Zdravé sladění – čím sladit a čím ne?

Sugar

V poslední době všude slyšíme, jak bychom měli odbourávat cukr a jak je pro naše zdraví nevhodný. Proto jsme se rozhodli připravit vám takového “cukrového” průvodce.

Co je to cukr?

Klasický bílý cukr se používá v domácnostech od 17. století. Do té doby jsme používali především med. Cukr v těle metabolizuje na glukózu. Glukóza je rychle využitelný zdroj energie. Jakmile sníme něco sladkého, stoupne nám hladina glukózy v krvi. Na to zareaguje slinivka břišní tím, že začne vylučovat inzulin, který má za úkol udržet hladinu glukózy v rozumné míře. Pokud k tomu nedochází, můžeme se potýkat se zdravotním problémem. Nejčastějším a nejznámějším zdravotním problémem je např. cukrovka 2. typu.

Populace sladí opravdu hodně!

Studie prokazují, že průměrná osoba jedné z vyspělých zemí překračuje 4 – 7 x příjem cukru, než je denní maximum. Dávka cukru se pohybuje tedy v rozmezí 120 – 200 g na osobu na den. Zdravá dávka však činí pouze 30 g denně!

Jestliže přijímáme mnoho cukru, dochází k překyselení organismu. To má za následek vyplavování některých cenných látek  a minerálů z těla.

Kvasinky jsou nedílnou součástí lidského tělo. Za normálních podmínek žijí nepozorovaně v našem těle. Jakmile ale našemu tělu začneme dodávat velké množství cukru, kvasinky na to začnou reagovat a začneme se potýkat s mykotickými chorobami. Cukr urychluje také stárnutí a samozřejmě se podílí, jak všichni víme, na vzniku zubních kazů.

Čím vším můžeme tedy sladit?

Existuje několik pochutin, díky kterým si můžeme osladit život. Nejčastěji se však používá stále bílý cukr.

Bílý cukr

Bílý cukr je upravený řepný cukr. Má velmi vysokou sladivost. Konzumujeme-li v hojné míře bílý cukr, hrozí nám řada civilizačních chorob. Proto je vhodné bílý cukr nahradit jinými druhy sladidel. A jaké tedy máme možnosti? Je jich vskutku více, než jste si jistě mysleli.

Třtinový cukr

Třtinový cuk je také velmi známým sladidlem. Oproti bílého cukru je třtinový cukr nerafinovaný. Má tmavší barvu a maličko rozdílnou chuť oproti cukru bílému. Ke třtinovému cukru se čím dál častěji uchylují v cukrárenském průmyslu. Díky své nerafinovanosti je tento cukr zdravější variantou oproti tomu bílému, avšak přesto má jednu nevýhodu. Třtinový cukr může obsahovat balastní látky, které mohou vyvolávat alergické reakce u citlivých jedinců.

Melasa

Melasa vzniká při výrobě cukru. Jedná se o tmavý a hustý sirup, který je opět specifický svou vůní a chutí. Melasa v sobě ukrývá mnoho minerálů, vitaminů sk. B, železo a další výživné látky, které si naše tělo jistojistě zaslouží. Zvyknete-li si na jeho zvláštní chuť, může vám ochutit různé pokrmy.

Javorový sirup

Javorový sirup je skvělým zrojem zinku a manganu. Toužíte-li po něčem, co má vysokou sladivost, pak je javorový sirup vhodným sladidlem. Javorový siru má rovněž vysokou kalorickou hodnotu, proto se doporučuje používat javorový sirup s rozvahou.

Slady

Slad se používá především ke slazení nápojů a dezertů. Můžete používat slad ječmenný, kukuřičný, jáhlový či rýžový. Tyto slady se vyznačují nižší sladivosti oproti klasickému bílému cukru.

Med

Med zná téměř každý. Med je vhodný nejen jako sladidlo, ale rovněž se používá v kosmetickém průmyslu. Med obsahuje vysoké množství vitaminů, minerálů a dalších látek, které prospívají lidskému zdraví. To nás ale u medu přece nemůže nijak překvapit. To, že med pomáhá předcházet kornatění tepen, snižuje krevní tlak, uklidňuje při nespavosti atp. – to jsou přece stará známá fakta. I med se však řadí mezi kalorické bomby, proto i zde platí že “méně je více”. A na pozoru by se rovněž měli mít jedinci, kteří jsou alergičtí na pyly.

Glukózovo-fruktózový sirup

Tenhle “zázrak” můžete najít v řadě hotových produktů, jako jsou např. sušenky a různé polotovary. Pokud tento sirup najdete na etiketě nějakého produktu, měli byste si rozmyslet, zda jej chcete zkonzumovat. Příjem tohoto sirupu by měl být kontrolován, protože ve větším množství způsobuje bolesti hlavy, únavu a nebo naopak hyperaktivitu.

Umělé cukry

Umělé cukry jsou další kategorii sladidel. Všichni jsme slyšeli o sacharinu či aspartamu, o kterém se především v poslední době mluví opravdu hojně – a ne zrovna pozitivně. Pojďme se podívat na umělá sladidla trošku blíže.

Sacharin

Sacharin je první umělé sladidlo, které se začalo používat již před sto lety. Sacharin má označení E954. Jedná se o nekalorické sladidlo, které je však 500 x sladší než klasický cukr. Používají ho především diabetici. Sacharin bývá rovněž přidáván do nízkokalorických potravin a především o nápojů bez cukru.

Aspartam

Aspartam je další umělé sladidlo, které můžeme na etiketách produktů najít pod označením E951. Aspartam byl objeven v roce 1965 a jeho sladivost o cca 100 – 200x větší než bílý cukr. Aspartamu by se měli vyhýbat lidé s fylketonurií. Rovněž se aspartam nehodí pro tepelnou úpravu a nekyselé nápoje a potraviny. O tom, zda je či není aspartam bezpečný se vedou již dlouhá léta rozporuplné diskuze. V obchodech ho můžete najít pod vznešenými názvy jako např. Nutrasweet, Irbis Sweet atp.

Acesulfam K

Sladidlo s tak úžasným názvem bylo vynalezeno v roce 1967. Jeho označení je E950. Je 200 x sladší než bílý řepný cukr. Má velmi dobrou rozpustnost a najdete jej jak v potravinách, tak i v nápojích, pekárenských výrobcích a samozřejmě také v marmeládách a džemech.

Cyklamát

Cyklamát (E952) má za sebou také bohatou historii. Byl objeven v roce 1937. Látka je cukru podobná více než sacharin a je 20 – 50 x sladší než sacharin. V USA je toto umělé sladidlo zakázáno z důvodu zvýšeného výskytu rakoviny močového měchýře. Chcete-li se tomuto sladidlu vyhnout i vy, měli byste vědět, že se prodává pod názvem Fan sladidlo.

Sukralóza

Sukralóza byla objevena v roce 1976. Nyní má sukralóza označení E955. Je 600 x sladší než řepný cukr. Přidává se do mnoha jídel a nápojů. Velmi dobře je znám pod názvem Cukren, Cukrit, Diachrom a Splenda.

Sorbitol

Sorbitol (E420) se používá nejčastěji ve žvýkačkách a dalších cukrovinkách.

Přírodní sladidla

Sladit si však můžeme s přírodními sladidly. Jistě jste slyšeli např. o stévii. Ta je poměrně hojně rozšířená. Pojďme se však podívat nejen na ni, ale i na jiné přírodní sladidla.

Diaben

Diaben je sladidlo, které je určené především pro diabetiky. Diaben obsahuje tři látky: gurmar, kyselina alfa lipoová a extrakt z kůry skořicovníku. Gurmar se používá k udržení zdravé hladiny cukru v krvi, kyselina alfa lipoová pomáhá chránit buňky před poškozením a extrakt z kůry skořicovníku zlepšuje citlivost tkání k inzulinu.

Stévie

Stévie je hitem posledních let. Stévie má řadu svých fanoušků a není se čemu divit. Pochází z Jižní Ameriky a již staří indiáni ji využívali k oslazení nápojů a pokrmů. Současně má stévie také velmi dobrý vliv na lidské zdraví. Z Jižní Ameriky se tato sladká rostlinka dostala dál do celého světa. Proč bychom měli tedy měli používat ke slazení stévii oproti klasickému cukru? Stévie je nekalorická, glukóza se uvolňuje do těla postupně a nemá vliv na kazivost zubů. Stévie ničí řadu bakterií. Jedná se o skvělou prevenci cukrovky 2. typu, podporuje funkci slinivky bříšní a tlumí chuť na sladkosti. Je vhodná při redukční dietě.

[yop_poll id=“43″]

Štítky: , ,

Podobné články

od
Předchozí článek Další článek

Komentáře

    • Hana Hradecká
    • 15.10.2014
    Odpovědět

    Já sladím sladidlem SlaDIA, s tím mám zatím nejlepší zkušenost ze všech sladidel, jedna tableta odpovídá kostce cukru a chuťově je vynikající, fakt ani nepoznáte, že je to sladidlo, oproti ostatním nemá takové ty typické pachuťě.

    • Maltitol
    • 2.2.2015
    Odpovědět

    Ahoj, kdo chce sladit zdravěji může zkusit maltitol. Má méně kalorií než sacharóza, nízký glykemický index a nekazí se po něm zuby jako po bílém cukru!!

    • petrokles
    • 3.3.2016
    Odpovědět

    Znám člověka, kterému stévie vůbec nechutná a radší sladí aspartamem (jo, je bezpečný)

    • Karel Skalický
    • 1.6.2016
    Odpovědět

    Já mám nejlepší zkušenost s DiaChromem. Chutná mi úplně nejvíc!

    • Jana
    • 21.5.2018
    Odpovědět

    Mám velice špatné zkušenosti se stevii. Potom totiž přichází chut na sladké.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zdravé sladění – čím sladit a čím ne?
Ohodnoťte tento článek
0 sdílení