populace zdravější. Nebo prostě tím, že v té době nebyla tak podchycená diagnostika.

Každopádně, skutečnost je taková, že zatímco někdo se úzkostlivě vyhýbá lepku, mořským plodům a ořechům, jiný trpí intolerancí laktózy. To může být poměrně velký problém. Protože takovému člověku se může udělat špatně i po konzumaci smetanové omáčky, pudinku, sýru nebo jogurtu.

Mléko bez laktózy

Jelikož ale život bez mléka za mnoho nestojí, podíváme se, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými druhy (ne)mlék.

Mléko s nízkým obsahem laktózy a bez laktózy – jaké jsou rozdíly?

Klasické mléko obsahuje laktózu. Jak je to ale s mlékem, které má snížený obsah laktózy a s mlékem, které je zcela bez laktózy? Mléko s nízkým obsahem laktózy obsahuje její nižší procento. V překladu to znamená, že na 100 ml mléka může připadat méně než 1 g laktózy. (Obsah laktózy se může lišit v závislosti na výrobci.)

Co se týče mléka bez laktózy, jde o klasický mléčný výrobek. Jen s tím rozdílem, že neobsahuje laktózu, kterou v sobě mléko normálně má. Do takového mléka se přidává enzym zvaný laktáza. I když se ale tento druh mléka nejvíce podobá normálnímu mléku a dá se použít například při pečení, některým lidem jeho konzumace ani přes úpravy z nějakého důvodu nevyhovuje.

Mohlo by vás zajímat:  Zdravé dezerty nejen pro štíhlou linii

Mateřské mléko a laktóza

Mléko s nízkým obsahem laktózy

Když mluvíme o mléku, nesmíme vynechat mateřské mléko. To se považuje za nejcennější výživu čerstvě narozených i trochu starších dětí. (Obecně se doporučuje plně kojit minimálně do půl roku dítěte.) Co ale obsahuje?

První mléko (kolostrum) obsahuje trochu méně laktózy. Po několika dnech od porodu ale vyzraje a postupně se mění jeho hodnoty. I v závislosti na potřebách dítěte. V případě, že zjistíte, že dítě nesnáší kojení dobře, poraďte se s lékařem o dalším vhodném postupu. Miminku totiž nemůžete podávat vše, co vám přijde pod ruku. A to se týká i umělé výživy.

Je v kozím nebo v ovčím mléku laktóza?

Kravské mléko není jediným druhem zvířecího mléka, se kterým se lze setkat na pultech našich obchodů. Pokud zajdete do obchodu se zdravou výživou, nebo do nějaké z mnoha farmářských prodejen, narazíte i na kozí, nebo ovčí mléko. Je ale možné, aby tato mléka konzumovali lidé, kteří mají intoleranci, nebo alergii na laktózu? (Pozor, není to to samé!)

Bohužel, odpověď na tuto otázku není jednoznačná. Také velmi záleží na tom, zda máte opravdu alergii na laktózu a ne na mléčnou bílkovinu, které se říká kasein. Samozřejmě, můžete vyzkoušet vypít malé množství jednoho, nebo druhého typu mléka. Je ale potřeba se nejprve poradit s vaším ošetřujícím lékařem. A také si na tento den nic neplánovat. Protože je možné, že i opravdu malé množství ovčího, nebo kozího mléka způsobí silnou alergickou reakci.

Rostlinná mléka – zdravá alternativa mlék bez laktózy

rostlinná mléka

Ano, najít vyhovující typ mléka bez mléčné bílkoviny a bez laktózy, je často běh na delší trať, který má navíc dost nejistý výsledek. Naštěstí, moderní doba otevírá dveře novým možnostem. Stačí, když místo klasického mléka v obchodě zabrousíte do regálu s rostlinnými mléky.

Mohlo by vás zajímat:  Borůvky jako přírodní antioxidanty

Ač se nejedná o tekutinu, která by byla z hlediska výživy shodná s tradičním mlékem, jde o světle zbarvené nápoje s ořechovou, nebo jinou příjemnou (například ovesnou) příchutí. Což je činí ideální pro přípravu různých kaší, ovocných smoothies či pro pečení.

Pokud vám v této oblasti chybí rozhled, můžete zkusit:

  • Sójové mléko 
  • Mandlové mléko
  • Kokosové mléko
  • Ovesné mléko
  • Rýžové mléko
  • Kešu mléko
  • Makadamové mléko

I když jsou ale tyto druhy rostlinných mlék chutné a mají široké spektrum použití, před prvním nákupem musíte dávat velmi dobrý pozor na jednu potenciálně rizikovou věc. A tou je další (přidružená) potravinová alergie.

Toto riziko nejvíc hrozí u ořechových a u sojových mlék. Z toho důvodu si při první konzumaci počínejte s co největší opatrností. Pokud se u vás během několika hodin neobjeví příznaky alergické reakce, mělo by pro vás být pití a používání rostlinného mléka bezpečné.

Jaké jsou pro a proti užívání mléka bez laktózy?

Názory na pití klasického, ale i rostlinného mléka, se v populaci různí. Ne vždy zcela jednoznačné jsou i odborné studie a průzkumy. Jak tedy správně vyhodnotit, co pro vás osobně bude lepší?

Pokud máte alergii na laktózu, nebo na kasein, je situace jasná. Klasické mléko prostě pít nemůžete. Protože by vám bylo okamžitě zle. V takovém případě se musíte smířit s tím, že buď prožijete život s mlékem bez laktózy, nebo s jeho rostlinnými alternativami. Dávejte si ale pozor na chybějící živiny. Především pak na vápník. (Jeho bohatým zdrojem je například mák.) Také nezapomínejte na proteiny a na další pro tělo důležité látky.

Pijete mléko s laktózou, mléko bez laktózy nebo rostlinná mléka?

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Intolerance_laktózy – Intolerance laktózy (česky)

https://www.healthline.com/nutrition/lactose-free-milk – Mléko bez laktózy (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/lactose-free-milk – Jak se mléko bez laktózy liší od mléka s laktózou (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/does-goat-milk-have-lactose – Obsahuje kozí mléko laktózu? (anglicky)

https://www.wikiskripta.eu/w/Kojení – Kojení (česky)

https://www.healthline.com/nutrition/best-milk-substitutes – 9 náhražek mléka (anglicky)

 

Štítky: , , , , , , ,

Podobné články

od
Zdraví máme jen jedno. Proto je důležité znát své tělo a věnovat se prevenci. Alespoň to je moje nepsané krédo, kterým se pokouším řídit každý den. Také je to přístup, který se snažím dostat do každého jednoho článku. Věřím, že alespoň jednoho z vás motivuje k tomu, aby se k sobě choval s větším respektem.
Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ohodnoťte tento článek
0 sdílení